טסלה תגייס 1.5 מיליארד דולר מהציבור

יצרנית הרכב האמריקאית תנפיק אג"ח בכדי לממן את ייצור המודל 3, בשוק ההון מקבלים אותן בקרירות
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה שוב פונה לעזרת הציבור. העיתון הכלכלי IFR מדווח מפי מקורות במערכת הבנקאית, כי היצרנית האמריקאית תנפיק אגרות-חוב (אג"ח) בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר (כ-5.4 מיליארד שקל), לטובת מימון פעילותה השוטפת.

טסלה, יש לציין, לא רשמה רווח נקי מעולם - וזקוקה למזומן רב לצורך מימון המעבר מיצרנית נישה שמתמחה במכוניות יוקרה, ליצרנית מיינסטרים. המכונית הזולה ביותר של היצרנית, המודל 3, יצאה לדרך בחודש שעבר - אך עדיין נדרשת השקעה כספית משמעותית בכדי לאפשר ייצור המוני שלה. בטסלה צופים כי רק לקראת סוף שנה הבאה יוכלו להתחיל בייצור רחב-היקף ולמלא חלק ארי מההזמנות שהצטברו - כחצי מיליון בני אדם שילמו עד כה 1,000 דולר (ניתנים להחזרה) בתמורה לשמירת מקום בתור.

על-פי הדיווח, האג"ח יוגדר כאג"ח זבל, כלומר כזה שכלכלנים מגדירים בסיכון גבוה. במילים אחרות, חברות הדירוג מעריכות כי האג"ח נושא סיכון גבוה למשקיעים, זאת בשל מצב כלכלי בעייתי של החברה המנפיקה. בסטנדרד אנד פור (S&P) לדוגמה, צופים כי האג"ח יישא דירוג -B, בדומה לדירוג ההשקעה שהחברה נותנת לטסלה גם בבורסה האמריקאית.

 

על-פי S&P, "בהתחשב בהשקת המודל 3, מידת ההשקעה של היצרנית בייצור מצברים, תפיסת הציבור את הטכנולוגיה (של טסלה, ר.צ) והגישה שלה לשווקי ההון, ההתחייבות הכספית של החברה נראית בת-קיימה - אך עם סיכונים משמעותיים ביכולת הביצוע". בסוכנות הדירוג מודי הצמידו לאג"ח דירוג B2, והסבירו כי גם אם טסלה תיקלע לקשיים, שם המותג, מוצריו ונכסיו נושאים ב"ערך משמעותי" ליצרניות אחרות, כלומר קיים סיכוי גדול לרכישת נכסים אלו במקרה של פשיטת רגל או קשיים משמעותיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 09/08/2017 15:45
    הגב לתגובה זו
    חברה שווה 50 מיליארד דולר, ולא הרוויחה מעולם כסף .כסף זול יכול לנפח כל דבר .כנראה שצריך עוד איזה ניעור כדוגמת 2008 שהמשקיעים יבינו מי נגד מי .הבעיה שלבנקים כבר אין אמצעים להתמודד ואז מה שיכול להציל את המצב זה מלחמההההההההההההה .גבירותי ורבותיי ההיסטוריה חוזרת !!
מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.

צ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולסצ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולס

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה

נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.

לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית. 

יואב פולס |

אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי. 

כלי רכב חשמליים

הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.

כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?

מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.

ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.