מחירי הדס"ל עלו ב-38.6% ברבעון: ההפסד של אל על גדל ביותר מפי 3 בהשוואה לרבעון המקביל
עליית מחירי האנרגיה ממשיכה לפגוע בחברת אל על נתיבי אויר לישראל והחברה מדווחת היום על הגדלת ההפסד הרבעוני ביותר מפי 3 ברבעון הראשון של 2008, כתוצאה מהתייקרות הדלק הסילוני, הוצאות משפטיות בארה"ב ועליית עלויות השכר.
בשורה התחתונה מדווחת אל על על הפסד של כ-49.9 מליון דולר בשלושת החודשים שנסתיימו ביום 31 במארס, לעומת הפסד של כ- 15.3 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
העמקת ההפסד, כואבת יותר בהתחשב בגידול החד במחזור המכירות של החברה. ברבעון הראשון של השנה גדלה השורה העליונה בכ- 21% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמה לסך של כ- 471.5 מליון דולר. הגידול בהכנסות מהפעלה נובע בעיקר מגידול בהכנסות מנוסעים כתוצאה מגידול בכמות הנוסעים שהוטסה ובהכנסה הממוצעת לנוסע ק"מ. כמו כן, חלה עלייה בהכנסות ממטען והכנסות אחרות כגון מכירת מוצרים פטורים ממכס, החכרת מטוסים ומתן שרותי תחזוקה לגורמי חוץ.
הסיפור של הנפט
בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2008 חלה עלייה בהוצאות ההפעלה של החברה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד הנובעת בעיקרה מגידול בהוצאות הדלק הסילוני והוצאות השכר, וכן מגידול בהוצאות הפעלה אחרות בעיקר כתוצאה מגידול במספר הנוסעים שהטיסה החברה ומפיחות הדולר ביחס למטבעות אחרים.
הוצאות החברה עבור דלק סילוני עלו מכ- 112.7 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2007 לכ- 165.7 מליון דולר ברבעון המדווח, וזאת לאחר קבלת החזרי גידור בסך כ- 6.3 מליון דולר בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2008 (לעומת תשלומי גידור בסך של כ- 6.1 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד).
הגידול בהוצאות הדלק נובע בעיקר מעלייה של כ- 38.6% במחיר הדס"ל האפקטיבי לחברה. ברבעון הראשון של שנת 2008 היוו הוצאות הדלק 35.2% מהמחזור של החברה לעומת 29.0% ברבעון המקביל אשתקד.
הוצאות השכר בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2008 , גדלו בעיקר כתוצאה מתיסוף שער החליפין הממוצע של השקל ביחס לדולר בכ-14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהביא לגידול הן בהוצאות השכר השקליות במונחי דולר והן בהתחייבות המאזנית בגין הטבות לעובדים, וכן כתוצאה מגידול במספר העובדים הממוצע ברבעון שנבע מגידול הפעילות ברבעון המדווח ביחס לרבעון המקביל אשתקד. יחד עם זאת, שיעור הוצאות השכר מהמחזור בתקופה המדווחת נותר ללא שינוי ביחס לשיעורן מהמחזור בתקופה המקבילה אשתקד.
"החברה רשמה הכנסות שיא לרבעון הראשון בהיקף של 471.5 מיליון דולר, גידול של 21%, הגדילה את הפעילות, את היצע המושבים, את כמות הנוסעים ואת נתח השוק שלה ל- 42.5%", אומר היום חיים רומנו, מנכ"ל אל על. " חשוב לציין כי כ- 40% מההפסד הנקי המדווח נובע מהחקירה בתחום שירותי הובלה אוירית של מטענים. ההפסד הנקי ברבעון הושפע בעיקר מגידול של 69% במחירי הדלק. תוצאת הרבעון מושפעות גם מהוצאות מימון רישומיות בסך של 9.1 מיליון דולר, בעקבות המעבר לתקינה חשבונאית בינלאומית – IFRS".
שורת הרווח של החברה נפגעה גם מהוצאה חד פעמית בסך של כ- 21.4 מיליון דולר נטו בעיקר כתוצאה מהפרשה בסך כ-20 מליון דולר שבצעה החברה בגין חקירת מחלקת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים בארה"ב, בתחום שרותי ההובלה האווירית של מטענים.
שיעורי הרווח הגולמי ירדו מ-12.6% ל-11.6%.
חלה עליה ביתרות המזומנים והשקעות לזמן קצר לסך של כ- 275.9 מליון דולר הנובעת בעיקרה מתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בתקופת החשבון בסך כ- 41.2 מליון דולר, בקיזוז השקעות ברכוש קבוע ואחר בסך כ- 20.6 מליון דולר, פירעון הלוואות בסך כ- 8.5 מליון דולר ותשלום דיבידנד בסך כ- 3.1 מליון דולר.
סך ההון העצמי ליום 31 במרץ 2008 הסתכם לסך של כ- 275.7 מליון דולר, ביחס לכ- 318.8 מליון דולר ליום . 31 בדצמבר 2007.
אל על מוחזקת ע"י חברת כנפיים (39.3%) הבורסאית הנמצאת בבעלות האחים בורוביץ. כמו כן ע"י פנחס גינזבורג (7.7%), תאגיד עובדי החברה (6.4%), מדינת ישראל 1.1%.