על הצורך בהסכמת האגודה ברכישת משק
לפנינו ערעור על פסק דינו של בית משפט השלום בראשון לציון, לפיו התקבלה בקשתה של האגודה להצהיר כי רוכשים של נחלה במושב אינם רשאים לרכוש, לשכור, לתפוס חזקה ו/או לבצע כל פעולה בנחלה הידועה כמשק מס' 23 במושב, היות וקבלתם לחברות באגודה נפסלה בעבר עקב אי התאמתם מבחינות שונות למושב.
מוכרת המשק הינה חברה באגודה בעלת משק מס' 23. האגודה החזיקה במשבצת קרקעית במעמד של "ברת רשות" על פי חוזה תלת שנתי בינה לבין מינהל מקרקעי ישראל, הסוכנות היהודית לישראל, והאגודה חוזה "משולש"). המשבצת הקרקעית נמסרה לאגודה כדי שזו תעמיד לחברים נחלות לעיבוד חקלאי במעמד של ברי רשות. סעיף 20ד' לחוזה המשולש אסר העברת זכויות חבר באגודה ללא הסכמה מראש ובכתב של המינהל והסכמת הסוכנות, זאת לאחר שהאגודה הודיעה לסוכנות את עמדתה. סעיף 21 לתקנון האגודה הסדיר את נושא העברת זכויותיו של חבר שנפטר או פרש או הוצא מן האגודה והפקיד בידי האגודה את ההחלטה אם לאשר או לדחות מועמד לחברות באגודה, המוצע לקבלת הזכויות בנחלה שהתפנתה או שהינה עומדת למכירה. על החלטת הוועד ניתן היה לערער בפני האסיפה הכללית של חברי האגודה.
על פי נהלי המושב, מועמד לקבלה נדרש לעבור בדיקות התאמה מקצועית במכון לפסיכולוגיה יישומית. הרוכשים בענייננו היו מעוניינים לרכוש זכויות במשק מס' 45 במושב.
מסקנות בדיקת המכון העלו אי התאמה של הרוכשים מבחינות שונות לחיי המושב (תקנון האגודה דרש שהמבקשים להתקבל לשורותיה יהיו ללא עבר פלילי, ללא הרשעה פלילית במהלך 10 השנים האחרונות וכן שינהלו אורח חיים דתי), ועל כן החליט הועד לדחות את מועמדותם. על החלטה זו לא הוגש ערעור לאסיפה הכללית, והעסקה לא יצאה לפועל.
הרוכשים לא זנחו את רצונם להתיישב במושב, ולמרות שידעו על דחיית מועמדותם התקשרו בחוזה רכישה לגבי משק אחר במושב , עם המוכרת, מי שהיתה חברה באגודה והחזיקה בזכויות משק 23 במושב.
בתשובה לפניית המינהל הודיעה האגודה על סירובה לקבל את בקשת הרוכשים. חרף זאת, בידיעת עמדת האגודה, וללא קבלה הסכמה ואישור הסוכנות והמינהל, מסרה המוכרת, את מפתחות המגורים במשק 23, והעבירה לידי הרוכשים את החזקה.
בעקבות ידיעות שנודעו לאגודה שלח ב"כ האגודה מכתב למוכרת. במכתב זה הדגישה האגודה כי הוועד דחה כבר בקשה קודמת של הרוכשים להתקבל כחברים באגודה, ולכן המליץ הועד שלא לנהל עימם מגעים. המוכרת לא ענתה למכתב, למרות שהודתה כי קיבלה אותו, ובחודש דצמבר 2001 חתמה על הסכם מכר כאמור עם הרוכשים.
ביום 12.05.02 כונסה אסיפה כללית של האגודה כאשר על סדר יומה הפסקת חברותה של המוכרת באגודה, וכך גם הוחלט, בהתאם לסעיף 7 בתקנון האגודה.
במסגרת ההליכים בתיק ניתן צו מניעה זמני נגד הרוכשים ובעקבותיו הוגשו בקשות לפי פקודת ביזיון בית המשפט. הסעד שנתבקש ע"י האגודה בפני בית משפט השלום היה למתן סעד הצהרתי, כאמור, לפיו הרוכשים אינם רשאים לרכוש ו/או לשכור ו/או לקבל חזקה בכל נחלה או משק במושב או בנחלה הידועה כמשק 23 במושב.
בפסק דינו קבע בית משפט השלום, כי אין חולק שרכישת משק או נחלה באגודה כוללת בחובה את הצטרפות הרוכש לאגודה. הדבר נקבע בתקנון האגודה המהווה את המסמך החוקי והמחייב על פי מסמך זה החובה לקבל את הסכמת האגודה הוא תנאי מחייב בהסכם רכישה של נחלה באגודה.
על האמור בתקנון לא ניתן להתנות ובוודאי שאין הצדדים רשאים לקבוע כי הסכמת האגודה אינה נדרשת ביחסים שבינם לבין האגודה. הדבר אף נקבע בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 970 מיום 09.06.03 אשר קובעת, בין היתר, כי:
"1. ככלל תישמר מסגרת האגודות החקלאיות השיתופיות, ובכלל זה הוראות בדבר חברות של בעלי הנחלות באגודות על פי תקנוניהן...
4. העברת זכויות בנחלה של מי שהפסיק להיות חבר באגודה למי שאינו עומד להיות חבר באגודה תותלה בהסכמת האגודה לרוכש הפוטנציאלי..." (ההדגשה אינה במקור)
ההסכמה האמורה אינה בגדר של "הבעת עמדה", ולכן הפרשנות שנטענה על ידי הרוכשים שרכישת זכויות במשק ממי שאינו חבר באגודה אינה דורשת הסכמת האגודה, נדחתה על ידי בית המשפט, אשר קבע כי הדרישה לקבל את הסכמת האגודה הינה תנאי הכרחי ובל יעבור גם אם מוכר המשק אינו חבר באגודה.
על קביעות אלו הוגש הערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בית המשפט המחוזי לא מצא בטענות הרוכשים כל עילה שהיא להתערב בקביעותיו ובמסקנותיו של בית משפט השלום, ואשר על כן, הערעור נדחה.

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
