מריל לינץ' חותך את מחיר היעד לנפט: עשוי להגיע ל-50 ד' במצב של מיתון

בבנק ההשקעות מעדכנים היום את מחיר היעד לנפט ומתייחסים למספר תסריטים אפשריים
נעם הוד |

החשש מירידה בביקושים והתחזקות הדולר בימים האחרונים ממשיכה ללחוץ את מחיר חבית הנפט מטה, זאת לצד ירידות שערים חדות במדדים בוול סטריט. בבנק ההשקעות מריל לינץ' פרסמו היום עדכון מחיר יעד למחיר הנפט לשנת 2009 והתייחסו לאפשרות של כניסה למיתון עולמי.

מחיר החבית עלול לצנוח לרמה של 50 דולר לחבית "במצב של מיתון עולמי", כך כותבים היום כלכלני מריל לינץ' בעדכון מחיר היעד שלהם למחיר הנפט. בהתייחס ל-2009, חותכים כלכלני הבנק את מחיר היעד לחבית מרמה של 107 דולר לרמה של 90 דולר, ירידה של 16%.

במריל לינץ' ציינו כי תחזית של 50 דולר לחבית מתייחסת לתסריט "לא סביר" של מיתון עולמי, מצב בו התוצר העולמי יורד לשיעור גידול של 1.5%.

את הסיבות המגולמות בתחזיתם למחיר של 90 דולר לחבית משייכים במריל לינץ' לירידות בביקושים בכל העולם וציינו בעיקר כי הביקושים הגבוהים לנפט בסין ובהודו עלולים להתמתן. הצמיחה בביקוש לנפט בהודו צפויה לגדול בשיעור של 1.4% בלבד לעומת גידול של .6.1% בשנה שעברה.

בהתיחסותם לגידול הצפוי בהיצע הנפט העולמי ציינו במריל לינץ כי תוכנית הייצוא של ארגון אופ"ק מצביעה על גידול של 3 מיליון חביות נפט בתפוקה היומית במשך 18 החודשים הקרובים. עוד ציינו בבנק ההשקעות כי פרויקטים נוספים שעומדים על הפרק במדינות ארגון אופ"ק אמורים להביא תפוקה יומית נוספת של כ-900 אלף חביות נפט.

בבנק ההשקעות נתנו דעתם גם על תסריט של זינוק במחיר הנפט, זאת במידה והפעילות הכלכלית העולמית תתאושש במהרה, בשילוב עם חוסר פיתוחים של מקורות אנרגיה חלופיים. לדברי כלכלני מריל לינץ' תסריט זה עלול ללחוץ את מחירי הנפט מעלה למחירים של 150 דולר לחבית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.