פתאל עם בניו
צילום: תמר מצפי

פתאל משקיע בבלנדר...נשמע כמו התחלה של בדיחה, אבל זו המציאות

גל ההנפקות עלול להסתיים בבכי; המנפיקים מוכרים כי זה מחיר טוב, המוסדיים רוכשים כי יש להם כסף פנוי. וגם - כמה הפסד גרמה בלנדר למשקיעים בהנפקה, איך זה שדוד פתאל קונה מניות בלנדר בשעה שהעסק שלו מדמם (אומנם כסף קטן, אבל המשמעות גדולה)?

אלמוג עזר | (20)
נושאים בכתבה בלנדר דוד פתאל

נתחיל מהברור מאליו - בעלי השליטה מנפיקים בבורסה כאשר המחיר שהם מקבלים הוא גבוה. יש יוצאים מהכלל, אבל בבסיס - גל הנפקות מבטא שוק הון תוסס ובעיקר גאות במחירים. בחודשים האחרונים בעלי השליטה מנפיקים (כמעט כל מה שזז) במחירים מפולפלים. 

ההנפקות האלו מצליחות בגלל כסף גדול שנמצא אצל הגופים המוסדיים ומחפש אלטרנטיבות השקעה, על רקע הריבית האפסית. הכסף הגדול הזה עובר להשקעות בסיכון, כדי לייצר תשואה. שוק המניות עולה בזכות המגמה הזו, וזה מוצדק. אבל, הנפקות בקצב ובשיטה של החודשים האחרונים, הם כבר התפרעות. מאות חברות נמצאות בנקודת הזמן הזו עם טיוטת תשקיף או כוונה להנפיק, כולם רצים-אצים לנצל את חלון ההזדמנות. ההזדמנות שלהם זה ההפסד שלכם. 

זה לא אומר שאין הנפקות טובות, בטח שיש, אבל כמכלול - יש ניפוח. שותפויות מו"פ מגייסות ללא אבחנה ודואגות לקחת דמי ניהול ענקיים, חברות בתחום האנרגיה הסולארית שלפני שנתיים אף אחד לא הסתכל עליהן מקבלות שווים של מעל 1 מיליארד. ההיסטוריה מלמדת שני דברים - זה ייגמר לא טוב (רוב ההנפקות האלו יהפכו לחברות מדממות ויאבדו ערך) וגם - גאות כזו בהנפקות מבטאת את המאניה שלפני הדיפרסיה. זה איתות חזק לשוק מנופח, זה שלב מקדמי לפני מפולת. אומרים שההיסטוריה חוזרת על עצמה. תזהרו. 

בלנדר - חברת הלוואות שקוראת לעצמה חברה טכנולוגית

התדמית היא חלק חשוב מאוד בעסקים ובשוק ההון. עכשיו הטכנולוגיה היא בטופ. אז חברות יעשו הכל להציג את עצמן כטכנולוגיות, חדשניות, מתקדמות. בלנדר היא חברת הלוואות חברתיות. אבל היא קוראת לעצמה חברה טכנולוגית. בלי בושה, בלי למצמץ. בטח שיש לה טכנולוגיה, אבל ייחודית וטובה ככל שתהיה היא בסופו של דבר - מתווכת הלוואות.  לוקחת השקעה מדני ומלווה ליוסי.

בשם הטכנולוגיה היא מפסידה סכומים גדולים, בשם הטכנולוגיה היא הצליחה לגייס לאחרונה 80.5 מיליון שקל לפי שווי של כ-300 מיליון שקל. השלב הציבורי התאפיין בביקוש יתר והחברה בחרה להגדיל את הגיוס. עם זאת, אתמול היה יום המסחר הראשון של החברה, והמשקיעים כבר מופסדים כ-7% (במהלך היום ההפסד כבר היה קרוב ל-20%). 

בלנדר בהחלט יכולה להצליח בהמשך ולעבור לרווח. יש לה מודל עסקי, יש לה אסטרטגיה (התרחבות באירופה המרכזית) ויש לה כסף. השאלה אם התמחור היה סביר - המוסדיים הגדולים חשבו שלא והתרחקו. מנגד, דוד פתאל הבעלים של פתאל אחזקות החליט השקיע סכום של 1 מיליון שקל. למה דוד? העסק שלך במצב קשה על רקע הקורונה, אתה אמור לשים כל שקל פנוי בעסק, ביקשת אפילו הקלות ממחזיקי אגרות החוב וקיבלת. אז למה לקחת כסף שאמור לשמש את תחום המלונות השרוי במשבר ולהשקיע בחברת הלוואות, אפילו אם אתה חושב שהיא טובה? 

בלנדר רחוקה מרווח

הכנסות בלנדר הסתכמו בשנת 2020 ב-29.5 מיליון שקל לעומת 24 מיליון שקל ב-2019 וכ-11 מיליון שקל ב-2018. בשורה התחתונה, החברה הפסידה כ-4.6 מיליון שקל בחצי הראשון של 2020, לעומת הפסד של כ-5.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019. בכל 2019 הפסידה 9.8 מיליון שקל. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בעקבות הפסדיה אי אפשר לנקוט מכפיל רווח אבל החברה למעשה מנפיקה לפי מכפיל של 10 על ההכנסות. מכפיל גבוה יחסית לחברות פיננסיות. המחיר אולי נעשה משום שבלנדר תופסת את עצמה כחברת הייטק ולא חברה פיננסית. 

בלנדר היא בעלת פלטפורמה מקוונת למתן אשראי צרכני וקבלת הלוואות P2P (עמית לעמית). בלנדר נמצאת בשליטת משפחת אביב (40%), ששלטה בעבר בחברת הנדל"ן הציבורית אוסיף. מטרת החברה, על פי התבטאויות עבר של המנכ"ל גל אביב, החברה עושה כפי יכולתה כדי להגדיל את התחרות בשוק האשראי שהוא שוק מרוכז למדיי. פרט לפעילות ההלוואות החברה מנסה לחדור לענף התשלומים על ידי הרחבת פעילותה באשראי צרכני וחתימה עם רשתות מסחר שיאפשרו פריסת תשלומים בחשבון בלנדר. בתשקיף נכתב כי החברה תתרחב גם לאירופה ותשמש כבנק לפיקדונות. התחום השלישי הוא מימון אשראי לרכישת רכבים. 

החברה תבעה בשנה שעברה את פסגות בית השקעות בסך של 4.5 מיליון שקל.  התביעה נעשתה בטענה להפרת המצגים, ההתחייבויות והחובות של פסגות כבעלת מניות בחבה הבת בלנדר פי 2 פי אליה הועברה הפעילות הישראלית של בלנדר, בה בית ההשקעות כיהן כמשקיע אסטרטגי בחברה מאז 2016. לשם ההגינות יש לציין שקדמה לאותה תביעה, תביעה של פסגות על כך שהחברה מתכוונת לדלל את פסגות באחזקתה על ידי ההנפקה.

