לא לשימוש
צילום: יח"צ

פרוטרום רוכשת את השליטה בחברה תאילנדית ב-12 מיליון דולר

מדובר בחברת הטעמים התאילנדית The Mighty לפי מחיר המשקף 20 מיליון דולר לחברה
גיא בן סימון | (4)

חברת הטעמים פרוטרום הודיעה היום על רכישת השליטה (60%) בחברת הטעמים התאילנדית The Mighty תמורת 12 מיליון דולר. העסקה משקפת לחברה התאילנדית שווי של 20 מיליון דולר (ללא חוב). מדובר ברכישה השמינית של פרוטרום מתחילת השמה בהמשך לתכנית האסטרטגית של החברה. עם זאת, פרוטרום לא רואה בעסקה זו כרכש מהותי.

מניית פרוטרום עולה כעת ב-1.7% בבורסה בתל אבי במחזור של 22.6 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 46 מיליון שקל בחודש האחרון.

במסגרת העסקה תרכוש פרוטרום בשלב הראשון 49% מהון המניות של Mighty, ובשלב השני, תגדיל את אחזקתה ל-60%. העסקה כוללת אופציה לרכישת יתרת האחזקה בשני שלבים, בתקופות המתחילות בעוד 3 ו-5 שנים ממועד השלמת חלקה שני של העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה עסקיים העתידיים של Mighty. השלמת חלקה הראשון של העסקה צפויה בשבועות הקרובים ולהערכת החברה, הגדלת האחזקה תושלם בתוך מספר חודשים. הרכישה תמומן ממקורות עצמיים וחוב בנקאי.

חברת Mighty שנוסדה בשנת 1989, עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של טעמים כולל פתרונות טעמי Savory (תחום הטעמים הלא מתוקים) והינה בעלת מעמד מוביל בשוק הטעמים בתאילנד, בו קיימים מספר מועט של יצרני פתרונות טעם, ומחברות הטעמים החדשניות ביותר דרום מזרח אסיה המבוססות על מו"פ עצמאי. סל הפתרונות של החברה כולל טעמים, תערובות תבלינים ומרינדות וכן חומרי גלם פונקציונאליים ייחודיים לתעשיית המזון והמשקאות עם דגש על תחומי מזון הנוחות (Food Convenience), החטיפים, הנודלס, הדגים, הבשר, המאפים, המשקאות והחלב ולחברה יש בנוסף סל מוצרים פתרונות ייחודיים המותאמים לטעמים האסייתיים. בנוסף, פעילותה כוללת פתרונות ייחודיים לייצור חומרי גלם לתחומי מזון התינוקות (Nutrition Infant) וההזנה הייעודית (ה-Nutrition Elderly) ובכוונת החברה להמשיך ולפתח פעילות זו בתאילנד ובמדינות האזור.

רוב פעילותה של Mighty (כ-60%) הינה פעילות יצרנית בתחום פתרונות הטעמים, עם מובילות שוק בתחום ה-Savory ,וכ-40% הינה פעילות סחר בחומרי גלם ייחודיים לתחומי המזון, המשקאות והתזונה. לפי הודעתה של פרוטרום, מחזור המכירות של Mighty ב-12 החודשים שהסתיימו באוגוסט השנה הסתכם בכ-15 מיליון דולר. Mighty מעסיקה כ-180 עובדים ולה שני אתרי ייצור, לחברה יש כ-160 לקוחות ולפי פרוטרום החברה היא אחת מחברות הטעמים המקומיות הבודדות בדרום-מזרח אסיה הפועלת בסטנדרטים בינלאומיים המאפשרים אספקה ללקוחות מזון ומשקאות בינלאומיים גדולים לצד לקוחות מקומיים קטנים ובינוניים.

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום: "רכישת חברת הטעמים התאילנדיתMighty היא רכישה נוספת של פעילות בתחום הליבה של פרוטרום שמחזקת את מובילות השוק הגלובלית שלנו בתחום ה-Savory לצד העמקת פעילותינו באזור החשוב והצומח של דרום מזרח אסיה וממשיכה את יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית של פרוטרום, ואת מימוש חזונה "To be the preferred partner for tasty and healthy success".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אבו עלה מנגליל 19/10/2017 00:37
    הגב לתגובה זו
    יש צוות מצוין של קיבוצניקים סביבו. שנותנים עבודה.
  • 3.
    גיל 18/10/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    אבל לא תמיד. מעניין יהיה לראות מה תיהיה ההשפעה על פרוטרום בעתיד. לא כל עסקת רכישת חברה היא מוצלחת. בהצלחה בכל אופן
  • 2.
    ישר דרך וממוקד מטרה.. המשיכו כך ותביאו לעולם טעמים חדשי (ל"ת)
    עוז 18/10/2017 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אושי 18/10/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    מחזיקה כבר שנתיים - מימנה לי את הלימודים וחצי רכב. בהצלחה.
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.