לבורסת היורונקסט יש יתרונות במיסוי למשקיע הישראלי
בורסת ה-AIM איננה בהכרח האופציה האטרקטיבית ביותר כיום עבור חברות ישראליות. בחינה מחדש של מפת שוקי ההון האירופית וחקיקת המס החדשה בישראל לגבי חברות הנסחרות בחו"ל מעלה יתרונות משמעותיים להנפקה באירופה בכלל ובבורסת ה-Euronext בפרט.
לחברה שמתכוונת להנפיק באירופה מומלץ להקים חברת אחזקות על אדמת אירופה אשר תשמש כחברת מטרה מיוחדת (Special Purpose Vehicle) לצורך ההנפקה. נוכחות באירופה מקנה לקבוצה כרטיס כניסה למערכת הפנים אירופאית של כללים ודירקטיבות, המקנים לחברות אירופאיות פטורים במס על רווחי הון, דיבידנדים, ריבית ורה ארגון.
בנוסף, במדינות אירופאיות רבות, בהן בלגיה, גרמניה ספרד והולנד, רווחים ורווחי הון המופקים על-ידי קרנות פנסיה ומשקיעים מוסדיים, זכאים לפטורים והקלות. בנוסף גם משקיעים בודדים, במקרים מסוימים, אינם חייבים במס, כך שההשקעה בחברה הנסחרת ביורונקסט הופכת לאטרקטיבית יותר.
יתרון נוסף לנוכחות אירופאית, הוא שלמשקיעים האירופאים יש בדרך כלל העדפה מסוימת להשקיע בחברה אירופאית על-פני חברה זרה.
יתרונות מיסוי ל-Euronext
נכון להיום, בבורסת ה-AIM קיימות הקלות ממס על רווחי הון ומס ירושה למשקיעים, אולם ממשלת אנגליה שוקלת לבטל הקלות אלו, שכן התברר שחברות ענק בוחרות להירשם למסחר בבורסת AIM, בעוד שייעודה המקורי היה למשוך אליה חברות קטנות ובינוניות.
כעת סבורה הממשלה הבריטית שאין מקום לתת למשקיעים בחברות ענק הקלות. פוקס מציינת, כי בחודש האחרון אף נרמז שאף תתכן הגבלה על גודל החברות המנפיקות ב-AIM, כך שבמקרה של חברות מעל לגודל מסויים גם החברה וגם המשקיעים לא ייהנו מהקלות מס כלשהן. מסיבה זו מזרזים כעת את ביצועה של ההנפקה הגדולה ביותר בבורסה של חברת ניהול נכסים NEW STAR ASSET MANAGEMENT בהיקף של כ-600 מיליון לירות שטרלינג.
תמריץ שלילי להנפקה של חברה אנגלית ב-AIM, הוא מס בולים בשיעור של 0.5% המוטל על קנית מניות של כאלו חברות נסחרות באנגליה. בורסת לונדון מתאמצת כבר זמן מה בשתדלנות אצל שר האוצר הבריטי, גורדון בראון, לגרום לביטול מס הבולים האמור שכן אף אחת מהבורסות האחרות המובילות באירופה – במסגרת בורסת ה-Euronext - אינן מושפעות ממס מכביד זה.
בנוסף ליתרונות מיסוי, בורסת היורונקסט הינה גם שער הכניסה לאירופה והיא כיום הבורסה היחידה שחוצה גבולות של כמה מדינות, כך שהיא בבת אחת חושפת את החברות הנסחרות בה למגוון רחב של משקיעים. היא נהנית מהיקפי מסחר דומים בגודלם לאלו של לונדון, כאשר בשנת 2004 גוייסו באמצעותה כ-9.4 מיליארד יורו.
יתרונות המיסוי המיוחדים של הולנד
המדינות החברות כיום בבורסת היורונקסט הן הולנד, בלגיה, צרפת ופורטוגל. הולנד היא המדינה האטרקטיבית ביותר להקמה של חברת אחזקות לצורך הנפקה. באופן מסורתי הולנד הציעה לאורך השנים יתרונות מיסוי רבים עבור חברות הפועלות בזירה הבינלאומית. בין השאר יש להולנד אמנות למניעת כפל מס עם למעלה מ-100 מדינות בהן ישראל.
כמו כן, היא זה עתה הכריזה על התחלת הפחתה הדרגתית במס החברות לשיעור של 25%-29.6%, לעומת 30-32% שיעור המרבי לחברות בבריטניה ו-29% משנת 2006 בישראל. הולנד גם הבינה החשיבות של בטול של המס בולים בשיעור 0.5% על שווי ההקצאה של המניות.
שינויים בחקיקה הישראלית
לצד תנאי הסביבה הנוחים שנוצרו באירופה, גם החקיקה הישראלית עומדת להשתנות החל מה-1.1.2006, כך שבעלי מניות בחברות ישראליות אינם צריכים לחשוש מהנפקת של חברה ישראלית בחו''ל (גם אם לא בחרו ב-SVP כאמור).
לאחרונה ביטל המחוקק בישראל את סעיף 101 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), והחל משנת 2006 עצם הרישום למסחר בבורסה של מניות חברה לא יגרום יותר ל"אירוע מס רעיוני" לבעלי המניות של חברה ישראלית. לאחר ה-1 בינואר 2006 רק מכירה בפועל של מניות תגרור בעקבותיה מס על הרווח שיווצר כתוצאה מהמכירה, כאשר הכלל שהיה קיים שעצם הרישום למסחר נחשב כמכירה רעיונית יהפוך לנחלת העבר.
יתרון נוסף ומעניין ביותר בהנפקת חברת אחזקות זרה קיימת הינו שמהלך זה מהווה צעד מנע בטוח כנגד החקיקה החדשה יחסית בישראל המתייחסת ל'חברה זרה נשלטת' ("חז"נ") (CFC). על פי הוראות הפקודה בעניין זה, משולם מס בשיעור של 25% על ידי בעלי המניות הישראלים של חז"נ, על רווחי החברה כמוגדרים, הנחשבים כאילו חולקו.
המס על 'דיבידנד רעיוני' זה משולם על ידי בעלי המניות גם אם החברה טרם חילקה בפועל אגורה לבעלי מניותיה, וגם לא תחלק דבר בעתיד. במקרה כזה בעל המניות – אדם או חברה- צריך לממן את המס על הדיבידנד הרעיוני ממקורותיו ולא מהכנסה כלשהי אשר נתקבלה מן החברה שבמניותיה הוא מחזיק. כלומר, אם החברה הזרה נרשמת למסחר אין היא נחשבת עוד לחז"נ, ובעלי המניות פטורים מתשלום מס על הרווחים הבלתי מחולקים של חברת זו בורסאית.
הכותבת היא מנהלת מחלקת מיסוי בינלאומי במשרד עו"ד כהן, כהן ירון אלדר ושות'.
מאת: הנרייט פוקס
הערה: אין לראות באמור לעיל משום המלצה לבצע פעולת השקעה כלשהי. המבצע פעולה של השקעה, פועל על סמך שיקול דעתו הבלעדי והמלא וכל האחריות מוטלת עליו. המאמר מובא כסקירה אינפורמטיבית בלבד.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
