החודש בשוק האופציות: אסטרטגיית פרפר רחב

חזי קלפקה מציע את הגרסה שלו להתנהלות לקראת ספטמבר הנפתח הבוקר בשוק המעו"ף בבורסה של ת"א
חזי קלפקה |

חודש אוגוסט הסתיים בירידה של 5.7 אחוז במדד המעוף, התאפיין בתנודתיות גבוהה , הן חודשית והן יומית ותוך יומית. מחזורי המסחר הצטמקו מיותר מ-2 מיליארד שקל ליום לקצת מעל מיליארד שקל ליום, כ-16 מיליארד שקל נפדו מקרנות הנאמנות, הריבית הועלתה ל-4 אחוז ועוד היד נטויה - ובעולם הירידות עדיין נראות כפרומו של המשבר עצמו.

כנגד כל זאת היינו עדים להמשך הדיווחים הטובים בתחום המקרו לגבי המשק הישראלי, ודוחות טובים מאוד של החברות בעונת הדוחות של הרביע השני שהסתיימה לה. להערכתי גם בחודש ספטמבר נהיה עדים להמשך דומה של התנהגות השוק כאשר נהיה במצב של "דשדוש תנודתי" ברמה שבין 1,030 ל- 1090.פירוש הדבר הינו שמדד המעןף ימשיך להסחר.

ברצועת המסחר המצוינת, תוך תנודתיות גבוהה מאוד, בקפיצות גבוהות מידי יום ובקורלציה גבוהה לקורה בשוקי העולם ובעיקר כמובן בארה"ב.

רק גידול במחזורים ופריצה והתבססות המדד מעל 1,090 תאותת על חזרה לגל עליות, ואילו התבססות במדד ברמה של מתחת ל-1020-1030 , תבשר לנו על המשך הירידות אל מתחת לקו ה-1000.

יש לזכור שחודש ספטמבר הינו חודש קצר עד הפקיעה, היות והחגים "גוזלים" 4 ימי מסחר עד הפקיעה. לכן, יש סיכוי להגברת התנודתיות וכמובן שהסיכון בהשקעות באופציות המעוף גדל, היות וזמן התיקון והתגובה מתקצר.

נוכח הערכה זו, אותה יש לבחון במהלך החודש, יש אפשרות לקניית פרפר רחב בין 1040 ל-1080 בצורה הבאה: המשקיע קונה קול 1040 מוכר שתי אופציות קול 1060 וקונה קול 1080.

ההשקעה ביצירת הפוזיציה הזו הינה ברמה של 200 שקל. נקודות האיזון (בהן המשקיע מקבל בחזרה את כל השקעתו) הינן 1042 ו-1078 בעת פקיעה. באם הפקיעה תהיה בטווח שבין 1042 ל-1078, הרי שהמשקיע מרויח עד למקסימום תקבול של 2000 שקל (בפקיעה של 1060), ורווח מקסימלי של 1800 שקל. כלומר, אסטרטגיה זו מביאה להשקעה של 200 שקל ולרווח אפשרי של 1800 שקל - דהיינו יחס סיכוי סיכון של 1 ל-9 שהינו יחס מעולה.

אפשר כמובן לבחור באותה אסטרטגיה על ידי קנית פוט 1080, מכירת שני פוט 1060 וקנית פוט 1040. נקודות האיזון תשארנה שוות, העלות תהיה דומה ויחס הסיכוי סיכון זהה.

השקיעו בזהירות בחודש ספטמבר, ועקבו אחר ההתפתחויות בשוק, אשר יכולות להביא לשינוי כיוון ולשינוי רעיונות. סיוע במעקב שלכם תמצאו בסקירתו השבועית של עידו סמואל המתפרסמת מידי שבוע באתר זה, ואשר יכולה לשפוך אור על הנעשה והמשתנה בשוק.

*מאת: חזי קלפקה - מנהל חדר מסחר ואחראי על הקורסים וההדרכה בחברת טלנירי

*הערה: אין לראות בסקירה זו משום המלצה להשקעה, ואין לראותה כתחליף לייעוץ מקצועי להשקעה באופציות המעוף, נושא כמוגדר כבעל סיכון גבוה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.