תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

"הסימנים להאטה יצטברו ככל שהשנה תתקדם"

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד, מנתח את האזהרות מפני ההאטה בכלכלה האמריקאית ומעריך כי קצב הצמיחה יאט לכ-1% בתחילת 2020
נועם בראל | (5)

"הסימנים להאטה יצטברו ככל שהשנה תתקדם", כך לדבריו של אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות.

לדבריו, האטה משמעותית בפעילות הכלכלית אינה מתרחשת באופן פתאומי (אלא אם קיים גורם חיצוני) אלא תהליך שלוקח מספר רבעונים. השילוב של ריבית גבוהה מדי שבאה לידי ביטוי בהאטה בשוק האשראי והמגבלות של שוק העבודה האמריקאי שמקשות על קצב יצירת המשרות להמשיך להיות מהיר כל כך, צפוי להביא לכך שככל שהשנה תתקדם כך גם הסימנים להאטה יצטברו.

עוד מציין גרינפלד כי הפחתות ריבית יתמכו מחדש בשוק האשראי אך גם סימנים להאטה לא יספיקו בשביל הפד, שלא יוריד ריבית כשהצמיחה עומדת על 3.2% ושיעור האבטלה מתחת ל-4%. כשהריבית לבסוף תרד זה יהיה כנראה כשהנתונים כבר הראו ש"החורף הגיע".

 

הצמיחה ברבעון הראשון בארה"ב  - טוב אבל לא מצוין

גרינפלד: "הפתעה כה חיובית כמו זו שנרשמה בנתוני הצמיחה ברבעון הראשון בארה"ב לא זכורה כבר הרבה זמן. לא רק שהצמיחה עמדה בסופו של דבר על 3.2%, הרבה מעל הצפי שעמד על 2.3% "בלבד", אלא שרק לפני חודש וחצי כשהנתונים של ינואר ופברואר החלו להגיע, מודל תחזית הצמיחה של סניף הפד באטלנטה חזה צמיחה של 0.5% בלבד. המסקנה: 1) קשה לחזות, בעיקר את העתיד. 2) המשפט הנ"ל נכון גם לגבי הפד".

"למרות השורה העליונה המצוינת, בחינה של הסעיפים השונים במרכיבי התוצר מלמדים שהשורה התחתונה קצת פחות נוצצת. נכון, המשק האמריקאי עדיין לא חווה האטה משמעותית, אבל חלק גדול מהצמיחה ברבעון הראשון נובע מגורמים שהם במקרה הטוב חד פעמיים ובמקרה הפחות טוב באים על חשבון צמיחה עתידית".

"למשל, הגידול במלאים תרם לבדו 0.7% לצמיחה, גידול שבאופן טבעי יגרע מהצמיחה ברבעונים הבאים שכן אם המלאים גדלו במהלך הרבעון הראשון הצורך להמשיך לייצר בקצב דומה ברבעונים הבאים יפחת. בנוסף לגידול במלאי, היצוא גדל ב-3.7% אך חלק משמעותי מכך נובע מגידול של 48% ביצוא רכבים ומגידול של 45% בסעיף יצוא מספוא, מזון ומשקאות".

"שני אלה עשויים לנבוע מהגדלה חד פעמית של היבוא הסיני במסגרת שיחות הסחר בין המעצמות, כך שאין סיבה להעריך שהייצוא ימשיך לגדול בקצב דומה, בטח על רקע ההאטה בסחר העולמי. ללא שני אלה, הייצוא בכלל ירד ברבעון הראשון ב-1.3%, מספר שנשמע סביר יותר לאור ההאטה בעולם".

גרינפלד סיכם את דבריו ואמר: "כל אלו היו כמובן פחות חשובים אם מנועי הצמיחה העיקריים של המשק האמריקאי, הצריכה הפרטית והשקעות הפירמות, היו ממשיכים במומנטום החיובי של השנים האחרונות, אבל זה לא ממש המצב. הצריכה הפרטית גדלה ברבעון הראשן ב-1.2% בלבד והשקעות הפירמות עלו ב-2.7%. כתוצאה מכך, המכירות סופיות ליעד מקומי שהן האינדיקאטור הטוב ביותר להבין את המגמה האמיתית במשק, רשמו האטה נוספת וגדלו במהלך הרבעון ב-1.4%, קצב הגידול הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אמיר 28/04/2019 17:20
    הגב לתגובה זו
    השוק האמריקאי ימשיך להתנפח, הוא דואג לפמפם כל הזמן עם דיווחים חיוביים שדוחפים את השוק קדימה, אך מה שיקרה אחרי הנשיא הזה יהיה אסון כי יתברר למשקיעים הבלוף.
  • 4.
    משקיע 28/04/2019 14:12
    הגב לתגובה זו
    די עם כותרות מפחידות! גם ב 2018 אמרתם אותו דבר על 2019! ותראו.... יש לנו שנה מצויינת!! גם בשוק ההון וגם במיקרו ובמאקרו כלכלה בארה"ב! כלכלת ארה"ב היום חזקה מאי פעם!!!!!!! עובדה!!!!!! אתם רק רוצים להתכחש לעובדות!!!!!!
  • 3.
    לרון 28/04/2019 14:11
    הגב לתגובה זו
    בלא עוד הרבה זמן!
  • 2.
    אף אחד לא יודע (ל"ת)
    ספקולציה בלבד 28/04/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמיתי ? 28/04/2019 13:14
    הגב לתגובה זו
    קשה להאמין שהנתונים אינם מגמתיים...כלומר שמהלכים פוליטיים וכלכליים בוצעו על מנת לייצר את הרושם המוטעה שהמצב הכלכלי מצויין...
בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.

אריאל קנדל מנכל קבוצת אימקו
צילום: אליעד גולן

אימקו חותמת על שת"פ גלובלי לפיתוח מערכת חכמה לניהול מנועי רכב קרבי

החברה תפתח עבור ספקית עולמית של מערכות הנעה מערכת בקרה וניטור למנועי רכבים משוריינים, שתשווק ברחבי העולם; ההסכם משתלב בגל גובר של השקעות ביטחוניות במדינות נאט"ו והמערב, שמרחיבות את צי הרק"מ והתחזוקה הטכנולוגית שלו

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אימקו אריאל קנדל


אימקו אימקו 9.46%   הודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה גלובלי עם ספקית עולמית של מערכות הנעה לרכבים משוריינים, לפיתוח מערכת חכמה לניהול ובקרת מנועי רכב קרבי. במסגרת ההסכם, אימקו תפתח את מערכת ה־Engine Diagnostic and Sensor Suite (EDSS), שתוטמע במנועי הרכב ותאפשר ניטור ובקרה בזמן אמת.

המערכת החדשה תתחבר למערך רחב של חיישנים ותבצע התאמות אוטומטיות לפעולת המנוע בהתאם לתנאי השטח והשימוש. כך תוכל לשפר את הנצילות, למנוע תקלות ולהאריך את חיי השירות של מנועים קיימים וחדשים כאחד. המערכת תשווק על ידי יצרנית המנועים ללקוחותיה ברחבי העולם ותהווה חלק ממערכת ה־HUMS של אימקו, שמנטרת בזמן אמת משתנים תפעוליים בכלי רכב קרביים.

“אנחנו מודים לשותפנו על האמון המתמשך ועל ההזדמנות לתמוך במשימתה להמשיך ולהוביל את שוק טכנולוגיות ההנעה של רכבים משוריינים,” אמר אריאל קנדל, מנכ”ל קבוצת אימקו. “במסגרת חזון הצמיחה הגלובלית וההובלה הטכנולוגית שלנו, שיתופי הפעולה עם תעשיות מובילות כמו השותפות הזו מוכיחים שוב את אמון האינטגרטורים המובילים בתחומם בחדשנות ובאיכות של אימקו, בכל הנוגע לפתרונות קריטיים למשימה.”

אימקו, שנוסדה ב-1974 ופועלת בישראל, ארה"ב ורומניה, מספקת פתרונות הנדסיים ומערכות מתקדמות לשווקים הביטחוניים והתעשייתיים. החברה פועלת בשתי חטיבות עיקריות, ביטחונית ואזרחית, ומספקת שירותי פיתוח וייצור בהתאם למפרטי הלקוחות.

המהלך מגיע בתקופה שבה מדינות רבות בנאט"ו ובמערב הרחיבו משמעותית את הוצאות הביטחון שלהן, בין היתר על רקע המלחמה באוקראינה והצורך לחדש ציוד ותשתיות לוגיסטיות. הרחבת ההשקעות בכלי רכב קרביים ובפתרונות תחזוקה חכמה יוצרת הזדמנויות נוספות לחברות כמו אימקו, שפועלות בשוק הצבאי הגלובלי ומספקות פתרונות לניטור ובקרה בזמן אמת.