למה כדאי להסתכל על מניות בתי הקולנוע?
הטרפת בוול סטריט נמשכת עם השעטה הבלתי נגמרת של המדדים לקראת שיאים חדשים. העצבנות וסימני השאלה לגבי מתי יגיע המימוש הגדול שכולם מצפים לו מטרידים את מנוחתם של הסוחרים במניות ומחייבים אותם לעקוב מקרוב אחרי המדדים המובילים ותיקי ההשקעה שלהם.
בינתיים, בעולם הקריפטו, הכל משתולל מעלה ומעטה ובאפיקים הסולידיים הריביות הנמוכות ממשיכות להיות כל כך לא אטרקטיביות שהמשקיעים נוהרים לאפיקים המסוכנים יותר. המצב הקיים לא צפוי להשתנות בקרוב ולכן נמשיך לעקוב אחרי מניות מעניינות מהבורסה הגדולה בעולם שבדרך כלל לא זוכות לסיקור נרחב במדיה הישראלית - כל זה מתוך נקודת ראות גלובלית וזיהוי הזדמנות השקעה או מעקב.
כמה מילים על המאבק בין קרן ההשקעות סטארבורד ואליו והנהלת מלנוקס (סימול: MLNX), אחרי שהגיעה להחזקות של למעלה מ-10% בחברה. מדובר בדבר שכיח למדי שבו האנשים עם הכיסים העמוקים מזהים חברה עם פוטנציאל לא ממומש, מגיעים לעשות סדר וכל זאת בסופו של דבר כדי לעשות "סיבוב" שיניב להם תשואה יפה על השקעתם בטווח קצר יחסית.
מצד שני עומדים מנהלי החברה הבכירים שבטוחים שהם עושים את העבודה כמו שצריך ובטח לא רוצים שאף פיננסייר יתערב להם בעניינים. קרל אייקהן הוא המאסטרו של תחום המשקיעים האקטיביים ועשה לא מעט צרות בחברות רבות בעבר.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, אני חושב שיש לסטארבורד ואליו טיעון לא רע. אייל ולדמן, מייסד וראש מלנוקס, כבר אמר לא פעם בעבר שכסף לא חסר לו ולכן מה שמניע אותו הוא בדרך כלל טובת החברה, מה שלא בהכרח אומר שהוא מקדם את טובת המשקיעים שלה כי לא תמיד מדובר באינטרסים חופפים.
טובת החברה יכולה להיות השקעה גדולה במחקר ופיתוח, הרחבת סל המוצרים הקיימים וחשיבה לטווח ארוך, בעוד שבעלי המניות היו בעיקר רוצים לראות החזרים מהירים על השקעתם. במשחק הזה של מאבקי אגו בין מיליונרים, הכסף הוא רק חלק מהכלים במשחק ויהיה מעניין לראות מי ינצח במאבק בין הצדדים.
נעבור למניותיה של AMC אנטרטיינמנט (סימול: AMC), זרוע בתי הקולנוע של רשת הטלוויזיה ומפיקת התוכן AMC. בעוד שהאחרונה נעה על גל הזהב של השנים האחרונות, עם סדרות מפציצות רייטינג כמו 'שובר שורות' או 'המתים המהלכים' וגם שתי סדרות שנוצרו כספין אוף מהסדרות המדוברות, רשת בתי הקולנוע AMC סובלת מדשדוש מתמשך במחיר המניה, הנסחרת קרוב למחירי שפל של שנים.
- הפניקס: תשואה של 29.2% על ההון; מעלה תחזיות להמשך
- מניות הביטוח תחת לחץ, מניות השבבים יעלו, ומה יהיה היום בבורסה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
התחרות הגדולה בענף התוכן, עם התעצמות של גופים כמו נטפליקס (סימול: NFLX), הולו, אמאזון (סימול: AMZN), ועכשיו גם יו-טיוב (סימול: GOOG), פייסבוק (סימול: FB) וורייזון (סימול: VZ), אשר משקיעים הון עתק בהפקת תכנים מקוריים ושיווקם לקהלים מפולגים, משפיעה לרעה גם על נתוני הצפייה ונהירת הצופים לבתי הקולנוע. השנה האחרונה היתה קשה במיוחד לתעשייה עם ירידה דו ספרתית בהכנסות ובמכירת כרטיסים.
AMC Entertainment, אשר מפעילה אלפי מסכי קולנוע בארה"ב, נפגעה קשה מאוד מהמצב ומניותיה מדשדשות כאמור במחירי שפל של שנים. זאת למרות שהחברה ממשיכה לדווח על הכנסות יפות ורווחים בכל הרבעונים האחרונים.
בהקשר הזה ניתן לציין את שירות MoviePass של חברת הליוס אנד מתיסון (סימול: HMNY) אשר מאפשר לצפות בכמות בלתי מוגבלת של סרטים בבתי הקולנוע באמריקה במחיר חודשי של 9.99 דולר בלבד. בחודשים האחרונים גייס השירות מעל מיליון וחצי מנויים אשר נהנים מהמחיר המגוחך. במקביל, הליוס אנד מתיסון משלמת מחיר כרטיס מלא לרשתות השונות וזאת מתוך מטרה להשתמש במאגר הנתונים של לקוחותיה על מנת לבצע מוניטיזציה בעתיד.
לטעמי וגם לטעמם של משקיעים מוסדיים שנכנסו להשקעה של עשרות מיליונים של דולרים ב-AMC, המניה מוערכת בחוסר רב. מיזוגים ורכישות בתעשייה הזאת הופכים לשכיחים יותר ויותר וכמות הגופים מצטמצמת. צעדי ייעול ברמה של סגירת מסכים לא רווחיים או הגדלת ההכנסות פר צופה באולם, בדמות אוכל, שתייה ומבצעים אחרים שמוצעים לו, הם חלק מהמהלכים שמבצעת החברה על מנת להתמודד עם המצב הקיים.
למרות התחרות הגדולה במסכי הטלוויזיה, המחשב או הסלולר, אני לא חושב שיש תחליף לצפייה בסרטים בבית הקולנוע. הטקס הזה של יציאה מהבית, נסיעה לאולמות המפוארים של AMC, ריח הפופוקורן ואיכות הצפייה הפנומנלית ב-HD או תלת מימד, הינו שונה לחלוטין ולטעמי ברמה אחת לפחות מעל כל הדרכים האחרות לצרוך תוכן קולנועי. נכון שבשנים האחרונות המוצרים שנראים על המסך, בעיקר מצד האולפנים הגדולים, אינם מרתקים כבעבר אבל טרם נראה לי שהגענו לגסיסת הענף כפי שמבקרים רבים ומצקצקים בלשונם יגידו לכם.
מה שכן, התעשייה בהחלט צריכה להתאים את עצמה למציאות הקיימת ולמצוא דרכים להעניק שירות טוב יותר וחוויה לצופים שפוקדים את האולמות. ההתנפלות על שירות MoviePass רק מחזקת את הטענה שאנשים רוצים לצאת לקולנוע, בוודאי אם זה יהיה להם כלכלי יותר.
בהקשר של השקעה במניה, אני תמיד סבור כי צריך לקנות כשכולם אומרים למכור ולמכור כשכולם אומרים לקנות. אני חושב שמניות תעשיית בתי הקולנוע נמצאות בתחתית וכשבוחרים אחת מהמניות בחבורה אין ספק ש-AMC בולטת בראש. כל מי שביקר בקומפלקס קולנוע של AMC בארה"ב (בעיקר בניו יורק) יודע שמדובר בחוויה נהדרת עבור חובבי הקולנוע. עכשיו רק נותר לראות אם המשקיעים חושבים אותו הדבר ויתחילו להזיז את המניה למעלה.
- 3.דור 14/02/2018 14:41הגב לתגובה זומה הקשר בין חברת AMC Entertainment לבין חברת AMC Networks? האם זו חברת בת שלה?
- 2.אברהם 22/01/2018 12:37הגב לתגובה זוPeri ...מכפיל נמוך מחירי תחתית...ועוסקת בתחום חם ...פרסום במובייל...לא רע נכון ?
- 1.שט 21/01/2018 16:53הגב לתגובה זומי שרוצה בידור ציבורי יש לוט הצעות טובות יותר במועדונים, בתי קפה, פאבים. סרטים הכי כף לראות זה בבית.
- מט 22/01/2018 14:33הגב לתגובה זוכשיכולים להפריע לך בטלפון. כשהבן זוג או בת זוג לא מעוניינים ופורשים הצידה ו'מפריעים' להתרכז. כשהמדיח או השכנים או הכלב מרעישים ברקע. והכי כיף להרדם בכורסה מול הסרט
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי
הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל
אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.
הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.
מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).
לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל
דבר החברה
איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הפניקס: תשואה של 29.2% על ההון; מעלה תחזיות להמשך
הרווחיות של חברות הביטוח לא עוצרת, והפניקס מבינה שאת התחזיות לשנת 2027 היא משיגה כבר השנה; לכן החברה מעלה בחדות את התחזיות לשנת 2028, עם תשואה להון שתהיה מעל 25%, רווח EBITDA מתואם של 2.5 מיליארד, ורווחי ליבה של 3.4 מיליארד שקל בטווח האמצע
הפניקס הפניקס 0% מפרסמת את דוחות הרבעון השלישי של 2025 ומציגה המשך צמיחה הן ברווח הכולל והן ברווחי הליבה, לצד עדכון משמעותי של היעדים האסטרטגיים לשנים הקרובות. הרווח הכולל ברבעון עלה ל-803 מיליון שקל, לעומת 758 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הגיע ל-2.3 מיליארד שקל צמיחה חדה ביחס ל-1.65 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. גם רווח הליבה ממשיך לעלות, והגיע ברבעון ל-667 מיליון שקל ובתשעת החודשים ל-1.98 מיליארד שקל, עלייה ניכרת מול 572 ו-1.65 מיליארד שקל בהתאמה אשתקד. התשואה להון בולטת אף היא ומשקפת רבעון חזק במיוחד עם 29.2%. התשואה להון מפעילות ליבה עומדת על 24%.
אולם עיקר המשקל בדיווח הנוכחי נמצא בעדכון היעדים ל-2028, יעד שאפתני הרבה יותר מהמתווה
הקודם, ומציג עלייה משמעותית בכל הפרמטרים המרכזיים. הפניקס מצפה שרווח הליבה שלה יצמח לטווח של 3.3-3.5 מיליארד שקל, לצד תשואה להון של מעל 25%. מדובר בקפיצה ניכרת מהיעדים שנקבעו לשנת 2027 רק בספטמבר האחרון, שעמדו על 2.4-2.6 מיליארד שקל.
העדכון האסטרטגי
של הפניקס מעלה לא מעט שאלות. איך ייתכן שתחזית הרווח קפצה כה משמעותית בטווח כל כך קצר? מה בעצם השתנה בפעילות החברה שמאפשר לה להעלות את היעדים לרמת 3.3-3.5 מיליארד שקל כבר ב-2028, כמעט מיליארד שקל יותר מהיעדים שפורסמו לשנת 2027 רק בחודשים האחרונים? בחינה של
הדוחות מצביעה על שתי חוליות מרכזיות שמסבירות חלק מהזינוק האחרון ברווחים: רווחי ההון החריגים השנה, בעיקר מנוסטרו והשקעות, והרווחיות הגבוהה בענפי הביטוח הכללי. רווחי ההשקעות העופים, שהסתכמו בכ-769 מיליון שקל מתחילת השנה מתוך רווח כולל של 928 מיליון שקל, היו
גורם מרכזי בשורת הרווח, והם מעלים את השאלה האם מדובר במצב חד פעמי או בתנופה שהפניקס מאמינה שתצליח לשמר? מצד שני, עצם העובדה שהחברה מציגה תחזית מפורטת ומתייחסת לצמיחה יציבה וארוכת טווח בפעילויות ניהול הנכסים, הסוכנויות והאשראי, תחומים שנחשבים לפחות תנודתיים,
עשויה לרמוז שהפניקס רואה את הרווחיות של השנים האחרונות לא כחריגה אקראית, אלא כבסיס שממנו ניתן להמשיך לעלות. האם באמת ניתן לשמר ואף לשפר רווחיות כזו, בלי התערבות של הרגולטור?
אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הפניקס הוא תחום ניהול הנכסים, שממשיך להאיץ קדימה. רווחי הליבה מפעילות זו הסתכמו ברבעון ב-256 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו ל-682 מיליון שקל, גידול של כ-43% לעומת התקופה המקבילה. במקביל, ה-EBITDA המותאם זינק ל-430 מיליון שקל ברבעון ול-1.19 מיליארד שקל מתחילת השנה, ומדגיש את ההתרחבות בפעילויות הרווחיות של הקבוצה ובשיפור היעילות. היקף הנכסים המנוהלים עלה ל-585 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון, כ-11% יותר מרמתו בסוף 2024.
- הפניקס עם תשואה להון של 35% ברבעון השני
- הפניקס: רווח כולל של 617 מיליון שקל; תשואה להון של 24%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפעילות הביטוח נרשמה יציבות בצמיחה: הרווח מפעילות הליבה עלה ל-411 מיליון שקל ברבעון ול-1.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, שיפור מתון אך עקבי, בין היתר בזכות הרחבת תהליכי הדיגיטציה והאופטימיזציה. החברה ציינה כי עמידותה לשינויי ריבית נותרה גבוהה, כאשר תשואת הנוסטרו ברבעון, כ-9% בקצב שנתי, תמכה בשורה התחתונה. בנוסף השלימה החברה את הגדלת האחזקה בפניקס סוכנויות ל-95%.
