הזווית של אזולאי: והפעם - תן לי עודף

עידן אזולאי מאפסילון בטור שבועי, במבט אישי על נושא נבחר בשוק ההון שלנו. הפעם: אילו שימושים צריכה הממשלה לעשות בעודפי התקציב, אילו תסריטים קיימים לכך במציאות וכיצד יגיב שוק ההון לכל תסריט שכזה?

בתקופה האחרונה השוק הישראלי מתחיל להשתחרר מהטראומות והתסבוכים שמלווים אותו במשך שנים. אלו הטראומות שגורמות למשקיע הישראלי לחשוש שהנה, השקל עומד לאבד עשרות אחוזים מערכו אל מול הדולר, כל אימת שנרשמת תנודה של כמה עשיריות אחוז.

ככה זה כשחלקנו עדיין זוכרים את הפיחותים המנהליים של אמצע הלילה בשנות השבעים והשמונים. אלו הפחדים מהקריסה הקרבה במחירי המניות, שמלווים את המשקיע הישראלי אשר חווה לפחות 3 מפולות קשות בבורסה בעשר השנים האחרונות והשיאים אליהם העפילו המדדים בימים האחרונים מעלים את החשש כי "הנה מגיעה המפולת". הדאגה רק מתגברת בליבו של המשקיע בעיתות של מימושים, כי אז "יכול להיות שהסיבוב נגמר וצריך לצאת" והדאגה הזו מוזנת בכתבות היסטריות בסגנון של "עשר/שבע עשרה/אלפיים סיבות שצריך לצאת מהשוק".

אבל אפילו המשקיע הישראלי הממוצע (יסלחו לי הנשים, מבטיח שהסקירה הבאה תנקוט בלשון נקבה) מבין שתנאי המקרו בארץ הם שונים היום בתכלית השינוי מאלו ששררו כאן מאז קום המדינה, ולכן הסיכוי שתתרחש אחת מהקטסטרופות הנ"ל הוא קטן מאוד. אפילו בתי ההשקעות הזרים יצאו השבוע מגדרם והגדירו את מצבה הכלכלי של ישראל ככזה שלא יכול להיות טוב יותר.

בניגוד לעבר, הסיכונים בהשקעה בשווקים הישראליים נובעים דווקא מתוך אותם פרמטרים חיוביים. הכוונה היא לכך שקופת האוצר נהנית היום מעודפי תקציב ניכרים שנצברו כתוצאה מהמדיניות הפיסקלית המהדקת, בה נקטה הממשלה בשלוש השנים האחרונות, ולפיה הוקטנו הוצאות הממשלה ונעשו רפורמות מרחיקות לכת בתחומים חיוניים לצד השיפור בפעילות הכלכלית, שהגדילו באופן משמעותי את התקבולים ממיסים.

וכמו שאנחנו לא להוטים להשקיע באותן חברות עתירות מזומנים ששוכבים בקופתן - מחשש שאלו ישמשו למטרות לא רווחיות, כך אנו ממתינים בחשש מסויים מפני השימושים שייעשו בסכומים האדירים שהצטברו בקופת האוצר.

אחד הגורמים המרכזיים שיקבעו את כיוונו של השוק בעתיד הקרוב, קשור לשימוש שייעשה בעודפי התקציבים. כפי שזה נראה כעת, בידי האוצר שלוש אפשרויות פעולה שבהן הוא לנקוט. הייעוד הראשון של הכספים יכול להיות בתשלום אתנן פוליטי, בשל אילוצים קואליציוניים. כמובן שאז השוק יגיב בכעס גדול, אם יתברר כי האוצר שב למדיניות של הקצאת משאבים לא יצרניים שרק מגדילים את תלותן של אוכלוסיות מסויימות בתקציבי מדינה ו/או הקצאת משאבים לטובת מנגנונים מסואבים ולא יעילים.

אין צורך להיות כלכלן מבריק כדי להבין ש"העונש" על השתוללות תקציבית יהיה כבד, ויגיע בצורה של עליית תשואות, הפחתת דירוג אשראי ועוד שאר מרעין בישין. הסבירות למהלך כזה מצד הממשלה הוא קטן מאוד, בשל המודעות שקיימת היום גם בחוגים הפוליטיים, למשמעות של צעדים כאלה. בהנחה שהמתואר לעיל לא יתורגם למעשים, נותרו לאוצר שני שימושים לכסף.

הראשון - הוא הקטנת החוב של מדינת ישראל. כשבוחנים את הנתונים, ניתן לראות, כי בארבע השנים האחרונות המשק חזר למגמה של הקטנת החוב שהגיע עד לרמה של 99% ב-2005. מעבר לעובדה שרמת החוב לתוצר פחתה, ניתן להבחין בנתון לא פחות חשוב והוא שלמעשה כ-75% מחובה של ישראל הוא חוב פנימי, מה שמקטין את הסיכון של המשק בעיתות של זעזועים.

בדיקה של תוואי יחס החוב לתוצר של ישראל מראה, כי מדינת ישראל משלמת מידי שנה ריבית של כ-35 מיליארד שקל. בתרגום למונחי תקציב - כ-5% מתקציב המדינה מוקדש לתשלומי ריבית. אם נבצע "חשבון איכרים" ונניח שמידי שנה יוקטן חובה של המדינה באחוז אחד, תחסוך המדינה תשלומי ריבית בסך של כחצי מיליארד שקל - לא מעט. אז אף אחד לא יוכל לטעון שאין מספיק כסף בשביל לממן תרופה לחולי סרטן המעי, ולא רק שלא צריך לפטר מורים, אלא אפילו להרחיב את כוח ההוראה.

מנגד, יכולים באוצר לתעל את התקציבים לטובת הפחתת מיסים ולא משנה כעת אם יהיו אלו מס החברות, המע"מ או כל מס אחר.

יש לזכור שהמשק נמצא בעיצומו של מהלך אגרסיבי למדי של הפחתת מס החברות, שאמור להגיע ל-Z5% בשנת 2010, לצד הפחתת המס האישי שירד באחוזים ניכרים בשנתיים האחרונים. המצדדים בהפחתת המיסים טוענים, כי היא תסייע להגברת הפעילות העסקית, הגדלת ריווחיות החברות ותגדיל את תקבולי המס שיסייעו לפצות על הפחתתה.

התומכים בגישה הזו יכולים להסתייע בנתוני הגבייה האחרונים, שהצביעו על גידול בשיעור של 19% בתקבולי מיסים. אלא שזה מקרה קלאסי של הביצה והתרנגולת, לפיו אי אפשר לדעת האם תקבולי המיסים גדלו כתוצאה משינוי באקלים הכלכלי, או בשל הפחתת שיעורם. כמו כל דבר, כנראה שהאמת נמצאת איפה שהוא באמצע עם נטייה מסויימת לטובת השינוי בסביבת המקרו.

אז בכל זאת, מה לעשות?

יש לזכור שאם ברצונה של ישראל לקפוץ מדרגה ולהשתייך לקבוצת המדינות המפותחות, לפחות לפי הקריטריונים של ה-OECD, עליה להפחית את החוב לרמה של לא יותר מ-90% מהתוצר. הפחתת המיסים תאפשר למשק להמשיך ולצמוח לפחות בטווח הקצר, אולם לא תחסן אותו מפני זעזועים בעתיד, ותסמכו על העולם שכאלו יקרו גם יקרו.

מנגד, הפחתת החוב באופן הדרגתי תאפשר למשק לשמר את יציבותו בעתיד הקרוב והרחוק. הקטנת החוב תשפר את דירוגו של המשק, תמשוך יותר משקיעים זרים שישתכנעו ביציבותו של המשק, וגם תסיר ממוחו הקודח של המשקיע הישראלי את הטראומות שעדיין נשארו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי