גיל דטנר
צילום: יח"צ

מה אפשר ללמוד מהדוחות הרבעוניים של פתאל?

למרות הרבה רעשי רקע במספרים, רשת פתאל מציגה מספרים חיוביים עם תכנון איכותי לטווח הארוך. כך קובע גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון
ארז ליבנה |

הדוחות החיובים של פתאל החזקות 1.36% לרבעון ולמחצית מציגים פעילות עם יציבות בישראל וצמיחה חזקה בחו"ל, למרות תיסוף השקל. המגזר של אנגליה ואירלנד עדיין צעיר ולא כולל נתוני השוואה של ממש, כך שמוקדם להביע דעה נחרצת על הפעילות. גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון מנתח.

לדוחות פתאל ברבעון השני

 

"המבט על הדוחות לא פשוט בשל המון רעשים במספרים - לא רק היישום לראשונה של IFRS 16 החל מתחילת השנה, אלא גם גידול משמעותי במספר החדרים באירופה תוך שינוי משמעותי בתמהיל בין מלונות בבעלות למלונות בחכירה - לטובת מלונות בחכירה", מסביר דטנר.

בבריטניה ואירלנד ההשוואה אינה רלוונטית כלל בשל האיחוד של פעילות Jurys Inn, שברבעון המקביל נרשם כדמי ניהול, ותוספת של מלונות Grange בלונדון, שלא רק משנות לחלוטין את הפרופיל של הפעילות, אלא גם כוללים מנגנון פיצוי שעוד יותר מעוות את המספרים.

"ה-FFO של החברה, בנטרול הוצאות מס (שלדעתנו מעוותות את ההשוואה) והשפעת תקן IFRS 16, גדל ב-23%. לדעתנו מדובר בנתון שהכי מתקרב להצגת תמונה של הצמיחה בפעילות החברה".

 

בישראל

החברה מציגה גידול של 15% בהכנסות בשל גידול במספר המלונות. שיעור ה-EBITDAR ירד במעט, מ-31% ל-30%, כאשר במהלך השנה האחרונה שני מלונות עברו ממודל של ניהול לבעלות/חכירה, מה שמעיב על הרווחיות.

ה-EBITDA למגזר גדל ב-14%. במחצית שיעור התפוסה עלה מ-72% ל-74%, כאשר ההכנסה היומית לחדר נותרה ללא שינוי של ממש. ה-EBITDA מנכסים זהים לא השתנתה.

 

אירופה

החברה הציגה גידול חד בהכנסות וברווחים בשל הוספה של חדרים בשנה האחרונה. שיעור ה-EBITDAR נותר יציב, וסך ה-EBITDA גדלה ב-36%. במחצית המגזר הציג יציבות בשיעור התפוסה, אך עלייה בהכנסה היומית לחדר של 5%, וצמיחה חדה ב-EBITDA בנכסים זהים של 13%. התוצאה הזו מרשימה במיוחד בהתחשב בפיחות של 4% באירו באותה תקופה.

אנגליה ואירלנד

החברה הציגה מכירות של 475 מיליון שקל, ו-EBITDA של 40 מיליון שקל. כפי שכתבנו לעיל, אין לנו כלים מספקים לבחון את הפעילות במגזר החדש. כן ניתן לציין לחיוב את הגידול בשיעור התפוסה במחצית, מ-67% ל-80%, תוך עלייה של 5.4% בהכנסה לחדר, למרות פיחות של 3.3% בשטרלינג הבריטי מול השקל באותה תקופה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

במבט קדימה המגזר יתמודד עם אי הודאות המשמעותית שהברקזיט מעלה, אולם מנגד פיחות השטרלינג צפוי להגדיל את הביקוש לבתי המלונות במדינה.  

לסיכום, תנופת הצמיחה של החברה ממשיכה, בעיקר באירופה, עם תכניות לשנים הקרובות להוסיף 2,483 חדרים בבעלות, ו-4,099 בחכירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.