מריל לינץ' חותך את מחיר היעד לנפט: עשוי להגיע ל-50 ד' במצב של מיתון

בבנק ההשקעות מעדכנים היום את מחיר היעד לנפט ומתייחסים למספר תסריטים אפשריים
נעם הוד |

החשש מירידה בביקושים והתחזקות הדולר בימים האחרונים ממשיכה ללחוץ את מחיר חבית הנפט מטה, זאת לצד ירידות שערים חדות במדדים בוול סטריט. בבנק ההשקעות מריל לינץ' פרסמו היום עדכון מחיר יעד למחיר הנפט לשנת 2009 והתייחסו לאפשרות של כניסה למיתון עולמי.

מחיר החבית עלול לצנוח לרמה של 50 דולר לחבית "במצב של מיתון עולמי", כך כותבים היום כלכלני מריל לינץ' בעדכון מחיר היעד שלהם למחיר הנפט. בהתייחס ל-2009, חותכים כלכלני הבנק את מחיר היעד לחבית מרמה של 107 דולר לרמה של 90 דולר, ירידה של 16%.

במריל לינץ' ציינו כי תחזית של 50 דולר לחבית מתייחסת לתסריט "לא סביר" של מיתון עולמי, מצב בו התוצר העולמי יורד לשיעור גידול של 1.5%.

את הסיבות המגולמות בתחזיתם למחיר של 90 דולר לחבית משייכים במריל לינץ' לירידות בביקושים בכל העולם וציינו בעיקר כי הביקושים הגבוהים לנפט בסין ובהודו עלולים להתמתן. הצמיחה בביקוש לנפט בהודו צפויה לגדול בשיעור של 1.4% בלבד לעומת גידול של .6.1% בשנה שעברה.

בהתיחסותם לגידול הצפוי בהיצע הנפט העולמי ציינו במריל לינץ כי תוכנית הייצוא של ארגון אופ"ק מצביעה על גידול של 3 מיליון חביות נפט בתפוקה היומית במשך 18 החודשים הקרובים. עוד ציינו בבנק ההשקעות כי פרויקטים נוספים שעומדים על הפרק במדינות ארגון אופ"ק אמורים להביא תפוקה יומית נוספת של כ-900 אלף חביות נפט.

בבנק ההשקעות נתנו דעתם גם על תסריט של זינוק במחיר הנפט, זאת במידה והפעילות הכלכלית העולמית תתאושש במהרה, בשילוב עם חוסר פיתוחים של מקורות אנרגיה חלופיים. לדברי כלכלני מריל לינץ' תסריט זה עלול ללחוץ את מחירי הנפט מעלה למחירים של 150 דולר לחבית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"