יאיר המבורגר רן עוז
צילום: תמר מצפי, תמי בן שי

בנק ישראל אישר את עסקת הראל-ישראכרט, רשות התחרות מתעכבת

למה לרשות התחרות לוקח שנה לבדוק ולאשר את רכישת ישראכרט על ידי הראל?
רוי שיינמן | (6)

הפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל סיפק היתר לבעלי השליטה בהראל לרכוש את ישראכרט. היתר השליטה קובע מספר תנאים ומגבלות המתייחסים להחזקת אמצעי השליטה בישראכרט כשהעיקריים ביניהם - שיעור ההחזקה המזערי של בעלי השליטה בישראכרט לא יפחת מ-30% מכל סוג של אמצעי שליטה. כמו כן, היתר השליטה קובע מגבלות על שעבוד 20% מתוך אמצעי השליטה בישראכרט המהווים חלק מגרעין השליטה ותנאים נוספים החלים על העברת אמצעי השליטה בישראכרט שאינם חלק מגרעין השליטה. בהיתר תנאים נוספים, מקובלים. אין בהיתר הפתעה גדולה, משפחת המבורגר, בעלת השליטה היתה צפויה לקבל היתר זה.

 

רשות התחרות בודקת מעל שנה את העסקה - למה כל כך הרבה זמן?

ההיתר החשוב באמת הוא של רשות התחרות שעובדת על העניין כבר שנה. רשות התחרות כבר אישרה את המיזוג בין כלל ביטוח למקס, והיא צפויה לאשר את רכישת ישראכרט על ידי הראל, תחת הסתייגויות ידועות שנועדו להגבלת כוחה של הקבוצה וביטול יתרון תחרותי עודף שנובע מהסינרגיה. העניין המרכזי הוא הלוואה שנתנה הראל בעבר לרוכשי מקס. רשות התחרות לא מעוניינת כמובן בקשר בין בעלי השליטה בישראכרט ומקס. הנושא הזה פתיר, אפילו בקלות. העניין השני הוא הגבלת המעבר בין המידע בהראל על המבוטחים בביטוח בריאות ובין ישראכרט. החשש שבישראכרט ידעו לתת הלוואות ומוצרים בהתבסס על המידע הזה ומדובר ביתרון תחרותי עודף.

גם הסוגייה הזו פתירה, אבל איכשהו רות התחרות מתמהמהת. הבעיה עם העיכוב זלה נובע מכך שזה עשוי להיות פתח מילוט להראל לרכוש את ישראכרט. בסוף אוקטובר הודיעה הראל  הראל השקעות 4.84% כי היא מאמינה שקיים סיכוי קטן לקבלת אישור רשות התחרות למיזוג עם ישראכרט  ישראכרט 0.36% עד למועד האחרון, שהיה אמור להיות 12 בנובמבר. אך, שבוע לאחר מכן, הסירה הראל את החשש ושתי החברות הודיעו על הארכת המועד האחרון ל-31.12. בהמשך הראל הודיעה כי "קיים סיכוי טוב שרשות התחרות תקבל החלטה בבקשת המיזוג עד המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים כקבוע בתיקון להסכם כאמור".

הראל ציינה אז כי בשבועות האחרונים מתקיימים מגעים אינטנסיביים ורצופים בין החברה לנציגי רשות התחרות, תוך שהחברה פועלת לספק מענה בלוח זמנים מזורז למספר סוגיות משמעותיות לדעת רשות התחרות, ובכלל זה חששות שהעלתה רשות התחרות בקשר ל"הלוואת מקס" - הלוואה שהועמדה ע"י גופים מוסדיים בקבוצת הראל, אשר מובטחת בשעבוד על מניות חברת מקס איט פיננסים בע"מ. 

בנוסף, הראל הודיעה שתהיה רשאית להאריך את המועד האחרון לקבלת האישור עד לסוף חודש ינואר לפי שיקול דעתה הבלעדי, וכי קיימת אפשרות להארכה נוספת של שנה (עד ל-31.1.25) בכפוף לשיקול דעתה של הראל ואישור האסיפה הכללית של ישראכרט.

הדיווחים של הראל סימנו לשוק שהראל רצינית לגבי רכישת ישראכרט ולא מתכוונת לאור המלחמה והשינויים בתנאי המאקרו לכווץ את המחיר. החששות הפילו את מניית ישראכרט מ-15 שקל ל-11.3 שקלים והדיווחים של הראל החזירו את המניה ל-15 שקלים - עדיין 10% מתחת למחיר העסקה, שכן העסקה לא סגורה עד שהיא לא סגורה.

הראל מעוניינת בישראכרט שתהווה זרוע עצמאית רווחית וחזקה, אבל ככל שיהיו דחיות, המחיר עשוי להשתנות. לכן החשיבות הגדולה שהרגולטור - רשות התחרות תבין את מכלול השיקולים ותכריע בעניין. אי הכרעה במועד משמעה שהראל עשויה להתחבא מאחורי רשות התחרות באם בהמשך תרצה לשנות את תנאי העסקה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עסקה גרועה למשקיע קטן. אסור לאשר אותה (ל"ת)
    דנן 13/12/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלי 13/12/2023 03:55
    הגב לתגובה זו
    הטימטום נמשך .מהבנקים לחברות הביטוח .מה ההבדל.ההסטוריה חוזרת.
  • 4.
    דיי,,, כמה זמן מושכים את ההחלטה? כמה????????????????? (ל"ת)
    PAN 11/12/2023 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המגיב 11/12/2023 20:03
    הגב לתגובה זו
    "גדולים מכדי ליפול", כך הם יודעים שיוכלו להמשיך להתפרע, ואם ימעלו בכספים, יקבלו חילוץ מהמדינה. למדו מה שקרה בארה"ב ב 2008. יש לעצור את הקרטליזציה, יש להקים גופים מתחרים. הרי הפרידו את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים בדיוק בגלל העניינים האלו. ועכשיו שוב תבנית הדלת המסתובבת.
  • 2.
    אחד שמכיר 10/12/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
    גוף ציבורי עצלן. אגב לגבי המחיר הראל רוצה את ישראכרט אם הראל לא תקנה גוף אחר יתנפל.
  • 1.
    דייג 10/12/2023 15:47
    הגב לתגובה זו
    למה כל כך הרבה מושכים את הזמןכל דבר פה צריך לקחת המון זמן וניירת.כן כן לא לא.פקידים אוכלי חינם
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.