הרעה נוספת של 0.4% במוסר התשלומים במשק

בחודש יולי 14.9% מכלל החברות במשק הישראלי פיגרו בתשלומים לספקיהם לעומת 14.5% ביוני ו-14% במאי. קובנט: ההרעה הנוספת במוסר התשלומים במשק מצטרפת לנתונים נוספים במשק המעידים על האטה בתהליך הצמיחה
דרור איטח |

מדד מוסר התשלומים של דן אנד ברדסטריט ישראל מראה החודש על הרעה קלה נוספת של 0.4% במוסר התשלומים במשק, כאשר בחודש יולי 14.9% מכלל החברות במשק הישראלי פיגרו בתשלומים לספקיהם לעומת 14.5% ביוני ו-14% במאי.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, מציין כי ההרעה הנוספת במוסר התשלומים במשק מצטרפת לנתונים נוספים במשק המעידים על האטה בתהליך הצמיחה. הרעה במוסר התשלומים משמעה שלקוחות עיסקיים מתקשים לשלם בזמן את חובותיהם וכתוצאה מכך יש עלייה בכמות הצ'קים החוזרים, הוראות קבע שחוזרות ועיכוב בתשלומים לתקופות ארוכות.

בחינת השינויים במוסר התשלומים על פי ענפי המשק מעלה כי במרבית הענפים נרשמה הרעה במוסר התשלומים. אך בענף קבלנות הבנייה, המוביל את רשימת הענפים המפגרים בתשלום לספקיהם, נרשמה החודש הטבה במוסר התשלומים, כאשר שיעור העסקים המפגרים בתשלום לספקיהם ביולי עמד על 32.2% לעומת 34.6% ביוני.

גם בענף הטקסטיל נרשמה הטבה במוסר התשלומים כאשר שיעור החברות המפגרות בתשלומים לספקיהם ירד מ-9% ביוני ל-8.7% ביולי. הטבה נרשמה גם בענף השירותים העיסקיים מ-12% ביוני ל-11.8% ביולי, בענף חנויות המזון עם 9.7% עסקים המפגרים בתשלומים לספקים ביוני לעומת 10.1% ביוני, ובענף הציוד האלקטרוני עם 10.7% ביולי לעומת 11% ביוני.

בענף התיירות - בתי המלון והארחה, אחרי שיפור מצטבר של 7.8% במוסר התשלומים מאז חודש פברואר 2005, אז עמד המדד על 24.2%, נרשמה החודש הרעה קלה בשיעור העסקים המפגרים בתשלום לספקיהם, 16.4% ביולי לעומת 16% ביוני ובמאי.

ענפים נוספים בהם נרשמה הרעה הם, ענף העץ הנייר והדפוס עם 15.5% עסקים המפגרים בתשלום לספקים לעומת 14.5% ביוני. ענף יצור מוצרי מזון עם 12.5% ביולי לעומת 11.8% ביוני. ענף המתכת והמכונות עם 12.5% ביוני לעומת - 12% ביוני וענף המוצרים בני הקיימא עם 10.9% ביולי לעומת- 10% ביוני.

בענף המוצרים שאינם בני קיימא עלה המדד מ -11.6% ביוני ל- 12% ביולי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.