בספטמבר 2016 נחתם הסכם לפיו פסגות תרכוש 20% מבלנדר ישראל תמורת 4.75 מיליון שקל. ההסכם הגן מפני דילול עד 2018. אך לטענת בלנדר, בעקבות הזנחתה של פסגות את השקעתה, בלנדר נאלצה לפנות לציבור כדי לגייס הון. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אוהבת את הקו שלכם, תמשיכו כך (ל"ת)
    כנרת 04/02/2021 00:19
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    זיו 03/02/2021 20:07
    הגב לתגובה זו
    1. מדוע לא ראוי שמר דוד פתאל יוכל להשקיע בתחומים אחרים שמאמין בהם מי קבע או החליט שקיימת ציפייה מבעל הון שצריך לשעבד את כל הונו הפרטי לטובת עסק שהקים במיוחד אם שרוי במשבר דוד פתאל הקים עסק, העסק צריך לדעת להתנהל בכוחות עצמו הוא לא התחייב לספק תחושת ביטחון למשקיעים 2. הערכת שווי וסיווג חברות היא לא נחלת איש ולא מדעים מדויקים, יש מי שרואה בבלנד פלטפורמה טכנולוגית ויש מי שלא בלנדר זוכה לעניין יתר מאחר והיא נכס יחודי בנוף המזוהה עם ענף שזוכה לתמיכה רחבה בכל העולם הניסיון לגזור שווי לחברה כאשר ברובו נובע מהערכת פוטנציאל עתידי מועדת לכישלון והיא לא יותר מהימור פייסבוק נראתה לאנשים בתחילת דרכה כמו ישות חסרת זכות קיום כלכלי לך תתווכח אם המציאות שמלמדת אחרת אתם עושים עבודה חשובה אבל תנו קצת קרדית למשקיעים יותר צניעות ופחות חינוך שוק
  • 17.
    אריק 03/02/2021 17:25
    הגב לתגובה זו
    חברה פח שכל הרווחים שכיביכול עשית נתקעים בחשבון בגין הלוואות לא משולומות ולך דבר ללמפה לא מוכנים לדבר איתך רק במיילים ועונים על הכל רק לא על מה ששאלת
  • 16.
    בועז 03/02/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    אם המטרה של הכתב להפיל את החברה... הצלחת! כתבה ברמה מקצועית נמוכה מאוד שכל מטרתה לבלבל את המשקיעים. אם הכתבה באמת עם כוונות טובות, היה מקום להוציא אותה לפני ההנפקה.
  • 15.
    בעז 03/02/2021 15:11
    הגב לתגובה זו
    שווי החברה (בלנדר) אך נשמע מעט מנופח, אם כי לא מכיר / התעמקתי. לגבי פתאל - איך שלא מסובבים את זה זו זכותו, וזה גם כסף קטן מבחינתו. אם הוא יצטרך להשקיע כסף בחברת המלונות - לא זה מה שישנה..
  • 14.
    איך שנראים המלונות שלו בקורונה עדיף שישקיע במגרסה (ל"ת)
    מייק 03/02/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    פתאל קוסם שווא (ל"ת)
    ברקוביץ 03/02/2021 11:49
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ואיפה הממונה על שוק ההון?? חבורת נוכלים כולם (ל"ת)
    ירון 03/02/2021 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    כל הבורסה בתל אביב זה זבל של עופות אורגני (ל"ת)
    יצחק טיומקין 03/02/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כמה שטויות בדף אחד. נחמד שאני לא הטמבל היחיד בעיר (ל"ת)
    י. קלינסמן 03/02/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בבלנדר ה- p2p הוא לא העסק העיקרי אלאטכנולוגיית החי 03/02/2021 10:13
    הגב לתגובה זו
    בבלנדר ה- p2p הוא לא העסק העיקרי אלאטכנולוגיית החיתום שנחשבת איכותית על פי לקוחות שכבר נותנים אשראי עם המערכת של החברה. מעבר לה יש אופציה להלוואות באירופה - יצליח או לא זו שאלה אבל לפחות תבינו על מה אתם כותבים לפני שאתם קוטלים
  • החיתום שלהם לא שונה מכל האחרות (ל"ת)
    כנרת 04/02/2021 00:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    פלביוס 03/02/2021 10:08
    הגב לתגובה זו
    כאילו בגלל זה פתאל תפשוט רגל. הוא איש עסקים ההשקעה גם יכולה להצליח.
  • 7.
    פתאל הוא אדם פרטי. הוא כם בעל שליטה בחברה ציבורית. 03/02/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
    פתאל הוא אדם פרטי. הוא כם בעל שליטה בחברה ציבורית. זכותו לעשות בכספו מה שהוא רוצה. זכותו לעשות פיזור לנכסיו ולא לשים את כל הביצים בסל אחד.
  • 6.
    אלי 03/02/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    למודל עסקי של בלנדר
  • 5.
    גלפ 03/02/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    תיירות פנים ותיירות חוץ בשנה-שנתיים הקרובות..
  • 4.
    נגידי העולם מטורפים 03/02/2021 09:15
    הגב לתגובה זו
    ריבית 0 ביזיון
  • 3.
    אלי 03/02/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    ככה זה הולך בשוק ההון הישראלי הכל קומבינה אחת גדולה
  • 2.
    בדיוק כך נראה שוק לפני מפולת. (ל"ת)
    ותיק בשוק 03/02/2021 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זרזרוקה 03/02/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    כבתי כמה פעמים שההתנהגות גם של החברה וגם של המשקיעים מתחילה להזכיר את הימים טרום הסוף של אפריקה ישראל מאז המשבר ב2008 זהירות
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.