שבועיים אחרי: צו מעצר בינלאומי נגד בועז יונה

המשטרה הוציאה היום צו מעצר בינלאומי נגד מנכ"ל חברת חפציבה שקרסה בתחילת החודש. יונה נמלט מהארץ ועדיין לא ברור היכן הוא מסתתר. גורמים במשטרה: הוא לא ברומניה
טל וולבוביץ, NRG |

שקט מחפשים: בניגוד לכל הפרסומים לפיהם מנכ"ל חברת חפציבה, בועז יונה, מצא מחבוא ברומניה מאז קריסת החברה, מעריכים היום גורמים בכירים במשטרה כי יונה דווקא מסתתר במקום אחר. למשטרה ישנם כיוונים אפשריים היכן הוא נמצא אך בשלב זה לא ניתן לחשוף את המידע, מחשש שהוא ייעלם. במקביל הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי.

המשטרה הוציאה היום בצהריים צו מעצר בינלאומי נגד בועז יונה, מנכ"ל חברת חפציבה. מאז פרסום הפרשה הושקעו במשטרה מאמצים חובקי עולם כדי לאתר את יונה, החשוד המרכזי בפרשה. אתמול השלימה המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה בשיתוף גורמי הפרקליטות שמלווים את החקירה את ההליך המאפשר בקשה להוצאת צו מעצר בינלאומי. עם קבלת האישור פעלה המשטרה מול גורמי האינטרפול והיום אושר הצו.

מהמשטרה נמסר כי המשטרה, באמצעות מערך המודיעין שלה, ותחנות משטרה ברחבי העולם, מגבירה את המאמצים להתחקות אחר יונה. במשטרה הדגישו כי צו המעצר הבינלאומי שהוצא יקדם מאד את הפעילות הנוגעת לאיתורו, מעצרו בחו"ל, והבאתו לחקירה בארץ.

לאחר שנעלם יונה, עלו מספר הערכות לגבי מיקומו האפשרי, במשטרה הבהירו בשבוע שעבר כי הם לא יודעים בשלב זה היכן הוא מסתתר, אולם על פי הערכות שונות, הוא שוהה בצרפת או בבריטניה. במקביל פורסמו בימים האחרונים הערכות לגבי אפשרות הימצאו דווקא ברומניה. היום פסלו בכירי המשטרה את האפשרות להימצאו ברומניה, ולטענתם מיקומו של יונה כבר ידוע. במקביל נמשכת גם היום חקירת המשטרה בנושא קריסת החברה, ועד כה נחקרו שורה ארוכה של עובדים בחברה, ובהם גם מנהליה.

ביום חמישי האחרון, הוציאה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאווה בן אור, צו עיקול על כל רכושו וכספו של אביו של יונה, מייסד ונשיא החברה, מרדכי. הצו הוצא לבקשת חברת "סולל בונה" הטוענת כי מרדכי יונה חתם כלפיה על ערבות אישית בסך 12 מיליון שקל לכיסוי חובות של חברות "חפציבה" בפרויקט הבנייה להקמת 278 דירות בקריית ספר.

חשבון בנק משותף עם "מלך השוק האפור"

מרדכי יונה נחקר במשך 6 שעות תחת אזהרה על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה. גורמי משטרה מסרו כי יונה שיתף פעולה עם החוקרים,

וככל הנראה צפוי להיחקר פעם נוספת. מייד עם תום חקירתו שב יונה לביתו, במסגרת מעצר הבית בו הוא נתון.

בשבוע שעבר פורסם כי במהלך בדיקה שערך משרד רו"ח בר-לב, התברר כי לבועז יונה, היה חשבון בנק משותף עם "מלך השוק האפור", שלי נרקיס, בבנק דיסקונט בסניף בית הכרם בירושלים. חשבון זה יכול אולי להסביר חלק מהיעלמות 70 מיליון השקלים מחשבונות החברה. נרקיס היה מעורב גם בפרשת קריסת הבנק למסחר.

עוד נודע כי סמנכ"ל הכספים של חפציבה ג'רוזלם, מרדכי נתנאל, דיווח בחקירתו ברשות ני"ע כי גם למרדכי יונה דווח על כך שבנו מבצע העברות כספיות בין חברות הקבוצה בניגוד לחוק. המידע שבידי רשות ני"ע הועבר גם למשטרה, שעמה מתאמת רשות ני"ע את החקירה כולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.