מכירות התוכנה בישראל יגיעו השנה ל-720 מיליון דולר

בחברת המחקר IDC מעריכים כיום כי שוק זה צפוי להגיע להיקף של למעלה מ-870 מיליון דולר ב-2010
שי פאוזנר |

מנתוני מחקר שנעשה לאחרונה על ידי חברת הייעוץ IDC עולה, כי מכירות התוכנה צפויות להסתכם ב-2007 בהיקף של למעלה מ-720 מיליון דולר, כאשר השוק צפוי להגיע להיקף של למעלה מ-870 מיליון דולר ב-2010. הנתונים פורסמו לקראת ועידת יצרניות התוכנה Software 07 שתתכנס בסוף החודש, שמטרתה לקדם את הצמיחה והרווחיות של יצרניות התוכנה הישראליות, ולשמש כמפגש נטוורקינג לתעשייה.

על פי נתוני מחקר IDC, בשנת 2006 עמד נפח שוק טכנולוגיית המידע בישראל על 3.9 מיליארד דולר, כשמתוכו 16.7% היו חבילות תוכנה. בארה"ב גדול פלח השוק של חבילות התוכנה באופן משמעותי, והוא עומד על 26.3%, ואילו במערב אירופה - 20.5%. ההבדלים, לדברי גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, נובעים מהאצת המגמה לצריכת תוכנות מדף בארה"ב, יחסית לנהוג באירופה ובישראל. זאת לעומת פיתוח תוכנה ייחודי, שרווח במיוחד בקרב ארגונים ציבוריים ופיננסיים בישראל.

עוד נאמר במחקר, כי יצרני תוכנה ניצבים בפני דרישה גוברת להתאים את מוצריהם לצרכים הייחודיים של ארגונים הפועלים בתחומים ורטיקליים שונים. מגמה זו משתקפת גם בגידול המתמשך בהיקף השימוש בתוכנות קוד פתוח, המאפשרות לארגונים להשיג רמות גמישות גבוהות בפיתוח מוצרי תוכנה המותאמים לצורכיהם.

על פי הנתונים, נרשם שינוי סאופיו של שוק החומרה והתוכנה. בין המגמות שהוזכרו: ריבוי ליבות במעבד (multi-core processing), וירטואליזציה ו"תוכנה כשירות" (Software as a Service). לדברי גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, הללו משנות את אופי האספקה, השירות והתמחור של יישומי תוכנה.

האפיונים של שוק התוכנה בישראל כוללים, אימוץ גובר והולך של תוכנות מדף וכן מחשוב ארגוני גובר בקרב ארגונים קטנים ובינוניים. לצריכת תוכנות פיראטית ניכרת עדיין השפעה על השוק. אימוץ הולך וגובר בשיטת SaaS, תאפשר הגדלת מכירות התוכנה ושולי הרווח, בשל הקיטון במשאבים הנדרשים כדי למכור לארגונים (הכוללים מנגנון גדול של הטמעה, ייעוץ וכו'). המודל המתחרה הוא ה-appliance, ההולך ונעשה נפוץ בתחום אבטחת המידע, למשל. במודל זה מספקים קופסה, סוג של מחשב, המותקן בארגון בקלות ודורש מינימום תחזוקה, ובמקום התקנה של תוכנה בכל תחנה או בשרת.

לדברי לופז, למרות החשש הכולל מקונסולידציה בעולם התוכנה, שבעקבותיו ייוותרו על כנן רק ענקיות כמו אורקל, סאפ ומיקרוסופט, "העתיד שייך לקטנים. היכולת של חברה קטנה להתמחות ולתת פתרון חכם בנישה ממוקדת הוא יותר טוב מיכולתו של שחקן גדול. חברה קטנה עם פתרון לצרכים מסוימים נמצאת במצב של כדאיות כלכלית יותר גבוהה מחברות הפלטפורמה הגדולות. ההתמחות היא של החברות הקטנות שנותנות פתרונות על בסיס פלטפורמה של הגדולות".

על פי לופז, אחת המגמות הדומיננטיות בישראל היא מעבר לפתרונות ניהול של הרשת הארגונית. "כיום יש דרישה ליכולות שליטה וניטור על כל מערכת ה-IT מקצה לקצה באמצעים פשוטים, שיאפשרו תגובות מהירות של מערכת התוכנה לתנאים משתנים בעסק, ויאפשרו למקבל ההחלטות יותר השפעה על מערכת המידע, ללא צורך להסתמך על אנשים טכניים בלבד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה