הזווית של אזולאי: והפעם - תן לי עודף

עידן אזולאי מאפסילון בטור שבועי, במבט אישי על נושא נבחר בשוק ההון שלנו. הפעם: אילו שימושים צריכה הממשלה לעשות בעודפי התקציב, אילו תסריטים קיימים לכך במציאות וכיצד יגיב שוק ההון לכל תסריט שכזה?

בתקופה האחרונה השוק הישראלי מתחיל להשתחרר מהטראומות והתסבוכים שמלווים אותו במשך שנים. אלו הטראומות שגורמות למשקיע הישראלי לחשוש שהנה, השקל עומד לאבד עשרות אחוזים מערכו אל מול הדולר, כל אימת שנרשמת תנודה של כמה עשיריות אחוז.

ככה זה כשחלקנו עדיין זוכרים את הפיחותים המנהליים של אמצע הלילה בשנות השבעים והשמונים. אלו הפחדים מהקריסה הקרבה במחירי המניות, שמלווים את המשקיע הישראלי אשר חווה לפחות 3 מפולות קשות בבורסה בעשר השנים האחרונות והשיאים אליהם העפילו המדדים בימים האחרונים מעלים את החשש כי "הנה מגיעה המפולת". הדאגה רק מתגברת בליבו של המשקיע בעיתות של מימושים, כי אז "יכול להיות שהסיבוב נגמר וצריך לצאת" והדאגה הזו מוזנת בכתבות היסטריות בסגנון של "עשר/שבע עשרה/אלפיים סיבות שצריך לצאת מהשוק".

אבל אפילו המשקיע הישראלי הממוצע (יסלחו לי הנשים, מבטיח שהסקירה הבאה תנקוט בלשון נקבה) מבין שתנאי המקרו בארץ הם שונים היום בתכלית השינוי מאלו ששררו כאן מאז קום המדינה, ולכן הסיכוי שתתרחש אחת מהקטסטרופות הנ"ל הוא קטן מאוד. אפילו בתי ההשקעות הזרים יצאו השבוע מגדרם והגדירו את מצבה הכלכלי של ישראל ככזה שלא יכול להיות טוב יותר.

בניגוד לעבר, הסיכונים בהשקעה בשווקים הישראליים נובעים דווקא מתוך אותם פרמטרים חיוביים. הכוונה היא לכך שקופת האוצר נהנית היום מעודפי תקציב ניכרים שנצברו כתוצאה מהמדיניות הפיסקלית המהדקת, בה נקטה הממשלה בשלוש השנים האחרונות, ולפיה הוקטנו הוצאות הממשלה ונעשו רפורמות מרחיקות לכת בתחומים חיוניים לצד השיפור בפעילות הכלכלית, שהגדילו באופן משמעותי את התקבולים ממיסים.

וכמו שאנחנו לא להוטים להשקיע באותן חברות עתירות מזומנים ששוכבים בקופתן - מחשש שאלו ישמשו למטרות לא רווחיות, כך אנו ממתינים בחשש מסויים מפני השימושים שייעשו בסכומים האדירים שהצטברו בקופת האוצר.

אחד הגורמים המרכזיים שיקבעו את כיוונו של השוק בעתיד הקרוב, קשור לשימוש שייעשה בעודפי התקציבים. כפי שזה נראה כעת, בידי האוצר שלוש אפשרויות פעולה שבהן הוא לנקוט. הייעוד הראשון של הכספים יכול להיות בתשלום אתנן פוליטי, בשל אילוצים קואליציוניים. כמובן שאז השוק יגיב בכעס גדול, אם יתברר כי האוצר שב למדיניות של הקצאת משאבים לא יצרניים שרק מגדילים את תלותן של אוכלוסיות מסויימות בתקציבי מדינה ו/או הקצאת משאבים לטובת מנגנונים מסואבים ולא יעילים.

אין צורך להיות כלכלן מבריק כדי להבין ש"העונש" על השתוללות תקציבית יהיה כבד, ויגיע בצורה של עליית תשואות, הפחתת דירוג אשראי ועוד שאר מרעין בישין. הסבירות למהלך כזה מצד הממשלה הוא קטן מאוד, בשל המודעות שקיימת היום גם בחוגים הפוליטיים, למשמעות של צעדים כאלה. בהנחה שהמתואר לעיל לא יתורגם למעשים, נותרו לאוצר שני שימושים לכסף.

הראשון - הוא הקטנת החוב של מדינת ישראל. כשבוחנים את הנתונים, ניתן לראות, כי בארבע השנים האחרונות המשק חזר למגמה של הקטנת החוב שהגיע עד לרמה של 99% ב-2005. מעבר לעובדה שרמת החוב לתוצר פחתה, ניתן להבחין בנתון לא פחות חשוב והוא שלמעשה כ-75% מחובה של ישראל הוא חוב פנימי, מה שמקטין את הסיכון של המשק בעיתות של זעזועים.

בדיקה של תוואי יחס החוב לתוצר של ישראל מראה, כי מדינת ישראל משלמת מידי שנה ריבית של כ-35 מיליארד שקל. בתרגום למונחי תקציב - כ-5% מתקציב המדינה מוקדש לתשלומי ריבית. אם נבצע "חשבון איכרים" ונניח שמידי שנה יוקטן חובה של המדינה באחוז אחד, תחסוך המדינה תשלומי ריבית בסך של כחצי מיליארד שקל - לא מעט. אז אף אחד לא יוכל לטעון שאין מספיק כסף בשביל לממן תרופה לחולי סרטן המעי, ולא רק שלא צריך לפטר מורים, אלא אפילו להרחיב את כוח ההוראה.

מנגד, יכולים באוצר לתעל את התקציבים לטובת הפחתת מיסים ולא משנה כעת אם יהיו אלו מס החברות, המע"מ או כל מס אחר.

יש לזכור שהמשק נמצא בעיצומו של מהלך אגרסיבי למדי של הפחתת מס החברות, שאמור להגיע ל-Z5% בשנת 2010, לצד הפחתת המס האישי שירד באחוזים ניכרים בשנתיים האחרונים. המצדדים בהפחתת המיסים טוענים, כי היא תסייע להגברת הפעילות העסקית, הגדלת ריווחיות החברות ותגדיל את תקבולי המס שיסייעו לפצות על הפחתתה.

התומכים בגישה הזו יכולים להסתייע בנתוני הגבייה האחרונים, שהצביעו על גידול בשיעור של 19% בתקבולי מיסים. אלא שזה מקרה קלאסי של הביצה והתרנגולת, לפיו אי אפשר לדעת האם תקבולי המיסים גדלו כתוצאה משינוי באקלים הכלכלי, או בשל הפחתת שיעורם. כמו כל דבר, כנראה שהאמת נמצאת איפה שהוא באמצע עם נטייה מסויימת לטובת השינוי בסביבת המקרו.

אז בכל זאת, מה לעשות?

יש לזכור שאם ברצונה של ישראל לקפוץ מדרגה ולהשתייך לקבוצת המדינות המפותחות, לפחות לפי הקריטריונים של ה-OECD, עליה להפחית את החוב לרמה של לא יותר מ-90% מהתוצר. הפחתת המיסים תאפשר למשק להמשיך ולצמוח לפחות בטווח הקצר, אולם לא תחסן אותו מפני זעזועים בעתיד, ותסמכו על העולם שכאלו יקרו גם יקרו.

מנגד, הפחתת החוב באופן הדרגתי תאפשר למשק לשמר את יציבותו בעתיד הקרוב והרחוק. הקטנת החוב תשפר את דירוגו של המשק, תמשוך יותר משקיעים זרים שישתכנעו ביציבותו של המשק, וגם תסיר ממוחו הקודח של המשקיע הישראלי את הטראומות שעדיין נשארו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.