קופרה טווסקאן VZ. צילום יואב פולס
קופרה טווסקאן VZ. צילום יואב פולס

קופרה טווסקאן VZ - חשמלית וספורטיבית

הטווסקאן של קופרה היא קרוסאובר קופה חשמלי, לו שתי גירסאות הנעה אחורית, ועוד אחת ספורטיבית עם הנעה כפולה VZ.

אהבנו: נוחות, התנהגות כביש, עיצוב

פחות אהבנו: מחיר, סידור מתגים על ההגה, קורה Y בין הנהג לנוסע שלידו

ציון מסכם בסולם פולס 4.6

יואב פולס |

הקופרה טווסקאן שהושקה רשמית באמצע 2023 היא הדגם החשמלי הראשון של קופרה, וכחלק מקונצרן פולקסווגן, היא מבוססת על הפלטפורמה הגלובלית MEB בה עושים שימוש דגמים נוספים של היצרן.

הטווסקאן היא קרוסאובר קופה ספורטיבי, בסגמנט C-SUV וכמו כל דגמי קופרה, לא ניתן להתבלבל בזהות היצרן שמקפיד על עיצוב ייחודי ושונה מהתבניות המקובלות היום.

הרכב מעוצב עם הרבה קווים חדים וזוויתיים ויותר חזית 'קרבית' עם תפיחות במרכז 'מכסה המנוע' ובצדדים. יחידות תאורה עם תאורת יום DRL המורכבת משלושה משולשים בכל צד, כיתוב CUPRA ולוגו קופרה המואר בלילה עם פסי לד. מבט מהצד מדגיש את הקווים הזוויתיים, מרכב הקרוסאובר קופה, ובדגם ה VZ חישוקי 21'' עם צביעה דו גוונית. מאחור מודגשות יחידות תאורה העושות שימוש במוטיב המשולשים מהחזית, רק כאן בצבע אדום, תאורת לד לרוחב כל הרכב ובאמצע סמל קופרה מואר באדום כמובן. הדלת אחורית נפתחת עם השמשה לטובת שימושיות וחושפת תא מטען עמוק ושימושי בנפח 540 ליטר.

פנים הרכב יותר 'רועש' עם מגוון חומרים, ריפודים וחיפויים שיוצרים 'רעש' גדול מדי לטעמי. האלמנט הבולט והמיותר ביותר הוא קורה היוצאת ממרכז הקונסולה שבין הנהג לנוסע, ומתפצלת לצורת Y אל הדשבורד. על הקורה מתג אורות אזהרה וזהו, רק שהיא מפריעה מאוד למדפים שמתחתיה, לרבות גישה למשטח הטעינה האלחוטי, ובמקום תחושת מרחב יוצרת עומס וצפיפות מיותרת.

גם ההגה מאוד מבולגן, מצד אחד הגודל נכון, ושני מתגי בורר מצבי הנהיגה משמאל, ומצב קופרה מימין שימושיים, המתגים על ההגה מבולגנים ולא אינטואיטיביים. בעוד שאנחנו רגילים כי השליטה על המולטימדה תהיה בצד אחד, ובקרת השיוט בצד שני, כאן יש בלגן כאשר מתגי עוצמת השמע נמצאים משמאל, אבל השליטה על המעבר בין תחנות / בין שירים מצד ימין. גם המתגים עצמם מרגישים לא טבעיים. מאחורי ההגה שני מנופים לטובת בחירה של עוצמת הבלימה הרגנרטיבית.


קופרה טווסקאן VZ סביבת נהג. צילום יואב פולס


לוח המחוונים מול הנהג אינפורמטיבי אבל אין תצוגה עילית. מסך המולטימדיה בגודל 15'' עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מושב הנהג עצמו נוח מאוד, בסגנון מושבי באקט האוחזים ותומכים בגוף, חשמלי כמובן עם זיכרונות, ואין קושי להתמקם כפי שנוח לכם. מאחור המרווח מצויין בזכות בסיס גלגלים של 2.771 מטר.

הטווסקאן היא רכב חשמלי כמובן, והיא מגיעה עם שתי רמות הנעה. שתי הבסיסיות עם הנעה אחורית, מנוע בהספק של 285 כ"ס ומומנט של 55.5 קג"מ. דגם המבחן ה VZ עם הנעה כפולה, 340 כ"ס ומומנט של 69.3 קג"מ.

לטווסקאן סוללה בקיבולת 77Kwh המאפשרת לכאורה טווח של 569 ק"מ/ 558 ק"מ / 516 ק"מ לדגמי האנדורנס, אנדורנס אימרסיב ו – VZ בהתאמה. ה'לכאורה' היא מאחר ולא מדובר בתקן WLTP והטווח בפועל יהיה נמוך יותר, אולם ללא קושי יעבור את ה 400 ק"מ בכל הדגמים. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw, וטעינה מהירה DC בהספק של עד 135Kw. נתונים אלו מאפשרים לטווסקאן לזנק מעמידה ל – 100 קמ"ש בתוך 6.8 שניות לשני דגמי ההנעה האחורית ו – 5.5 שניות לדגם ה VZ.

עוד חשוב לציין כי דגם ה – VZ, רכב המבחן מצוייד במתלים אדפטיביים עליהם ארחיב מיד.

על אף שרכב המבחן הוא גירסת הביצועים של הטווסקאן, הדבר הראשון שמרשים אותי מאוד הוא הנוחות הגבוהה ברכב, הודות למתלים האדפטיביים והבחירה במצב קומפורט. על אף זאת, הטווסקאן VZ מגיבה בעוצמה לכל לחיצה על הדוושה, וכאשר ההנעה היא בעיקר לגלגלים האחוריים, מתקבל רכב שאוהב לכשכש בזנב בכל לחיצה עם הפניית גלגלים. נפלא. התאוצות נפלאות הודות למומנט הנדיב, ומכל מהירות חליצה על דוושת האלקטרונים מטיסה את הרכב קדימה וצבירת המהירות מרשימה מאוד. ניתן להניח כי המהירות המירבית היא אכן כפי שנטען 180 קמ"ש בכל הדגמים. גם נסיעה עירונית במצב קומפורט מביאה את הרכב להיות נעים מאוד ונוח להפתיע.


קופרה טווסקאן VZ. צילום יואב פולס


ואז לוחצים על מתג 'קופרה' שעל ההגה בצד ימין, והטווסקאן משנה עורה מהקצה לקצה. המתלים הופכים להיות קשיחים כמצופה, תגובות הדוושה מתחדדות, ומתקבל רכב אגרסיבי מאוד כמו שהיית מצפה ממותג קופרה עם סמל VZ על הזנב. לחיצה נוספת על מתג קופרה מחזירה את הרכב למצב המקורי ממנו עברת למצב קופרה.

צריכת החשמל של הטווסקאן היתה קשה מאוד למדידה, שכן בכל רגע נתון אתה מתפתה ללחוץ על הדוושה ולהטיס את הרכב. עם זאת ניתן לומר כי נהיגה אגרסיבית הביאה את הצריכה לכ – 22Kw לכל 100 ק"מ, דבר שמביא את הטווח לכ – 350 ק"מ. נהיגה רגועה בטווסקאן הביאה לצריכת חשמל של כ – 13Kw ל 100 ק"מ, הרבה מעל 500 ק"מ מחושבים. בפועל שני סגנונות הנהיגה אינם מייצגים את המציאות, ואני משער כי דגם ה VZ יעבור בקלות את ה – 400 ק"מ, ואם זה המצב אז בוודאי ששני הדגמים בעלי ההנעה האחורית יביאו לטווח טוב יותר.

בתחום הבטיחות מצויידת הטווסקאן במרבית אביזרי הבטיחות המתקדמים, ומקבלת ציון 7 על אבזור בטיחות. הטווסקאן נבחנה במבחן הבטיחות של ה EuroNcap וקיבלת ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

הטווסקאן משווקת באמור בשלוש גירסאות – האנדורנס משווקת במחיר של 243.0 אש"ח, האימרסיב במחיר של 258.0 אש"ח, ודגם ה – VZ (רכב המבחן) במחיר של 290.0 אש"ח. על אף המחיר הגבוה של ה – VZ אני מתקשה למצוא חבילה חשמלית יותר מהנה במחיר הזה, דבר המעמיד את הטווסקאן הזו בקטגוריה משלה.

התחרות לטווסקאן מגיעה לטעמי מהטובות שבקטגוריית החשמליות, גם אם הן לא מוכוונות ספורטיביות, דוגמת האיוניק 5 לימיטד שעולה 245.0 אש"ח ויכולה להתחרות בדגמי הכניסה, אולם היא כאמור הרבה פחות ספורטיבית. גם טסלה מודל Y היא תחרות ראויה עם ביצועים חזקים יותר מאשר של ה VZ ובאותו המחיר לערך. עם זאת, הטסלה מצויינת ככל שתהיה לא ניחנה בהתנהגות הכביש הנפלאה של ה VZ. מי שיזכיר את האקספנג G6 פרפורמנס – אז לא. מצויינת ומהירה ככל שתהיה האקספנג, היא לא ברמה של הטווסקאן.

ציון מסכם:

קופרה טווסקאן VZ

נוחות

5

דינמיות / שטח

5

צריכת דלק / טווח חשמלי

4.2

איבזור

4.5

בטיחות

4.5

עיצוב

4.5

תמורה למחיר VFM

4.2

ממוצע

4.6

 


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.


פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.