Bizportal בדק מה לגורואים יש להגיד: "5-10 שנים מהיום, נסתכל אחורה בפליאה על שוק המניות"

כך אומר המיליארדר וורן באפט על רקע אחד השבועות היותר קשים בוול סטריט. ג'ים רוג'רס, ביל גרוס ומנהל מחלקת ההשקעות בבנק RBC גם מביעים את דעתם
נועם הוד |

בצל הסערה השוררת בשווקים והחששות ממיתון ארוך ומתמשך ריכזנו עבורכם את דעתם של הגורואים הגדולים בעולם בתחומי השקעות, בנסיונם להבין האם אנחנו בתחתית, אשר משתפים את הקוראים באסטרטגיות השקעה.

המשקיע האגדי, וורן באפט, דיבר ביום שישי בראיון ל-CNBC, על התקופה הקרובה: "קשה לנבא כיצד יתנהג שוק המניות השבוע, החודש ובמשך חצי השנה הקרובה, אך בעוד 5 שנים או 10 שנים מהיום, נסתכל אחורה בפליאה ונגיד שהיו הרבה הזדמנויות יוצאות דופן בשוק המניות". באפט הביע את אמונו במשק האמריקני ואמר: "בטווח הארוך, כל מי שלוקח חלק בפעילות הכלכלית בארה"ב ירוויח, אבל אל תלוו כסף מהבנק בשביל לרכוש מניות", הוא הוסיף.

גורו ההשקעות, גי'ם רוג'רס הביע גם הוא את דעתו על מצב השווקים וביקר נחרצות את פעילות הממשלות בנוגע לטיפול במשבר: "הדרך הנכונה לפתור את המשבר היא לתת לאנשים לפשוט רגל". רוג'רס, כאמור, לא מאמין בהתערבות ומפציר במנהיגי ה-G7 "ללכת לשתות בבר ולעזוב אותנו לנפשנו".

רוג'רס הביע את חששו הכבד מתוכניות החילוץ ואמר כי "אם אכן תוכניות אלו יעזרו, הן עלולות לייצר ". רוג'רס התייחס לאסטרטגיות השקעה ואמר כי "יש לי כמות מזומנים נכבדת ובחרתי לקנות יין יפני, פרנק שוויצרי ומוצרים חקלאיים".

ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, אמר בתקופה האחרונה, כי "יותר מדי מינופים ומעט מדי שיקולי דעת, הם הגורמים לנפילות בימים האחרונים". גרוס מביע דעתו גם לגבי דרך פתרון המשבר ואומר כי: "המפתח להחזרת אמון המשקיעים ויציבות היא הפשרת שוק האשראי, ויצירת נזילות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: