יפעת: אורנג' - המותג המוביל במגזר הדתי בשנת 2006

כמו כן, נרשמה עלייה של 20% בהיקפי הפרסום במגזר זה, בשל התעוררות גזרת הסלולר, כניסת מפרסמים חדשים והתחזקות מפרסמים ותיקים; המפרסם המוביל - סנו; משרד הפרסום המוביל - בולטון פוטנציאל
אפרת אדיר |

מדירוג הפרסום של יפעת לשנת 2006 במגזר הדתי-חרדי במחירים ריאליים נרשמה עלייה של כ-20% בהיקפי הפרסום במגזר הדתי. עלייה זו נוצרה בעיקר בשל התעוררות גזרת הסלולר, כניסת מפרסמים חדשים והתחזקות מפרסמים קיימים.

יצויין, כי מכיוון שמדובר במחירים ריאליים מוערכים, בסיטואציה בה ההבדל בין הגופים המדורגים הייתה פלוס מינוס 3%, יהיה באותו המקום בדרוג יותר מגורם אחד.

כמו כן, במהלך 2006 נוספו לבקרה המגזרית שני עיתונים: "יום ליום" ו"כפר חב"ד", וכן שילוט "נקודות", מה שיוצר תוספת "מלאכותית" בחלק מהמקרים של עד כ-5% בהשוואה לנתוני שנת 2005.

המותג המוביל - אורנג'

קטגוריית הסלולר שממוקמת במקום השני בדרוג הכללי, מכפילה את כוחה הפרסומי ואף יותר במגזר הדתי בהשוואה ל-2005 ומובילה השנה את הטבלה, תוך כדי שהיא דוחקת למקום השני את קטגוריית הדיור שיורדת השנה בכ-14%. הקטגוריה הסלולרית שמשקיעה השנה כ-1.4 מיליון דולר בפרסום במגזר הדתי, מתאוששת משנת חרם רבנים ולמרות הגבלות הפרסום (ללא פרסום תוכן) מצליחה להעמיד רפרטואר פרסומי מגוון.

המפרסמים הבולטים בקטגוריה הם פרטנר וסלקום עם הוצאה משותפת לפרסום של כמיליון דולר. מירס שבלטה בפרסום במגזר הכללי היא הסלולרית היחידה שהפחיתה השנה בתקציב הפרסום שלה במגזר הדתי, לעומת המפעילים הסלולרים האחרים.

המפרסמים הבולטים השנה בקטגוריית הדיור הממוקמת כאמור במקום השני הם "חפציבה" באמצעות פרסום חן ו"קריית דגל התורה" באמצעות בולטון פוטנציאל. רשתות השיווק שמככבות במגזר הכללי, ממוקמות במקום השלישי במגזר הדתי עם עלייה של 24% וגידול של כל המפרסמים בתוכה. תת ענף נוסף שמכפיל את כוחו הפרסומי השנה הוא תת ענף ספרים עם גידול בולט בפרסום של "מאורעות הדף היומי" ו"מתיבתא".

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום מסביר, כי תמונת הקטגוריות המובילות בפרסום במגזר הדתי, שונה מאד מהטבלה של המגזר הכללי. זאת בעקבות היצע מדיות שונה, וכמובן הבדלים תרבותיים. רשימת הקטגוריות המובילות בפרסום היא אינדיקטור סוציולוגי חשוב".

מחזקת את הטענה, העובדה כי קטגוריות המוגדרות "חזקות" במגזר הכללי כלל לא מופיעות בעשירייה המובילה של המגזר הדתי כגון: רכב פרטי, רשתות חשמל, כרטיסי אשראי, סרטים, ריהוט וכבלים/לווין. לעומת זאת, קטגוריות שמופיעות במגזר הדתי ואינן מופיעות בעשירייה של המגזר הכללי הן דיור, מוצרי חלב, ספרים, מכללות וסמינרים, קופות חולים וסוכנויות נסיעות.

המפרסם המוביל - סנו

טבלת המפרסמים הופכת להיות יותר מוטת תקשורת וצריכה והמפרסמים החדשים שנכנסים אליה השנה הם פרטנר, בזק ורשת שופרסל. לעומת זאת לא מופיעים השנה בעשירייה: חפציבה, אגד וקבוצת בנק הפועלים.

