סד"פ/שיקולים בפרסום תיעוד חזותי של חקירה/עליון
עובדות וטענות:
ביום 6.12.06 נרצחה הנערה תאיר ראדה ז"ל בתחומי בית הספר בו למדה בקצרין שבגולן. לאחר חקירה משטרתית הוגש כתב אישום כנגד המשיב 2 (רומן זדורוב) בביצוע הרצח. כחודש וחצי לאחר הקראת כתב האישום, פנתה המערערת, רשות השידור, לבית המשפט בבקשה להתיר לה לפרסם בכתבה טלויזיונית שהכינה קטעים מחקירתו של המשיב במשטרה, חקירה שתועדה בצילום וידאו. הבקשה הוגשה בגדר הוראת סעיף 13 לחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (להלן: חוק החקירות). בית המשפט דחה את הבקשה. על כך הערעור דנן.
דיון משפטי:
כב' הש' י' אלון:
הזכות לחופש הביטוי והפרסום הינה יסוד מוסד בחברה דמוקרטית ובשיטתנו המשפטית. על אף זאת, אין חירות הביטוי מושלת לבדה בכיפה ואין היא דוחה מפניה לחלוטין זכויות או חובות אחרות. כך הוא בהתנגשות שבין חירות הביטוי לבין זכותו של אדם לשמו הטוב ולפרטיותו, כך הוא בהתנגשות שבין חירות הביטוי לבין "עבירות הביטוי" השונות האסורות על פי דין. חטיבה בפני עצמה נמצא לעניין זה בסוגית היחסים שבין חירות הביטוי והפרסום לבין הליכי משפט וחקירה. לצד איסור הפרסום שנקבע בסוגי הליכים משפטיים אשר יידונו בדלתיים סגורות, ולצד איסור פרסומם של פרטים שונים מהליכים משפטיים המנויים בסעיפים 70(ג)-(ה) לחוק בתי המשפט, נקבעה מגבלת פרסום מסוג אחר החלה על הליכים משפטיים המותרים בפרסום ולפיה, "לא יצלם אדם באולם בית משפט, ולא יפרסם תצלום כזה, אלא ברשות בית המשפט" (סעיף 70(ב)). המשותף למשפחת "איסורי הפרסום" שבסעיף 70 הנ"ל, הינו בהעדפה האינטרס המוגן בו על פני עיקרון חירות הביטוי והפרסום, וכי מדובר באינטרס חיצוני להליך המשפטי עצמו (הגנה על קטינים, מתלוננים, עדים, בטחון המדינה וכיוב' או מניעת פגיעה בהליך הפלילי).
בניגוד להוראות איסור הפרסום שבסעיפים 70 ו-71 לחוק בתי המשפט, שתכליתן מבוארת ומפורשת בגוף ניסוחיהן, סעיף 13 לחוק החקירות אינו נושא על פניו את תכלית הוראתו, וכלשונו: "המפרסם תיעוד חזותי או קולי של חקירה, כולו או חלקו, בלא רשות בית משפט, דינו – מאסר שנה...". נקודת השקה לענייננו ניתן יהיה למצוא בהוראת סעיף 70(ב) הנ"ל לחוק בתי המשפט, הקובעת כי הליך משפטי המתנהל בדלתיים פתוחות ושפרסומו מותר – יוגבל הפרסום המותר למדיה שאינה מצולמת וייאסר הפרסום על דרך הצילום. התכליות והנימוקים שביסוד איסור הצילום ופרסום צילומים מדיוני בית המשפט, משלבים בתוכם הן את המעגל הפנימי של הגנה על תקינות ההליך המשפטי, הן את המעגל החיצוני של הגנה על כבודם ופרטיותם של צדדים להליך והן שיקולים שעניינם בתוצאה הבלתי נמנעת משידור סלקטיבי נקודתי ומגמתי מקטעי משפט קצרצרים. תכליות אלה, עומדות בחלקן הלא מבוטל גם ביסוד תכלית איסור הפרסום של תיעוד חזותי של חקירה שבסעיף 13 לחוק החקירות אשר מוגדרת עפ"י סעיף 1, כ"תשאול או גביית הודעה בקשר לעבירה בידי שוטר". לאמור – עניין לנו לא רק בהודעה שנגבתה מחשוד (ולימים נאשם), אלא גם בהודעות ותשאולים של עדים, מתלוננים, מומחים וכל כיוצא באלה.
אין טעם להבחין בין הפגיעה הנובעת מצילום ושידור עדותו של עד, או נאשם, במהלך הדיון בבית המשפט, לבין שידור בטלוויזיה של הודעות שמסרו העדים האמורים או הנאשם בשלב החקירה המשטרתי. הדברים אמורים לעניין הרתיעה העשויה להיווצר אצל כל אחד מאלה ממסירת עדות או הודעה, שעה שידוע להם כי זו עתידה להיות משודרת קבל עולם ומלואו. ודאי שהדברים אמורים גם לעניין הפגיעה בפרטיות ובכבוד האדם העלולה להילוות מטבע הדברים לשידור שכזה. עניין לנו, איפוא, באיסור הנועד למנוע הן פגיעה בהליך המשפטי לגופו, והן בפרטיותם וכבודם של מוסרי ההודעות או העדויות.
כמו כן, איסור הפרסום על פי סעיף 13 לחוק החקירות אינו דורש את כוונה מיוחדת ואף אינו מוגבל לתקופה שבה העניין הפלילי "תלוי ועומד בבית משפט", כאמור בסעיף 71 לחוק בתי המשפט. אף בכך יש כדי ללמד על התכליות הנודעות לאיסור דנן. לאמור, האינטרס המוגן אינו רק ההליך הפלילי המתנהל בבית המשפט לגופו, אלא אף הגנה על פרטיותם וכבודם של מוסרי הודעות בחקירה משטרתית, ואפילו לא הגיעה אותה החקירה לכלל משפט והגשת כתב אישום, ואפילו הוגש כתב אישום ונסתיימו זה מכבר ההליכים.
כמו כן, האיסור שבסעיף 13 אינו הרמטי וחתום, באשר הפרסום יהיה מותר אם הרשה זאת בית המשפט. מהם, אם כן, השיקולים שישקול בית המשפט בבקשה להתיר פרסום תיעוד חזותי של חקירה?
ראשית, על בית המשפט לשוות לנגדו כי הכלל הוא באיסור הפרסום, וכי התרתו אמורה להיות מסווגת כחריג לכלל. לאמור, על מבקש ההיתר לשכנע כי מתקיימות נסיבות המצדיקות חריגה מכלל האיסור. שנית, תכליות איסור הפרסום הינן כאמור הן מנימוקים של הגנה על טוהר ההליך השיפוטי ותקינותו והן מנימוקים של הגנה על כבודם ופרטיותם של הנחקרים. על כן, גם במקרה בו הנחקר (בין אם זה החשוד, הנאשם או עד) נותן הסכמתו לפרסום, אין די בכך להכריע בבקשה, שכן שומה על בית המשפט להמשיך ולבחון את שאר התכליות העומדות ביסוד איסור הפרסום. לעומת זאת, אם הנחקר (חשוד, נאשם או עד) מתנגד לפרסום המבוקש, יהיה בכך שיקול נכבד ביותר שלא להתיר הפרסום, וזאת גם לאחר שהסתיימו ההליכים המשפטיים. אולם, אין לשלול על הסף מקרים בהם על אף התנגדות הנחקר יימצאו טעמים מיוחדים בחריגותם שיצדיקו התרת הפרסום. שיקול מרכזי נוסף יהיה כמובן השלב הדיוני בו מצויים ההליכים המשפטיים נשוא חומר החקירה המתועד חזותית. ככל שמדובר בשלבים מוקדמים וטרם שמיעת העדויות, כך תיטה הכף לעבר איסור הפרסום וזאת, מתוך ההשפעה העלולה להיוודע לפרסום וחשיפה שכאלה על ניהולו התקין של המשפט ועל עדים שטרם העידו.
בענייננו, התיעוד החזותי של החקירה הינו שני קטעים מהודעה שנגבתה מהמשיב 2 במהלך חקירתו כחשוד ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל. הבקשה הוגשה לאחר שהוגש כתב האישום נגד המשיב, לאחר שכתב האישום הוקרא באוזניו ובטרם החלה התביעה בפרשת ראיותיה. מתשובת המשיב לכתב האישום ומהודעותיו לבית המשפט עולה, כי שאלת קבילות הודעותיו תהיה נדבך מרכזי בהליכי המשפט. בקשת הפרסום מתייחסת לשני קטעים קצרים ואקלקטיים מתוך מכלול ההודעה. משכך, ובהינתן מכלול הנתונים האמורים, צדק בית המשפט קמא בקובעו כי לא התקיים בעניין זה חריג המצדיק התרת הפרסום אל מול הכלל האוסר את פרסומו ודין הערעור להדחות.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

האיחוד האירופאי מאיים להעניש את ישראל - האם זה יקרה?
נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הודיעה בנאום "מצב האיחוד" כי תבקש לעצור חלק מהתשלומים הדו-צדדיים לישראל, להטיל סנקציות על שרים ומתנחלים אלימים ולהשעות את ההטבות המסחריות בהסכם האסוציאציה; סער הגיב: "אירופה מעבירה מסר שגוי, שמחזק את חמאס והציר
הרדיקלי במזרח התיכון"
בנאומה בפרלמנט האירופי בשטרסבורג, הציגה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין שורה של צעדים מדיניים וכלכליים חריפים כלפי ישראל. בין ההצעות שהוצגו: השעיה חלקית של הסכם האסוציאציה עם ישראל, המתמקד בהטבות מסחריות ובפרט במשטר הפטור ממכס על מוצרים ישראליים. עצירת תשלומים ותכניות שיתוף פעולה דו־צדדיות, למעט תמיכה בחברה האזרחית ובמוסדות ייחודיים כגון "יד ושם". דבר נוסף שהעלתה הוא הטלת סנקציות אישיות על "שרים קיצונים" ועל מתנחלים ביהודה ושומרון. עוד אמרה פון דר ליין כי תוקם קבוצת תורמים פלסטינית שתכלול מנגנון ייחודי לשיקום רצועת עזה.
לדברי פון דר ליין, מדובר בצורך מוסרי נוכח "רעב מעשה ידי אדם" ותשלום כבד שמוטל על האוכלוסייה הפלסטינית. עם זאת, היא הודתה כי "יהיה קשה למצוא רוב" למהלכים, שכן חלק מהמדינות החברות מתנגדות לקו תקיף מול ישראל. הנשיאה צייצה ברשת ה-X וכתבה, "מה שמתרחש בעזה טלטל את מצפונה של הקהילה הבינלאומית. רעב מעשה ידי אדם לעולם אינו יכול לשמש כנשק מלחמה. הדבר הזה חייב להיפסק. הסיוע של האיחוד האירופי לעזה עולה בהרבה על זה של כל שותף אחר. אבל ברור שאירופה צריכה לעשות יותר. הנה צעדים אפשריים להמשך הדרך:
1. השעיית התמיכה שלנו בישראל, מבלי לפגוע בחברה האזרחית או ביד ושם.
2. הצעות חדשות בנושא: סנקציות על שרים קיצוניים ומתנחלים אלימים. השעיה חלקית של הסכם השותפות בנושאים הקשורים לסחר.
3. הקמת קבוצת תורמים לפלסטין, כולל מנגנון ייעודי לשיקום עזה.
המשמעות הכלכלית והתגובה הישראלית
שר החוץ גדעון סער הגיב מיידית ואמר כי "דבריה של נשיאת הנציבות האירופית הבוקר - מצערים. חלקם גם נגוע בהדהוד תעמולת הכזב של חמאס ושותפיו. פעם נוספת מעבירה אירופה מסר שגוי, שמחזק את חמאס והציר הרדיקלי במזרח התיכון. ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם והדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, נלחמת מלחמת קיום נגד אויבים קיצוניים הפועלים לחיסולה. הקהילה הבינ״ל צריכה לגבות את ישראל במאבקה זה".
- הלחץ המדיני על ישראל מתורגם לצעדים כלכליים; מה המשמעות?
- טראמפ לוחץ, האיחוד מתקפל: איום המכסים דוחף את אירופה לעסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, עם נתח של כ-32% מהסחר הכולל בשנת 2024. במהלך 2024, הסתכם היקף היצוא של האיחוד לישראל בכ-26.7 מיליארד אירו , בעיקר בציוד מכני, כלי תחבורה וכימיקלים. לכן, כל פגיעה במשטר הפטור ממכס צפויה להיות בעלת השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית. עם זאת, כדי לבצע מהלך של השעיה חלקית של הסכם האסוציאציה נדרש רוב מוסמך (Qualified Majority), כלומר, תמיכה של 55% מהמדינות המייצגות לפחות 60% מאוכלוסיית האיחוד.