קידוח נפט גז דלק
צילום: Pixabay

"הביקוש לדלק צפוי לעלות בחודשים הקרובים והמחירים ישארו גבוהים"

לאחרונה נרשמה ירידה במחירי הנפט - אך בלאומי מעריכים שהביקוש צפוי לעלות בקרוב, מה שישמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה
סתיו קורן | (2)

לאחרונה נרשמה ירידה במחירי הנפט, שהתרחשה על רקע המשך עליית התחלואה בהודו והתקדמות בשיחות בין ארה"ב ואיראן, שעשויות להביא להקלת הסנקציות מסקטור האנרגיה האיראני ולהגדיל את היצע הנפט. כמו כן, ירידת מחירי הנפט התרחשה למרות היחלשות הדולר. 

מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מכ-68.26 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-7 במאי,  לכ-66.38 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-21 במאי. ומחיר חבית מסוג WTI ירד מכ-64.90 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-7 במאי לכ-63.70 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-21 במאי.

האם מדובר בירידת מחירים לטווח ארוך או רק על חולשה רגעית בשוק? ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי -1.73%  סבור כי המחירים יישארו גבוהים: "מחיר הנפט ירד באמצע השבוע האחרון במעט יותר מאחוז אחד  בעקבות אמירתו של נציג רוסיה על התקדמות משמעותית במאמצים להגיע להסכם בין ארה"ב לאיראן במסגרת שיחות הגרעין, ירידה זו יכולה להצביע על תגובת השוק הצפויה במידה וייחתם הסכם הגרעין שיפחית את הסנקציות מסקטור האנרגיה של איראן, מה שיגדיל את היצע הנפט בשוק, ככל הנראה באופן הדרגתי, בכ-2 מיליון חביות ביום".

"ייתכן שחלק מההקלות על סקטור הנפט האיראני יכנסו לתוקפם כבר בחודשים הקרובים. תוספות אלו צפויות להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקוש של הודו לא יתאושש בחודשים הקרובים. במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו בשלב מאוחר יותר של 2021 ובמהלך 2022, אזי השוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפויה בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך של חיסון האוכלוסייה העולמית במהלך המחצית השנייה של השנה".

בלאומי מעריכים כי הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות בחודשים הקרובים, בדגש על עונת הקיץ, בה הביקוש לדלק לתחבורה גבוה מאחר ואנשים יוצאים לטייל, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם, בפרט אם תתרחש תוך כדי כך שחברי OPEC+ ממשיכים בהקלות על מכסות הייצור, צפויה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים ירידת מחירים מסוימת במחצית השנייה של 2021 וירידה נוספת במחיר בטווח הבינוני והארוך.

בצד הביקוש הגלובלי יצוין כי "הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב המשיך לעלות והוא חצה את רף התשעה מיליון חביות ביום. הביקוש לדלק מטוסים  ממשיך לדשדש ברמה הגבוהה ממיליון חביות ביום, אך קיימים סימנים לעליית הביקושים לטיסות בהמשך השנה, בדגש על עונת הקיץ.

בסין, הביקושים הגבוהים לנפט ממשיכים להתחזק ככל שהביקושים לנסיעות בתחבורה היבשתית מתחזקים, מה שממשיך לתמוך בביקושים הגלובליים על אף ירידת הביקושים בהודו בה חלה עלייה משמעותית בתחלואה הנובעת מהתפשטות נגיף הקורונה. יבוא הנפט של סין בחודשים ינואר-אפריל 2021 היה כ-232 מיליון טון, רמה הגבוהה בכ-12% מזו של התקופה המקבילה בשנת 2019. סין צפויה לייבא השנה כמות נפט גדולה מזו שהיא יבאה במהלך 2020, בשל הצמיחה הכלכלית במדינה לצד התרחבות קיבולת הזיקוק שלה.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

הביקושים לדלק בהודו במחצית הראשונה של מאי נחלשו בשל הסגרים המקומיים שהוטלו על אזורים נרחבים במדינה על מנת לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. מכירות הדלק המשמש לתחבורה יבשתית ירדו לכ-53,300 טון ביום, הרמה נמוכה ביותר בשנה האחרונה, והן נמוכות בכ-28% מהרמה בתקופה המקבילה בשנת 2019. במקביל, מכירות הסולר ירדו במחצית הראשונה של מאי ל-147,300 טון ביום, הרמה הנמוכה ביותר בשבעת החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גמליאל 27/05/2021 11:41
    הגב לתגובה זו
    משהו לא טוב מריח מהמניות של תשובה. וזה לא פעם ראשונה
  • דוד ק. 30/05/2021 13:09
    הגב לתגובה זו
    אולי לבסוף גם לקנות מהציבור את הכל במחיר נמוך
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

אדלטק נסוגה מהתביעה נגד דוראד הדרך להרחבת התחנה נפתחה

שינוי תקנון החברה ניטרל את עילת התביעה; השותפים האחרים יוכלו לקדם את פרויקט דוראד 2



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דוראד

המאבק המשפטי סביב הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון הגיע לנקודת הכרעה - אדלקום, זרוע האנרגיה של קבוצת אדלטק, הודיעה לבית המשפט על מחיקת התביעה שהגישה נגד דוראד והשותפות בה, לאחר שהתברר כי שינוי תקנון החברה ניטרל בפועל את עיקר הסעדים שביקשה. מבחינת השותפים האחרים קבוצת אלומיי-לוזון וקצא"א, מדובר בהסרת החסם המרכזי שעמד בדרכו של פרויקט "דוראד 2", הרחבה בהיקף של מאות מגה-ואטים לתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל והשבחת ערך משמעותית בהמשך. 

הסכסוך בין השותפים בדוראד נמשך שנים, אך בשנה האחרונה עלה מדרגה. בלב המחלוקת עמדה פרשנות תקנון החברה והסכם בעלי המניות: האם הרחבת התחנה מחייבת אישור פה אחד של האסיפה הכללית, כפי שטענה אדלטק, או שמספיק רוב בדירקטוריון. אדלטק ניסתה לבלום את קידום הפרויקט באמצעות בתי המשפט, אך במהלך השנה שינו בעלי השליטה את תקנון דוראד, כך שהחלטות מהותיות, ובהן הרחבת תחנת הכוח, אינן מחייבות עוד הסכמה מלאה. מהלך זה הפך את התביעה לצעד הגנתי חסר תוחלת, והוביל לנסיגה של אדלטק מההליך.

מבחינה עסקית, זהו הפסד ברור לאדלטק. החברה מחזיקה ב-18.75% ממניות דוראד, אך מתנגדת להרחבה לא משיקולים הנדסיים או סביבתיים, אלא מסיבות אסטרטגיות. הרגולציה בישראל מגבילה יזמים לנתח של עד כ-20% מכושר ייצור החשמל במשק, והרחבת דוראד "מבזבזת" לאדלטק חלק ניכר מהמכסה הזו,  מבלי להעניק לה שליטה או תשואה עודפת. מבחינתה, השקעה בתחנה שבה היא שותפת מיעוט פוגעת ביכולת שלה לקדם תחנות כוח אחרות, שבהן הייתה יכולה ליהנות מחלק גדול יותר מהערך הכלכלי.ולכן, לא מן הנמנע שנפתחה הדרך לעסקת מכירה. 

אלומיי ולוזון - השבחה עתידית בעקבות דוראד 2

לעומת זאת, עבור אלומיי-לוזון וקצא"א, התמונה הפוכה. השתלטותן על המניות שהוחזקו בעבר בידי זורלו הטורקית יצרה רוב שמאפשר להן להניע את הפרויקט קדימה. מבחינתן, דוראד 2 הוא נכס אסטרטגי: הרחבת תחנה קיימת, עם תשתיות פעילות, חיבור לרשת ולקוחות קיימים, נחשבת מהלך מהיר וזול יותר ביחס להקמת תחנת כוח חדשה מאפס.

רשות החשמל מגבילה את מספר תחנות הכוח החדשות שיכולות להתחבר לרשת עד סוף העשור. המשמעות היא משחק סכום אפס: כל פרויקט שמתקדם ותופס "מקום" ברשת, חוסם פרויקטים אחרים. אם דוראד 2 תגיע לסגירה פיננסית ותבטיח את מקומה, היא תצמצם באופן ניכר את מרחב הפעולה של יזמים מתחרים ותשפיע על מפת הייצור של החשמל בישראל לשנים קדימה.