נייר חדרה
צילום: יחצ

נייר חדרה קונה נייר חדרה - זינוק של 15% במניה מתחילת החודש

נייר חדרה רכשה מניות של עצמה ב-5.5 מיליון שקל, ונראה שעזרה להתרוממות במניית החברה; הכל חוקי ושקוף, אבל...
ירדן סמדר | (8)

מניית  נייר חדרה  סבלה עד תחילת החודש מירידה של 20% במנייתה (מתחילת השנה),  אבל חודש יוני האיר לה פנים - המניה זינקה מעל 15%, ומתברר שהסיבה, כלל הנראה היא תוכנית הרכישה העצמית של החברה. כלומר - נייר חדרה עולה בזכות רכישות של נייר חדרה.

נייר חדרה  שבשליטת קרן פימי, מייצרת ומשווקת מוצרי נייר, והיא אחת הבונזזות הגדולות של פימי בשנים האחרונות (תשואה של מעל 100% בהינתן גם הדיבידנדים שחולקו בדרך)

נייר חדרה הודיעה ב-4 ביוני על שתי תוכניות לרכישה עצמית של 10 מיליון שקל (כל אחת; סה"כ -  20 מיליון שקל).  

התוכנית הראשונה אמורה להסתיים ביולי, כשמאז תחילת התוכנית (יום ראשון - 5 ביוני), החברה רוכשת מדי יום וכבר רכשה מניות של עצמה במעל 5.5 מיליון שקל.

הרכישות האלו עזרו מאוד למניית החברה - מאז הדיווח עלתה המניה במעל 15% (ראו טבלה), כאשר העסקאות של הרכישה העצמית מהוות משקל משמעותי מהמסחר הכולל (בימים האחרונים כ-25% מהמסחר), בממוצע - 13% מהמסחר. 

רכישה עצמית - טוב או רע?

רכישה עצמית היא עניין אמביוולנטי. למשקיעים זה נהדר - הנהלת החברה מביעה אמון במניות החברה ורוכשת מניות. השוק אוהב הודעות כאלו (אגב, ביום ההודעה זינקה מניית נייר חדרה ב-4.8%). מעבר לכך - הרכישות משפיעות על התמחור היומי - עוד גורם משמעותי נכנס למסחר. השאלה - האם הגורם הזה קונה בבת אחת? האם הוא קונה "חכם"? או שלא אכפת לו כל כך מהמחיר? - כלומר האם נייר חדרה קונה נייר חדרה, בכל מחיר, או שהיא סוחר "קשוח". 

מבחינה חוקית זה לגיטימי לחלוטין, מבחינת השקיפות - החברה מתנהלת שקוף לגמרי. אבל, אי אפשר להתעלם שיש בעייתיות בעובדה שחברה משפיעה על שער המניה של עצמה.    

רכישות מדי יום 

הסכום הכספי הכולל של הרכישות - 5.5 מיליון שקל מהווה כ-13% מהמחזור היומי בנייר חדרה.

לפי תנאי התוכניות, רכישת המניות תתבצע במסגרת המסחר בבורסה על ידי חבר בורסה. בהחלטה של הדירקטוריון נכתב כך "בהתאם לבחינות שבוצעו על ידי הדירקטוריון, לרבות בהתייחס לבחינת תזרים המזומנים החזוי של הקבוצה הנובע מהפעילות החזויה של החברה, הדירקטוריון הגיע לכלל מסקנה, כי החברה עומדת במבחני החלוקה הקבועים בסעיף 302 לחוק החברות וכי אין מגבלה על ביצוע הרכישה כאמור.

"להערכת הדירקטוריון, בהתחשב במחיר מניית החברה בשוק, הרכישה מהווה השקעה ראויה של יתרות מזומנים בסכום האמור. להערכת דירקטוריון החברה, רכישת מניות החברה תאפשר הגדלת התשואה לבעלי המניות וכן מהווה תכנית הרכישה הבעת אמון בחברה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מהי רכישה עצמית?

רכישה עצמית היא רכישה של החברה את ניירות הערך שלה. ברכישה עצמית, בעצם מבטלים את הניירות הנרכשים - כשנייר חדרה רוכשת את מניות נייר חדרה, אותן מניות הופכות למניות רדומות ולמעשה יוצאות מהון המניות המונפק של החברה (כלומר הונה של החברה יורד ובהתאמה שווי השוק שלה יורד).

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אמנו 25/06/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
    הרכישה העצמית נובעת מכך שבעלי השליטה סבורים שמחיר המניה מהווה הזדמנות. אמזון תיכנס לישראל , נייר חדרה תרוויח מכך וגם המניה שלה . בעלי השליטה קונים היום וימכרו אחרי שהכניסה של אמזון תשפיע על רווחי החברה ופועל יוצא מכך מחיר המניה. חומר למחשבה ,נתראה בעוד שנה
  • 6.
    סולי 25/06/2019 20:01
    הגב לתגובה זו
    הכל מלאכותי אין להם רווחים בכלל
  • 5.
    תעשו שורט על מדינת הגנבים קופה שמנה אחוזת חרבה (ל"ת)
    קניתם שורט 25/06/2019 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    nav 25/06/2019 17:30
    הגב לתגובה זו
    הסופית מחיקה של המניה מהמסחר .
  • 3.
    תמשיכו לקנות , ותודיעו לי בגמר כדי שגם אני אמכור לכם ! (ל"ת)
    רוני 25/06/2019 15:31
    הגב לתגובה זו
  • אני מסכים איתך אתה צודק 100% (ל"ת)
    סולי 25/06/2019 20:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל חברה גדולה ומכבדת עצמה פועלת בדרך זו רכישת מניות טוב (ל"ת)
    גם טוב רע לי 25/06/2019 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מומחה פיננסי 25/06/2019 11:40
    הגב לתגובה זו
    בגלל ההתמחות שלה בייצור אריזות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?

מערכת ביזפורטל |

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת. 

   

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?

מערכת ביזפורטל |

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת. 

   

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות.