תובענה יצוגית/הסדר כובל מצדיק תובענה יצוגית/מחוזי
עובדות וטענות:
המדובר בבקשה לניהול תובענה כנגד 3 הבנקים הגדולים, הפועלים, לאומי ודיסקונט (להלן: "המשיבים"), כתובענה ייצוגית.
השאלה שמונחת לפתחו של בית המשפט הינה האם שיעורי הריבית שדורשים או גובים הבנקים, המרכזים את מרבית האשראי הבנקאי בישראל, מתואמים, באופן ששיעורם זהה, למעשה, אצל כולם, והאם תאום זה מונע תחרות ומנוגד לחוק ההגבלים העסקיים (להלן: "החוק").
לטענת המבקשת נגרם לה נזק כספי כתוצאה מגביית ריביות בשיעורים מופרזים שלא כדין על האשראי שהיא נטלה מהמשיבים. שיעורי הריבית תואמו ע"י המשיבים תוך כדי יצירת הסדר כובל בניגוד לחוק. כתוצאה מכך, האמירו מחירי הריבית הנגבים מהלקוחות מעבר לכל פרופורציה. על יסוד טענה זו, הוגשה על ידה תובענה כספית נגד שלושת המשיבים – הנתבעים.
בד בבד, עם הגשת התובענה, ביקשה המבקשת לאשר את ניהולה כתובענה ייצוגית, בשם כל הלווים או נוטלי האשראי מהמשיבים.
יש לציין כי הליך זה, שבמהותו הוא תובענה כספית בעילה נזיקית, אותו מבקשת המבקשת לנהל כתובענה ייצוגית על מנת ליתן לה אפקט ציבורי רחב ומשמעותי, מתנהל במקביל לחקירה פלילית המתנהלת נגד המשיבים, וליתר דיוק, נגד כלל הבנקים, ע"י הרשות המוסמכת והמופקדת על קיום הוראות החוק להגבלים עסקיים.
דיון משפטי:
כב' הש' נ' ישעיה:
המבקשת מבססת את תביעתה ואת בקשתה להכיר בה כתובענה ייצוגית, על מספר עובדות שעיקרן אינו שנוי במחלוקת. כל שלושת המשיבים גבו ו/או דרשו ריבית ועמלות בשיעורים זהים מלקוחותיהם, בחשבונות החח"ד העסקי והעו"ש עבור האשראי שהוענק להם במשך השנים. עובדה זו, מצביעה על תאום בקביעת שיעורי הריבית ללווים וכתוצאה מכך, על העדר תחרות בתחום האשראי הבנקאי. עובדה זו לבד שפוגעת היא בכלל הציבור ובציבור צרכני האשראי בפרט, מנוגדת היא לחוק ומקימה למבקשת - התובעת -עילת תביעה לפי חוק ההגבלים העסקיים.
טענת זו מבוססת על הנתונים הבאים: שיעורי ריבית הפריים (ריבית בסיסית) שגבו או גובים המשיבים זהים, והתעדכנו באותו שיעור מיד וכל פעם שבנק ישראל שינה את הריבית. אף שיעור הריבית המכונה "תוספת סיכון", היה זהה אצל כל שלושת הבנקים לאורך השנים. זהות דומה בשיעורי הריבית, קיימת בתוספת הריבית המכונה "ריבית חריגה" ובאשר לעמלת הקצאת האשראי, שהיא למעשה ריבית מוסווית נוספת, שאף שיעורה אצל שלושת הבנקים היה זהה.
אם לא די בזהות זו של שיעורי הריבית, גבו שלושת הבנקים עמלה נוספת, המכונה "דמי ניהול קבועים לרבעון", הזהה אף היא בשיעורה אצל כל שלושת המשיבים.
מצב דומה, ואף ברור יותר, קיים בשאר מרכיבי הריבית (לרבות מרכיבים המכונים "עמלות") הנגבים, או נדרשים, מצרכני האשראי הבנקאי.
האם זהות זו בשיעורי הריבית מצביעה על תאום בין המשיבים ו/או על קיומו של הסדר כובל אסור בתחום האשראי הבנקאי, המנוגד להוראת חוק ההגבלים העסקיים ולרוחו?
בעניינינו, חל איסור על התקיימותו או היווצרותו של "הסדר כבילה", באשר למחיר האשראי "שיידרש", או באשר למחיר "שיוצע" או "שישולם" בפועל. לאמור: חל על המשיבים איסור סטטוטורי להגביל, או לכבול, את עצמם בקביעת מחיר האשראי (שיעור הריבית) הנדרש או המוצע באופן העלול למנוע או להפחית התחרות בעסקים.
האחידות בשיעורי הריבית והעמלות שנגבו, או נדרשו והוצעו ע"י המשיבים, בעבור מתן אשראים עסקיים ואחרים, אותו הנהיגו במשך שנים ארוכות מצביעה, לפחות לכאורה, על קיומו של הסדר כובל ועל הגבלה, או כבילה עצמית מתואמת ואסורה של הבנקים המנוגד לקבוע בסעיף 2 לחוק. אם לא תגרוס כך, תימצא מרוקן מתוכנן ומשמעותן, את ההוראות הרלוונטיות בחוק, ומסכל את תכליתו של האיסור "להיות צד" להסדר כובל (סעיף 4 לחוק).
הדעת נותנת כי אילולא "כבלו" עצמם הבנקים בהסדר אסור, היה כל אחד מהם בנפרד מנהיג, מן הסתם, שיעורי ריבית שונים, בכל אחד ממרכיביה, על פי שיקול דעתו העצמאי ועל פי האינטרסים הייחודיים שלו, כך שהיו נוצרים הבדלים, או פערים, ולו קטנים, בשיעורי הריבית שדורשים, או גובים, הבנקים בחלק ממרכיבי הריבית, לפחות.
אין צורך, בשלב שבו נבחנת השאלה האם לאשר ניהול התובענה כייצוגית אם לאו, להצטייד בחוות דעת או בראיות ראויות אחרות, כדי להניח או להצביע, ברמה הלכאורית הנדרשת, כי זהות המחירים במשך שנים ארוכות, קרי הזהות המוחלטת בשיעורי הריבית "הנדרשים", מצביעות על קיומו של סיכוי סביר להוכחתה של עילת התביעה.
בעניינינו, קיומה של ראיה לכאורית "כבדת משקל" בדבר קיומו של תאום או הסדר כובל, המונע תחרות ו/או מפחית אותה, עולה בדמותה של העובדה כי במשך שנים דרשו והציעו הבנקים, אף אם בפועל לא גבו מכולם, ריבית בשיעורים זהים ואחידים. עובדה זו מצדיקה הענות לבקשה, על מנת לאפשר למבקשת להוכיח את טענותיה, ברמת הודאות הנדרשת, בדבר קיומו של הסדר כובל אסור במסגרת ניהול תובענה ייצוגית, או למשיבים להפריך אותן.
במצב דברים זה ניתן אף לומר כי "יש אפשרות סבירה" כי השאלות המהותיות המשותפות לקבוצה תוכרענה "לטובת הקבוצה", כמפורט בסעיף 8(א)(1) לחוק תובענות ייצוגיות.
העדר תחרות, או קיומה של תחרותיות מופחתת, יוצר אצל הבנקים, חוסר ענין ומוטיבציה להתחרות על ליבו וכיסו של הציבור, ובמקרה זה על כיסם של צרכני האשראי. כך אף כאשר מדובר בתחרות מוגבלת או תחרות למראית עין ושולית, במסגרתה ניתנות הנחות או הפחתות במחיר האשראי ללקוחות מסוימים או מועדפים, בודאי לא לכלל צרכני האשראי או למרביתם.
