סד"פ/שיקולים בפרסום תיעוד חזותי של חקירה/עליון

בית המשפט קבע, כי אין להתיר תיעוד חזותי של קטעים מחקירתו של רומן זדורוב המואשם ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל. בית המשפט למד זאת, מהתכליות בדבר האיסורים העומדים בבסיס ההליכים המשפטיים הנידונים בדלתיים סגורות והאיסור בדבר צילום באולם בית המשפט ופרסומו
משה קציר |

עובדות וטענות:

ביום 6.12.06 נרצחה הנערה תאיר ראדה ז"ל בתחומי בית הספר בו למדה בקצרין שבגולן. לאחר חקירה משטרתית הוגש כתב אישום כנגד המשיב 2 (רומן זדורוב) בביצוע הרצח. כחודש וחצי לאחר הקראת כתב האישום, פנתה המערערת, רשות השידור, לבית המשפט בבקשה להתיר לה לפרסם בכתבה טלויזיונית שהכינה קטעים מחקירתו של המשיב במשטרה, חקירה שתועדה בצילום וידאו. הבקשה הוגשה בגדר הוראת סעיף 13 לחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (להלן: חוק החקירות). בית המשפט דחה את הבקשה. על כך הערעור דנן.

דיון משפטי:

כב' הש' י' אלון:

הזכות לחופש הביטוי והפרסום הינה יסוד מוסד בחברה דמוקרטית ובשיטתנו המשפטית. על אף זאת, אין חירות הביטוי מושלת לבדה בכיפה ואין היא דוחה מפניה לחלוטין זכויות או חובות אחרות. כך הוא בהתנגשות שבין חירות הביטוי לבין זכותו של אדם לשמו הטוב ולפרטיותו, כך הוא בהתנגשות שבין חירות הביטוי לבין "עבירות הביטוי" השונות האסורות על פי דין. חטיבה בפני עצמה נמצא לעניין זה בסוגית היחסים שבין חירות הביטוי והפרסום לבין הליכי משפט וחקירה. לצד איסור הפרסום שנקבע בסוגי הליכים משפטיים אשר יידונו בדלתיים סגורות, ולצד איסור פרסומם של פרטים שונים מהליכים משפטיים המנויים בסעיפים 70(ג)-(ה) לחוק בתי המשפט, נקבעה מגבלת פרסום מסוג אחר החלה על הליכים משפטיים המותרים בפרסום ולפיה, "לא יצלם אדם באולם בית משפט, ולא יפרסם תצלום כזה, אלא ברשות בית המשפט" (סעיף 70(ב)). המשותף למשפחת "איסורי הפרסום" שבסעיף 70 הנ"ל, הינו בהעדפה האינטרס המוגן בו על פני עיקרון חירות הביטוי והפרסום, וכי מדובר באינטרס חיצוני להליך המשפטי עצמו (הגנה על קטינים, מתלוננים, עדים, בטחון המדינה וכיוב' או מניעת פגיעה בהליך הפלילי).

בניגוד להוראות איסור הפרסום שבסעיפים 70 ו-71 לחוק בתי המשפט, שתכליתן מבוארת ומפורשת בגוף ניסוחיהן, סעיף 13 לחוק החקירות אינו נושא על פניו את תכלית הוראתו, וכלשונו: "המפרסם תיעוד חזותי או קולי של חקירה, כולו או חלקו, בלא רשות בית משפט, דינו – מאסר שנה...". נקודת השקה לענייננו ניתן יהיה למצוא בהוראת סעיף 70(ב) הנ"ל לחוק בתי המשפט, הקובעת כי הליך משפטי המתנהל בדלתיים פתוחות ושפרסומו מותר – יוגבל הפרסום המותר למדיה שאינה מצולמת וייאסר הפרסום על דרך הצילום. התכליות והנימוקים שביסוד איסור הצילום ופרסום צילומים מדיוני בית המשפט, משלבים בתוכם הן את המעגל הפנימי של הגנה על תקינות ההליך המשפטי, הן את המעגל החיצוני של הגנה על כבודם ופרטיותם של צדדים להליך והן שיקולים שעניינם בתוצאה הבלתי נמנעת משידור סלקטיבי נקודתי ומגמתי מקטעי משפט קצרצרים. תכליות אלה, עומדות בחלקן הלא מבוטל גם ביסוד תכלית איסור הפרסום של תיעוד חזותי של חקירה שבסעיף 13 לחוק החקירות אשר מוגדרת עפ"י סעיף 1, כ"תשאול או גביית הודעה בקשר לעבירה בידי שוטר". לאמור – עניין לנו לא רק בהודעה שנגבתה מחשוד (ולימים נאשם), אלא גם בהודעות ותשאולים של עדים, מתלוננים, מומחים וכל כיוצא באלה.

אין טעם להבחין בין הפגיעה הנובעת מצילום ושידור עדותו של עד, או נאשם, במהלך הדיון בבית המשפט, לבין שידור בטלוויזיה של הודעות שמסרו העדים האמורים או הנאשם בשלב החקירה המשטרתי. הדברים אמורים לעניין הרתיעה העשויה להיווצר אצל כל אחד מאלה ממסירת עדות או הודעה, שעה שידוע להם כי זו עתידה להיות משודרת קבל עולם ומלואו. ודאי שהדברים אמורים גם לעניין הפגיעה בפרטיות ובכבוד האדם העלולה להילוות מטבע הדברים לשידור שכזה. עניין לנו, איפוא, באיסור הנועד למנוע הן פגיעה בהליך המשפטי לגופו, והן בפרטיותם וכבודם של מוסרי ההודעות או העדויות.

כמו כן, איסור הפרסום על פי סעיף 13 לחוק החקירות אינו דורש את כוונה מיוחדת ואף אינו מוגבל לתקופה שבה העניין הפלילי "תלוי ועומד בבית משפט", כאמור בסעיף 71 לחוק בתי המשפט. אף בכך יש כדי ללמד על התכליות הנודעות לאיסור דנן. לאמור, האינטרס המוגן אינו רק ההליך הפלילי המתנהל בבית המשפט לגופו, אלא אף הגנה על פרטיותם וכבודם של מוסרי הודעות בחקירה משטרתית, ואפילו לא הגיעה אותה החקירה לכלל משפט והגשת כתב אישום, ואפילו הוגש כתב אישום ונסתיימו זה מכבר ההליכים.

כמו כן, האיסור שבסעיף 13 אינו הרמטי וחתום, באשר הפרסום יהיה מותר אם הרשה זאת בית המשפט. מהם, אם כן, השיקולים שישקול בית המשפט בבקשה להתיר פרסום תיעוד חזותי של חקירה?

ראשית, על בית המשפט לשוות לנגדו כי הכלל הוא באיסור הפרסום, וכי התרתו אמורה להיות מסווגת כחריג לכלל. לאמור, על מבקש ההיתר לשכנע כי מתקיימות נסיבות המצדיקות חריגה מכלל האיסור. שנית, תכליות איסור הפרסום הינן כאמור הן מנימוקים של הגנה על טוהר ההליך השיפוטי ותקינותו והן מנימוקים של הגנה על כבודם ופרטיותם של הנחקרים. על כן, גם במקרה בו הנחקר (בין אם זה החשוד, הנאשם או עד) נותן הסכמתו לפרסום, אין די בכך להכריע בבקשה, שכן שומה על בית המשפט להמשיך ולבחון את שאר התכליות העומדות ביסוד איסור הפרסום. לעומת זאת, אם הנחקר (חשוד, נאשם או עד) מתנגד לפרסום המבוקש, יהיה בכך שיקול נכבד ביותר שלא להתיר הפרסום, וזאת גם לאחר שהסתיימו ההליכים המשפטיים. אולם, אין לשלול על הסף מקרים בהם על אף התנגדות הנחקר יימצאו טעמים מיוחדים בחריגותם שיצדיקו התרת הפרסום. שיקול מרכזי נוסף יהיה כמובן השלב הדיוני בו מצויים ההליכים המשפטיים נשוא חומר החקירה המתועד חזותית. ככל שמדובר בשלבים מוקדמים וטרם שמיעת העדויות, כך תיטה הכף לעבר איסור הפרסום וזאת, מתוך ההשפעה העלולה להיוודע לפרסום וחשיפה שכאלה על ניהולו התקין של המשפט ועל עדים שטרם העידו.

בענייננו, התיעוד החזותי של החקירה הינו שני קטעים מהודעה שנגבתה מהמשיב 2 במהלך חקירתו כחשוד ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל. הבקשה הוגשה לאחר שהוגש כתב האישום נגד המשיב, לאחר שכתב האישום הוקרא באוזניו ובטרם החלה התביעה בפרשת ראיותיה. מתשובת המשיב לכתב האישום ומהודעותיו לבית המשפט עולה, כי שאלת קבילות הודעותיו תהיה נדבך מרכזי בהליכי המשפט. בקשת הפרסום מתייחסת לשני קטעים קצרים ואקלקטיים מתוך מכלול ההודעה. משכך, ובהינתן מכלול הנתונים האמורים, צדק בית המשפט קמא בקובעו כי לא התקיים בעניין זה חריג המצדיק התרת הפרסום אל מול הכלל האוסר את פרסומו ודין הערעור להדחות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל

בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?

ד"ר אדם רויטר |


קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.

ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.

צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.

לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.

 

תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח

בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.