נדחתה העלאת שכר המינימום
ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (ג') בסעיפי חוק ההסדרים וחוק התקציב, לקראת הקריאה השניה והשלישית בכנסת. הדיון, שהחל ב- 11:00, הסתיים לפני זמן קצר, לאחר שכבר אמש הושגה הסכמה בין המפלגות השותפות בקואליציה, ולאחר שסיעת העבודה ויתרה על תביעותיה החברתיות. בתום הדיונים אישרה ועדת הכספים את חוק התקציב ברוב של 10 תומכים מול ארבעה מתנגדים.
הוועדה הצביעה נגד כוונת האוצר לבטל את ההכרה בעבודות בתחנות דלק ותחומי תעשייה כעבודות מועדפות. כיום, חיילים משוחררים העוסקים בעבודה מועדפת מקבלים מענק ממשלתי בסך 7600 שקל. לפי משרד האוצר, החיסכון מצמצום העבודות המועדפות אמור להגיע ל-45 מיליון שקל.
בנושא שכר המינימום, נדחתה ה"פעימה השניה" של הנהגת שכר מינימום, שהייתה אמורה להתחיל ביוני 2007, לחודש דצמבר, אז יעודכן שכר המינימום ב- 140 שקל. נציגי מפלגת העבודה נמנעו בהצבעה.
בנוסף, אושר פטור ממס למשכירי דירות עד גובה של 4200 שקל, כמו גם הסתייגות של אורון וח"כ ניסן סלומיאנסקי, המקנה פטור מארנונה למדרשות ומכינות קדם צבאיות. גם ההסתייגות של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), לפיה קצבאות ילדים וקצבאות זקנה לא ייחשבו כהכנסה לצורך פטור מארנונה, אושרה.
בהמשך הדיונים נדחתה הסתייגות של ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) לבטל את תכנית ויסקונסין. מנגד, אושר סעיף המונע את שלילת הבטחת ההכנסה ממי שלא ישתתף בתכנית.
למרות הסכמה הזו, חברי הקואליציה שלי יחימוביץ' (עבודה) ודוד טל (קדימה) בחרו להצביע נגד הקואליציה בהצבעה על ההסתייגות שהציע ח"כ חיים (ג'ומס) אורון (מרצ). בין השאר, הציע אורון, כי שם החוק ישונה ל'אוסף חוקים מהגורן ומהיקב', וכי במסגרת מטרת החוק ירשם כי החל משנת 2008 יבוטל חוק ההסדרים.
אף על פי שהצעת אורון לא עברה, זעם יו"ר הקואליציה, ח"כ אביגדור יצחקי (קדימה), על אופן הצבעתם של יחימוביץ' וטל. יצחקי דרש להחליף את השניים, מהלך שהקפיץ את ח"כ אבשלום וילן (מרצ), שטען כי "מדובר בשיטת פעולה סעודית, לחתוך את היד למי שמתנגד לך".
'חוק אנטי דמוקרטי'
חוק ההסדרים הינו חוק המובא כל שנה לאישור הכנסת לצד חוק התקציב. חוק ההסדרים מאגד חוקים ותיקוני חקיקה רבים לחוק התקציב. חברי כנסת רבים טוענים כי מדובר בחוק 'אנטי דמוקרטי', המאפשר לממשלה להעביר בהליך חקיקה מזורז שורה של נושאים ללא פיקוח ממשי של הכנסת. החוק מאפשר לממשלה לעכב או לבטל חוקים פרטיים של חברי הכנסת שהכנסת חוקקה, כמו גם להשלים או ליזום חקיקה משל עצמה.
חוק ההסדרים נחקק לראשונה בשנת 1985 על ידי ראש הממשלה דאז, שמעון פרס, ושר האוצר יצחק מודעי, כחוק לשעת חירום המשלים את התוכנית הכלכלית לייצוב המשק. בניגוד לשאר החוקים, חוק ההסדרים אינו עוסק בנושא מוגדר, אלא מהווה מקבץ של חוקים ותיקוני חקיקה בנושאים שונים.
בתחילת החודש החליטה ועדת הכנסת, בניגוד לעמדת האוצר, על פיצול סעיפי חוק ההסדרים בין הועדות השונות. הועדה החליטה להוציא מהחוק 23 סעיפים, ואילו השאר חולקו לפי התחומים אליהם הם נוגעים. למרות דרישת האוצר כי כל הסעיפים יועברו לאישור ועדת הכספים, רק 30 סעיפים מתוך 62 עברו לדיון בועדה. 15 סעיפים נוספים הועברו לדיון בועדת העבודה והרווחה, 11 סעיפים הועברו לועדת הכלכלה, ארבע סעיפים עברו לועדת הפנים, ושני סעיפים עברו לועדת החינוך.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית
רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.
השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.
המשמעות של ההכרזה
במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.
הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".
- כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.