כשאלה הם פני הדברים, מן הדין לאפשר אף ל"גורמים פרטיים", כדוגמת המבקשת, ולא רק לרשויות האכיפה הציבורית, לתרום את חלקם בפיקוח על ביצוע הוראות חוק ההגבלים העסקיים ועל מניעת, או הפחתת, התחרותיות במשק. זו כוונת המחוקק וזו התכלית שלשם הגשמתה הוא קבע סנקציות אזרחיות – נזיקיות – (בנוסף לסקציות פליליות) נגד שותפים או "צדדים" להסדרים כובלים. הכל על מנת לאפשר לגופים פרטיים הנפגעים או ניזוקים מהסדרים כאלה, לתבוע את נזקיהם אף במסגרת תובענות יצוגיות.
אם תחסם דרכו של הפרט, היינו המבקשת, ותימנע ממנו האפשרות להוכיח את טענותיו במקרה זה, על אף קיומם של הנתונים העובדתיים הלכאוריים שהובאו לעיל, תסוכל כוונת המחוקק ויושם לעיל רצונו לעודד תחרותיות אמיתית במשק.
קיומה של עילת תביעה אישית - משהגעתי למסקנה כי הנתונים והעובדות מצביעים על קיומה של עילת תביעה לכאורית כללית, יש לבחון, כנדרש על פי סעיף 4 לחוק התובענות הייצוגיות, האם קמה למבקשת עילת תביעה אישית.
בעניינינו, המבקשת ניהלה חשבון עו"ש עסקי אצל המשיב 3, אשר במסגרתו חויבה בריביות שונות על האשראי שנטלה. התובענה והבקשה להכיר בה כייצוגית, מתייחסת לתשלומים עודפים של ריבית הנוגדים את הוראת חוק ההגבלים העסקיים ועל כן נדרש המשיב 3 להשיבם. משכך הראתה המבקשת קיומה של עילת תביעה אישית נגד המשיב 3 כנדרש בסעיף 4(1) לחוק התובענות הייצוגיות. כן הוכח כי המבקשת היתה תקופה קצרה, לקוחה של המשיב 2 ואף שילמה "ריבית חובה", אם כי לא את כל מרכיביה. בסעיף 9 לסיכומים עולה משום "הודאה" מצד המשיב 2 ב"זכות העמידה" שיש למבקשת מולו, היינו לקיומה של עילת תביעה אישית נגדו, בין שעילה זו מתייחסת לכל מרכיבי הריבית שפורטו לעיל ובין אם אך לחלקם – אלה שנגבו ממנה בפועל.
באשר למשיב 1, אצלו לא היתה למבקשת כל פעילות ומשכך לא חויבה בכל ריבית או תשלום עמלה, בשנים הרלוונטיות לתביעה (1998-2005). ברם, למבקשת קיימת עילת תביעה אישית כנגדו, ולו על יסוד סעיף 8(ג)(2) לחוק התובענות הייצוגיות, המסמיך את בית המשפט לאשר ניהולה של תובענה ייצוגית, באמצעות "תובע מייצג" אחר, אף אם אין למבקשת עילת תביעה אישית , בתנאי ששאר "תנאי הסף" המפורטים בסעיף 8(א) לחוק מתקיימים.
תנאי סף נוספים - א.התנאי הנדרש בסעיף 8(א)(1): אין ספק כי התובענה מעוררת שאלות עובדתיות ומשפטיות משותפות ואף זהות, לכלל חברי הקבוצה אותה מבקשת המבקשת לייצג. קבוצה זו מורכבת מלקוחות הבנקים – המשיבים – אשר נטלו אשראי שקלי ושילמו עבורו ריבית פריים ושאר מרכיבי הריבית, או חלק מהם, בתקופה הרלוונטית. השאלות המהותיות המתעוררות משותפות וזהות, או כמעט זהות, לכל חברי הקבוצה ואף לכל המשיבים ואין צורך בזהות גדולה מכך, כדי לענות על הדרישה שהעמיד המחוקק בסעיף 8(א)(1) לחוק.
ב. התנאי הנדרש בסעיף 8(א)(2): תובענה זו הינה מקרה מובהק הראוי לניהול בדרך של תובענה ייצוגית. כך, אם לנוכח גודלה של קבוצת נוטלי האשראי הבנקאי העסקי והיקפה הנרחב, ואם לנוכח אופיים של הנושאים העובדתיים והמשפטיים שיהיה צורך לדון ולהכריע בהם במסגרת בירור התובענה. בירור פרטני בתביעה אישית של כל לקוח ששילם ריבית לבנק, בנפרד, אינו יעיל בנסיבות אלה ואינו אפשרי, כמעט, לנוכח המספר הרב מאוד של לקוחות מסוג זה. ודאי שכל תועלת לציבור לא תצמח מניהול פרטני מעין זה של התובענות.
ג. התנאים הדרושים בסעיפים 8(א)(3) ו-(4): בית המשפט נדרש להשתכנע כי עניינם של כל חברי הקבוצה "ייוצג וינוהל בדרך הולמת" ו"בתום לב". תנאים אלה מתקיימים לגבי המבקשת ואף לגבי באי כוחה. התובענה והבקשה לאישורה כייצוגית ואף הסיכומים שהגישו באי כח המבקשת מכילים נתונים עובדתיים רבים אשר נאספו והוצגו באופן ראוי והוגן למדי. עובדה זו, כמו גם אופיה ומהותה של התובענה, מאפשרים להניח, במידה רבה של סבירות, כי יעלה בידי המבקשת ובאי כוחה לנהל את התובענה הייצוגית "בדרך הולמת" ו"בתום לב" כנדרש בסעיפים 8(א)(3) ו-47 לחוק.
הסוגיות והשאלות המתעוררות בעניינינו הן נכבדות וכבדות משקל מדי, מכדי להניח כי הן הונחו לפתחו של בית המשפט, אך מתוך דאגה פרטנית להפחתת חובותיה של המבקשת בלבד, ולאו דווקא משיקולים של דאגה לאינטרסים הכלכליים של כלל חברי הקבוצה, אשר בגודלה והיקפה חובקת היא, כמעט, את כלל בעלי העסקים ונוטלי האשראים במשק.
העובדה כי מדובר בקבוצה המורכבת מתת קבוצות בעלות מאפיינים שונים, במקצת, אינה מצדיקה קביעה כי המבקשת הנמנית על קבוצת הלקוחות העסקיים, אינה ראויה לייצג אף צרכני אשראי פרטיים, בעלי אופיון שונה. אשר על כן, מתקיימים בעניינינו, כל תנאי הסף המנויים בסעיף 8(א) לחוק.
היקפה הכספי של התובענה, לו תנוהל כתובענה ייצוגית, חסר תקדים בשיעורה: 7 מליארד ש"ח. ואולם, לנוכח רווחי העתק של הבנקים ושל שלושת המשיבים בפרט, בשנים האחרונות, לא קיים חשש כי עצם ניהול התובענה כ"תובענה ייצוגית" תפגע ביציבות הבנקים המשיבים ותגרום נזק חמור לציבור. אף אם יחויבו המשיבים, בהשבת כספים ללקוחותיהם בשיעורים המירביים הנתבעים, לא ייפגעו הבנקים, כתוצאה מכך, באופן שיסכן את יציבותם הפיננסית, או יפגע בציבור לקוחותיהם. "הנזק" הכספי הצפוי להיגרם להם, אם תתקבל התביעה, יביא, לכל היותר, להפחתת או הקטנת רווחיהם, בתקופה מסוימת, במספר מיליארדי שקלים, שיושבו או יוחזרו ללקוחותיהם. אף אין חשש לגרימת "נזק חמור לציבור", מעצם ניהול התובענה כייצוגית. איתנותם הפיננסית של הבנקים שוללת, מכל וכל, חשש כזה.
התוצאה היא אפוא כי התובענה שהוגשה ע"י המבקשת נגד שלושת המשיבים תנוהל כתובענה ייצוגית.

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל
בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?
קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.
ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.
צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.
לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.
- אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח
בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.
חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובלבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23
מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה
בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות.
שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.
ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.
לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם.
- בנק מזרחי: מילואימניקים שלומדים לתואר יוכלו לקבל הלוואה ללא ריבית
- בנק מזרחי מעניק פטור מלא ממשכנתה לארבעה חודשים לתושבי העוטף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.
