שווקי המטבעות: הבצורת באוסטרליה מחזקת את המטבע
הדולר האוסטרלי הגיע לאחרונה לשיא של 7 החודשים האחרונים, לאחר שהוא רושם 3 שבועות רצופים של התחזקות כנגד הדולר האמריקני. גם בשבועות שהדולר האמריקני התחזק כנגד האירו ומטבעות מובילים אחרים, כגון הין היפני, הצליח הדולר האוסטרלי להציג מגמות נאות.
מדוע אם כן, הדולר האוסטרלי הוא אטרקטיבי בעיני המשקיעים?
ראשית, אוסטרליה שייכת לקבוצת המדינות המפותחות. לאיגרות החוב של המדינה דירוג של AAA, שהוא הגבוה ביותר שניתן לקבל, בדומה לזו של ארה"ב, גרמניה, אנגליה וצרפת. מעבר לעובדה, כי רמת הסיכון בהשקעה במדינה היא דומה לזה של השווקים המפותחים, הרי שרמת הריבית בה היא הגבוהה ביותר מבין כל השווקים הללו ובפער ניכר. אם נתמקד בקבוצת ה-7G שמאגדת בתוכה את 7 המדינות המתועשות הגדולות בעולם (ואוסטרליה אינה אחת מהן), הריבית האוסטרלית היא הגבוהה ביותר.
מבין ה-7G, הריבית הדולרית האמריקנית היא הגבוהה ביותר 5.25% והיא עוד רחוקה מזו האוסטרלית, העומדת על 6%. נציין כי במקום השני, לאחר ארה"ב נמצאת הריבית האנגלית ברמה של 4.75%.
חשוב לציין, כי גם המשק הניו-זילנדי שייך למשפחת השווקים המתקדמים יחד עם זאת, המשק הוא קטן למדי, הן לעומת הכלכלה האוסטרלית ובמיוחד לעומת קבוצת ה-7G. כמו כן, הדולר הניו-זילנדי הוא תנודתי למדי ולפיכך מסוכן להשקעה.
כידוע שערי החליפין נעים פעמים רבות בהתאם לציפיות בנוגע לפערי הריבית שבין המשקים השונים. בתקופה האחרונה נהנה ה- AUD מצפי לעלייה בפער התשואה אל מול הריבית הדולרית.
מעבר לכך, האינדיקטורים לכלכלה האוסטרלית מצביעים על כך שהאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן במדינה ב-3.9%. אמנם, ברבע הקודם עמדה בסביבה האינפלציונית ברמה של 4%, אך בשלהי 2005 הייתה זו ברמה של 2.8%. רמות אינפלציה אלו הן מעבר ליעד של הבנק המרכזי.
לכך יש עוד להוסיף את העובדה, כי הפעילות המשקית היא גבוהה למדי. אמנם, חלה נסיגה מסוימת בצמיחה ברבע השני, שבו צמח המשק בשיעור של 1.2%, אך שיעור האבטלה ממשיך לרדת והגיע לכדי 4.8% שהיא רמת-שפל שלא הייתה כדוגמתה לפחות ב- 30 בשנים האחרונות.
כלומר, מצבם של השכירים הוא טוב, ולפיכך אלו יוצרים לחצים אינפלציוניים פנימיים.
גורם נוסף, חשוב לא פחות לחששות האינפלציוניים באוסטרליה, מגיע מכיוון הבצורת במדינה. הגורמים המספקים תחזיות לתנובה החקלאית במדינה קיצצו בתחזיותיהם להיקף ייצור החיטה בשנה הנוכחית. אוסטרליה סובלת מתקופת בצורה קשה למדי. הצפי הוא לכדי ירידה של 42% בקציר החיטה, לעומת השנה שעברה. העובדה שאוסטרליה, היא יצואנית החיטה השלישית בגודלה בעולם, תרמה גם היא לכדי כך שנרשמה עלייה במחירי הזרעים בעולם לרמת שיא של 10 השנים האחרונות. אף מעבר לכך, הבצורת באוסטרליה צפויה להביא לכדי התייקרות של מוצרי מזון שונים כגון: לחם, חלב, פירות ובשר. כל אלו יביאו ללא כל ספק לכדי התגברות של הלחצים האינפלציוניים.
החשש במדינה כיום הוא שהיעדר תגובה של הבנק המרכזי באמצעות העלאת נוספת של הריבית עלול להביא לכדי התגברות של האינפלציה.
מן הצד האחר של המטבע, נמצאת הריבית הדולרית. בתקופה האחרונה גוברים החששות מפני היחלשות של הפעילות הכלכלית במדינה. חששות אלו התגשמו עם פרסום נתוני החשבונאות הלאומית לרבע השלישי בארה"ב לפיהם המשק צמח ברבעון הנדון בשיעור של 1.6% בלבד.
כעת, התגברו ציפיות השוק לכך שהמהלך הבא של ה- Fed הוא להפחתת ריבית. כל זאת, נזכיר, במקביל להתגברות הציפיות שהבנק המרכזי האוסטרלי (ה- Reserve Bank of Australia) דווקא יעלה את הריבית. הערכות אלו של השוק הביאו להתחזקותו של הדולר האוסטרלי.
אין ספק שהמשקיעים בשוקי המט"ח העולמיים לא צריכים איתותים חזקים מכך.
מבט לשבוע הקרוב בשווקי המטבעות בעולם: בשבוע המסחר האחרון חתם הדולר האמריקני שבועיים רצופים של היחלשות כנגד האירו. ההחלטה של ה-FOMC (ועדת הנגידים של הפדרל ריזרב) להשאיר הריבית הדולרית על כנה ונתוני החשבונאות הלאומית הביאו לכדי היחלשות רצופה בכל ימי המסחר של השבוע האחרון.
במהלך השבוע התחזקו במיוחד כנגד ה- USD המטבעות הבאים: קרונה נורבגית (2.2%) פורינט הונגרי (1.9%), בהט תאילנדי (1.5%) ודולר אוסטרלי (1.3%).
במיוחד נחלשו כנגד ה-USD המטבעות הבאים: קרונה איסלנדית (1.0%-), דולר ניו-זילנדי (0.8%-), ודולר טאיווני (0.3%-)
ביום שישי הקרוב, ה- 3/11 צפוי להתפרסם דו"ח התעסוקה למשק האמריקאי לחודש אוקטובר. כמעט תמיד, השפעת הדו"ח על מגמות המסחר היא גבוהה למדי, עקב חשיבותו הגבוהה להבנת הפעילות הכלכלית ועקב השונות הגבוהה של הנתונים המתפרסמים בו לעומת ציפיות השוק. נציין כי בדו"ח התעסוקה בין היתר מתפרסמים האינדיקטורים הבאים: השינוי במספר המשרות במשק האמריקאי, שיעור האבטלה, מספר שעות עבודה שבועיות והשכר הממוצע לשעה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
