שוקי המטבעות: החשש בשווקים ישאר עוד זמן-מה

רון אייכל מעריך, כי והחדשות הרעות בשוקי המניות לא צפויות להסתיים כה מהר - ולכן הדולר יתחזק מול האירו
רון אייכל |

בנק ההשקעות האמריקאי Goldman Sachs הוסיף גם הוא שמן למדורת היחלשות ה- USD (דולר ארה"ב) בעולם, כאשר שינה את הערכתו לכך שבטווח של 6-3 חודשים ייסחר שוק ה-EURUSD (אירו-דולר) ברמה של 1.43. נציין, כי הערכתו הקודמת הייתה ברמה של 1.35 בלבד.

בבנק מציינים כי חולשת ה-Sub-Prime תביא להתמתנות זרמי ההשקעה לארצות-הברית. כמו כן, לדעתם תופעת ה- Decoupling של העולם מארצות-הברית תימשך. כלומר, העולם ימשיך להראות מגמות נאות במקביל להתמתנות הצמיחה בארצות-הברית. כמו כן, בבנק צופים כי בעוד 12 חודשים יחזור שער החליפין של ה- USD כנגד ה- EUR לרמה של 1.35.

באופן בסיסי הגישה של Goldman היא נכונה, אם ההתפתחויות הרעות יימשכו הדבר עלול להביא לסנטימנט שלילי ל-USD.

עם זאת, נראה כי תנאי המשחק השתנו לאחרונה. רמת המתאם בין ה-Asset Classes השונים רשמה עלייה מדאיגה והתחזקות של הקשר ביניהם. בזמן האחרון ראינו ירידה בשוק המניות, ירידה בתשואות השוק באיגרות החוב של ממשלת ארצות-הברית (עליות מחירים) וגם התחזקות של הדולר האמריקני כנגד ה-EUR. כלומר, ירידה של שער החליפין.

להערכתנו, החשש בשווקים צפוי להישאר עוד זמן-מה - הואיל והחדשות הרעות לא צפויות להסתיים כה מהר. לפיכך, העלייה ברמת המתאם שאנו עדים לה מראשית יולי צפויה עוד להישאר איתנו תקופה. לפיכך, הסנטימנט כלפי השוק המנייתי ייוותר בעייתי. כלומר, אם שוק המניות צפוי לרדת ואיגרות החוב של ממשלת ארצות-הברית ירשמו רווחי הון (במיוחד אם הריבית תופחת בטווח של 6-3 חודשים), אזי, גם ה- USD עשוי להתחזק כנגד ה-EUR.

אם רמת המתאם בשווקים תישאר כפי שהיא היום, בהערכה של Goldman, לפיה ה-USD ייחלש כנגד ה- EUR, ישנה תוצאה חבויה והיא שוק המניות צפוי לרשום עלייה ומחיריהן של איגרות החוב של ממשלת ארצות-הברית ירדו. יש כאן סתירה לעומת הניתוח שלהם לסביבה המאקרו-כלכלית.

לדעתנו, פוטנציאל היחלשות ה- USD יגיע לכלל מימוש רק אם השווקים יחזרו לרגיעה. אם המשבר הפיננסי יימשך, עשוי דווקא ה- USD לשמור על ערכו כנכס בטוח למשקיעים ואף ייתכן כי יתחזק בטווח הקצר.

*מאת: רון אייכל, אסטרטג ראשי לשווקים הבינלאומיים, אי.בי.אי. בית-השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.