סנו היא המפרסמת המובילה השנה במגזר הדתי עם הוצאה לפרסום של כ-767 אלף דולר וגידול של 27% בהוצאה התקציבית לפרסום לעומת 2005. סנו התופסת את מקומה של שטראוס עלית בטבלה, המובילה ב-2005, מפרסמת באמצעות מימד ואפיקים את סנו אל-כינים, סופט, ז'אבל, מקסימה ועוד. במקום השני בטבלה ממוקמת גם השנה תנובה עם עלייה של כ-22% ופרסום בולט לשוקו שוק למהדרין, קרלו מוס חדש, השף הלבן פרווה ועוד באמצעות פרסום גל.

שטראוס עלית, כאמור, במקום השלישי השנה עם ירידה בפרסום. החברה מפרסמת באמצעות פרסום בולטון את מבצע "שוויץ כולה שלך" שזכה גם בקמפיין השנה במגזר זה, פרסום למסטיק מאסט, אחלה לייט ועוד.

המפרסמים שהכפילו השנה את תקציב הפרסום שלהם ביותר מפי שניים הם פרטנר, בזק וסלקום. יוניליוור, שצמצמה השנה את תקציב הפרסום במגזר הכללי, כמעט שמכפילה את כוחה בפרסום במגזר הדתי.

יעקובי מוסיף להסביר את השוני בין המגזרים הכללי לחרדי ואומר: "מאפיין נוסף מעניין של המגזר הוא ריבוי הזרמים בו: חסידי, ליטאי, ש"ס, דתי לאומי, חב"ד, בלז', חרדי לאומי (חרד"ל) שיוצר סיטואציה שבה אם מפרסם רוצה להגיע לכלל המגזר הוא חייב פריסת מדיה בעיתונים רבים שכן כל זרם קורא את העיתונות שלו".

משרד הפרסום המוביל - בולטון פוטנציאל

בולטון פוטנציאל מובילים את טבלת המשרדים במגזר בגידול של כ-20% בהיקף הפעילות ועם היקף תקציבים של כ-2.8 מיליון דולר. הלקוחות העיקריים של המשרד הם שטראוס עלית שדווקא צמצם מעט השנה את ההשקעה בפרסום במגזר, הצורפים, אפקטיב, קופ"ח לאומית, ומאידך הצטרפות לקוחות חדשים כמו מרכנתיל דיסקונט, איקאה ונוברטיס.

במקום השני בהפרש קטן ממוקם פרסום "אפיקים" עם גידול של כ-25%. הלקוחות העיקריים של המשרד הם קו אופ הריבוע הכחול, סנו, אסם, פלאפון ועוד. במקום השלישי ממוקם פרסום "גל" עם פרסום לתנובה, חוגלה קימברלי, בנק הפועלים ועוד.

במקום הרביעי ממוקם פרסום "מימד" שמכפיל את מחזורו בשל הגידול הדרמטי בתקציב פרטנר, עבודה אינטנסיבית עם סנו, יוניליוור ועוד. גידול נאה נוסף נרשם למקאן אריקסון הנהנה גם הוא מצמיחת הסלולר במגזר עם פרסום מאסיבי לסלקום, מאורות הדף היומי, אסם ואופנת קידי שיק שתקציב הפרסום שלה עבר ביולי 2006 למקאן ממגזרים.

פרסום "מגזרים" שהתמזג עם "שקד" מוכיח כי המהלך השתלם וסוגר את העשירייה המובילה עם גידול נאה בתקציבי המשרד המאוחד. הלקוחות העיקריים של המשרד הם: אופנת קידי שיק - עד לחודש יולי 2006, ברק 013 ועוד.

בסיכום טבלת משרדי הפרסום של המגזר ניתן לראות בבירור כי המשרדים המגזריים העצמאיים עדיין שולטים בטבלה, ואילו לקבוצות הגדולות של משרדי הפרסום יש רק שתי נציגויות בטבלה: מקאן אריקסון במקום החמישי וטריו במקום השמיני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה