מסימני הגאות בשוק הנדל"ן: הביקוש למשכנתאות במימון גבוה זינק ב-38% ב-2007; הערים החמות: אשדוד, תל אביב וירושלים

21,050 בקשות למשכנתא במימון גבוה הוגשו בשנה החולפת לעומת 15,250 ב-2006. שיקו בגבעתיים - הביקוש זינק ב-102%
אריאל אטיאס |

מסיכום נתוני הפעילות של חברת EMI (אי.אם.איי - עזר חברה לביטוח משכנתאות בע"מ) מקבוצת AIG העולמית לשנת 2007, עולה כי בשנת 2007 נרשמה עלייה של 38% בביקוש לעומת 2006 .

השנה עמד הביקוש על 21,050 בקשות למשכנתא במימון גבוה לעומת 15,250 בקשות אשתקד, דבר המעיד על המודעות הצרכנית ההולכת וגוברת ליתרונות המימון הגבוה ברכישת נדל"ן. בנוסף, מהנתונים ניתן ללמוד כי הביקוש למימון הגבוה נרשם דווקא בישובים מובילים מבחינת נדל"ן ובהם גבעתיים, ת"א, חיפה, ירושלים ועוד.

בין הערים הבולטות היו בביקוש היו, תל-אביב (1783), ירושלים (1413) אשדוד (1240) וחיפה (1225). כאשר, ברוב רחבי הארץ נרשם גידול של מעל 20% בביקוש למשכנתאות במימון גבוה. וכן לא נרשם קיטון באף עיר בארץ.

מנכ"ל EMI, תומר שרת, ציין כי הגידול מצביע על הגברת המודעות ליתרונות הפיננסיים של השימוש במימון הגבוה לצורך רכישת נדל"ן, כמקובל במדינות אירופה וארה"ב.

בישובים עפולה, ירושלים, ת"א, נתניה, פ"ת, ראשון לציון ובית שמש נרשם גידול של מעל 40% בביקוש למשכנתאות במימון גבוה. זאת בעוד בעיר גבעתיים נרשמה עלייה של למעלה 102% בהיקף הביקוש.

מנכ"ל EMI, תומר שרת, ציין כי בעקבות שיעורי ריבית המשכנתאות הנמוכים הקיימים בשנים האחרונות, לצד מדדים יציבים יחסית, הפנים הצרכן הישראלי את היתרונות הקיימים במשכנתא -הנחשבת להלוואה הזולה והנוחה ביותר בשוק. "אנו עדים למגמה בה יותר ויותר לווים עם הון עצמי רב, מעדיפים להסתייע במשכנתא גדולה יותר ולהשאיר בכיסם כסף פנוי לשימושים נוספים"

ניתן לראות את המגמה בגידול בבקשות בכל רחבי הארץ, בערים הגדולות והמפותחות וכן בערים הקטנות יותר, כשאין שום עיר בה נרשם קיטון בכמות הבקשות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.