יוסי כהן קפטן אמריקה
צילום: Bizportal

למה כדאי להסתכל על מניות בתי הקולנוע?

הכירו את המניה שזוכה להערכת חסר למרות הרווחיות הנאה. יוסי כהן בניתוח מיוחד
יוסי כהן | (4)

הטרפת בוול סטריט נמשכת עם השעטה הבלתי נגמרת של המדדים לקראת שיאים חדשים. העצבנות וסימני השאלה לגבי מתי יגיע המימוש הגדול שכולם מצפים לו מטרידים את מנוחתם של הסוחרים במניות ומחייבים אותם לעקוב מקרוב אחרי המדדים המובילים ותיקי ההשקעה שלהם.

 

בינתיים, בעולם הקריפטו, הכל משתולל מעלה ומעטה ובאפיקים הסולידיים הריביות הנמוכות ממשיכות להיות כל כך לא אטרקטיביות שהמשקיעים נוהרים לאפיקים המסוכנים יותר. המצב הקיים לא צפוי להשתנות בקרוב ולכן נמשיך לעקוב אחרי מניות מעניינות מהבורסה הגדולה בעולם שבדרך כלל לא זוכות לסיקור נרחב במדיה הישראלית - כל זה מתוך נקודת ראות גלובלית וזיהוי הזדמנות השקעה או מעקב.

כמה מילים על המאבק בין קרן ההשקעות סטארבורד ואליו והנהלת מלנוקס (סימול: MLNX), אחרי שהגיעה להחזקות של למעלה מ-10% בחברה. מדובר בדבר שכיח למדי שבו האנשים עם הכיסים העמוקים מזהים חברה עם פוטנציאל לא ממומש, מגיעים לעשות סדר וכל זאת בסופו של דבר כדי לעשות "סיבוב" שיניב להם תשואה יפה על השקעתם בטווח קצר יחסית.

מצד שני עומדים מנהלי החברה הבכירים שבטוחים שהם עושים את העבודה כמו שצריך ובטח לא רוצים שאף פיננסייר יתערב להם בעניינים. קרל אייקהן הוא המאסטרו של תחום המשקיעים האקטיביים ועשה לא מעט צרות בחברות רבות בעבר.

 

במקרה הנוכחי, אני חושב שיש לסטארבורד ואליו טיעון לא רע. אייל ולדמן, מייסד וראש מלנוקס, כבר אמר לא פעם בעבר שכסף לא חסר לו ולכן מה שמניע אותו הוא בדרך כלל טובת החברה, מה שלא בהכרח אומר שהוא מקדם את טובת המשקיעים שלה כי לא תמיד מדובר באינטרסים חופפים.

טובת החברה יכולה להיות השקעה גדולה במחקר ופיתוח, הרחבת סל המוצרים הקיימים וחשיבה לטווח ארוך, בעוד שבעלי המניות היו בעיקר רוצים לראות החזרים מהירים על השקעתם. במשחק הזה של מאבקי אגו בין מיליונרים, הכסף הוא רק חלק מהכלים במשחק ויהיה מעניין לראות מי ינצח במאבק בין הצדדים.

נעבור למניותיה של AMC אנטרטיינמנט (סימול: AMC), זרוע בתי הקולנוע של רשת הטלוויזיה ומפיקת התוכן AMC. בעוד שהאחרונה נעה על גל הזהב של השנים האחרונות, עם סדרות מפציצות רייטינג כמו 'שובר שורות' או 'המתים המהלכים' וגם שתי סדרות שנוצרו כספין אוף מהסדרות המדוברות, רשת בתי הקולנוע AMC סובלת מדשדוש מתמשך במחיר המניה, הנסחרת קרוב למחירי שפל של שנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

התחרות הגדולה בענף התוכן, עם התעצמות של גופים כמו נטפליקס (סימול: NFLX), הולו, אמאזון (סימול: AMZN), ועכשיו גם יו-טיוב (סימול: GOOG), פייסבוק (סימול: FB) וורייזון (סימול: VZ), אשר משקיעים הון עתק בהפקת תכנים מקוריים ושיווקם לקהלים מפולגים, משפיעה לרעה גם על נתוני הצפייה ונהירת הצופים לבתי הקולנוע. השנה האחרונה היתה קשה במיוחד לתעשייה עם ירידה דו ספרתית בהכנסות ובמכירת כרטיסים.

AMC Entertainment, אשר מפעילה אלפי מסכי קולנוע בארה"ב, נפגעה קשה מאוד מהמצב ומניותיה מדשדשות כאמור במחירי שפל של שנים. זאת למרות שהחברה ממשיכה לדווח על הכנסות יפות ורווחים בכל הרבעונים האחרונים.

 

בהקשר הזה ניתן לציין את שירות MoviePass של חברת הליוס אנד מתיסון (סימול: HMNY) אשר מאפשר לצפות בכמות בלתי מוגבלת של סרטים בבתי הקולנוע באמריקה במחיר חודשי של 9.99 דולר בלבד. בחודשים האחרונים גייס השירות מעל מיליון וחצי מנויים אשר נהנים מהמחיר המגוחך. במקביל, הליוס אנד מתיסון משלמת מחיר כרטיס מלא לרשתות השונות וזאת מתוך מטרה להשתמש במאגר הנתונים של לקוחותיה על מנת לבצע מוניטיזציה בעתיד.

 

לטעמי וגם לטעמם של משקיעים מוסדיים שנכנסו להשקעה של עשרות מיליונים של דולרים ב-AMC, המניה מוערכת בחוסר רב. מיזוגים ורכישות בתעשייה הזאת הופכים לשכיחים יותר ויותר וכמות הגופים מצטמצמת. צעדי ייעול ברמה של סגירת מסכים לא רווחיים או הגדלת ההכנסות פר צופה באולם, בדמות אוכל, שתייה ומבצעים אחרים שמוצעים לו, הם חלק מהמהלכים שמבצעת החברה על מנת להתמודד עם המצב הקיים.

 

למרות התחרות הגדולה במסכי הטלוויזיה, המחשב או הסלולר, אני לא חושב שיש תחליף לצפייה בסרטים בבית הקולנוע. הטקס הזה של יציאה מהבית, נסיעה לאולמות המפוארים של AMC, ריח הפופוקורן ואיכות הצפייה הפנומנלית ב-HD או תלת מימד, הינו שונה לחלוטין ולטעמי ברמה אחת לפחות מעל כל הדרכים האחרות לצרוך תוכן קולנועי. נכון שבשנים האחרונות המוצרים שנראים על המסך, בעיקר מצד האולפנים הגדולים, אינם מרתקים כבעבר אבל טרם נראה לי שהגענו לגסיסת הענף כפי שמבקרים רבים ומצקצקים בלשונם יגידו לכם.

מה שכן, התעשייה בהחלט צריכה להתאים את עצמה למציאות הקיימת ולמצוא דרכים להעניק שירות טוב יותר וחוויה לצופים שפוקדים את האולמות. ההתנפלות על שירות MoviePass רק מחזקת את הטענה שאנשים רוצים לצאת לקולנוע, בוודאי אם זה יהיה להם כלכלי יותר.

 

בהקשר של השקעה במניה, אני תמיד סבור כי צריך לקנות כשכולם אומרים למכור ולמכור כשכולם אומרים לקנות. אני חושב שמניות תעשיית בתי הקולנוע נמצאות בתחתית וכשבוחרים אחת מהמניות בחבורה אין ספק ש-AMC בולטת בראש. כל מי שביקר בקומפלקס קולנוע של AMC בארה"ב (בעיקר בניו יורק) יודע שמדובר בחוויה נהדרת עבור חובבי הקולנוע. עכשיו רק נותר לראות אם המשקיעים חושבים אותו הדבר ויתחילו להזיז את המניה למעלה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דור 14/02/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר בין חברת AMC Entertainment לבין חברת AMC Networks? האם זו חברת בת שלה?
  • 2.
    אברהם 22/01/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
    Peri ...מכפיל נמוך מחירי תחתית...ועוסקת בתחום חם ...פרסום במובייל...לא רע נכון ?
  • 1.
    שט 21/01/2018 16:53
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה בידור ציבורי יש לוט הצעות טובות יותר במועדונים, בתי קפה, פאבים. סרטים הכי כף לראות זה בבית.
  • מט 22/01/2018 14:33
    הגב לתגובה זו
    כשיכולים להפריע לך בטלפון. כשהבן זוג או בת זוג לא מעוניינים ופורשים הצידה ו'מפריעים' להתרכז. כשהמדיח או השכנים או הכלב מרעישים ברקע. והכי כיף להרדם בכורסה מול הסרט
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.