Bizportal בדק מה לגורואים יש להגיד: "5-10 שנים מהיום, נסתכל אחורה בפליאה על שוק המניות"

כך אומר המיליארדר וורן באפט על רקע אחד השבועות היותר קשים בוול סטריט. ג'ים רוג'רס, ביל גרוס ומנהל מחלקת ההשקעות בבנק RBC גם מביעים את דעתם
נועם הוד |

בצל הסערה השוררת בשווקים והחששות ממיתון ארוך ומתמשך ריכזנו עבורכם את דעתם של הגורואים הגדולים בעולם בתחומי השקעות, בנסיונם להבין האם אנחנו בתחתית, אשר משתפים את הקוראים באסטרטגיות השקעה.

המשקיע האגדי, וורן באפט, דיבר ביום שישי בראיון ל-CNBC, על התקופה הקרובה: "קשה לנבא כיצד יתנהג שוק המניות השבוע, החודש ובמשך חצי השנה הקרובה, אך בעוד 5 שנים או 10 שנים מהיום, נסתכל אחורה בפליאה ונגיד שהיו הרבה הזדמנויות יוצאות דופן בשוק המניות". באפט הביע את אמונו במשק האמריקני ואמר: "בטווח הארוך, כל מי שלוקח חלק בפעילות הכלכלית בארה"ב ירוויח, אבל אל תלוו כסף מהבנק בשביל לרכוש מניות", הוא הוסיף.

גורו ההשקעות, גי'ם רוג'רס הביע גם הוא את דעתו על מצב השווקים וביקר נחרצות את פעילות הממשלות בנוגע לטיפול במשבר: "הדרך הנכונה לפתור את המשבר היא לתת לאנשים לפשוט רגל". רוג'רס, כאמור, לא מאמין בהתערבות ומפציר במנהיגי ה-G7 "ללכת לשתות בבר ולעזוב אותנו לנפשנו".

רוג'רס הביע את חששו הכבד מתוכניות החילוץ ואמר כי "אם אכן תוכניות אלו יעזרו, הן עלולות לייצר ". רוג'רס התייחס לאסטרטגיות השקעה ואמר כי "יש לי כמות מזומנים נכבדת ובחרתי לקנות יין יפני, פרנק שוויצרי ומוצרים חקלאיים".

ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, אמר בתקופה האחרונה, כי "יותר מדי מינופים ומעט מדי שיקולי דעת, הם הגורמים לנפילות בימים האחרונים". גרוס מביע דעתו גם לגבי דרך פתרון המשבר ואומר כי: "המפתח להחזרת אמון המשקיעים ויציבות היא הפשרת שוק האשראי, ויצירת נזילות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.