לא לשימוש
צילום: יח"צ

פרוטרום רוכשת את השליטה בחברה תאילנדית ב-12 מיליון דולר

מדובר בחברת הטעמים התאילנדית The Mighty לפי מחיר המשקף 20 מיליון דולר לחברה
גיא בן סימון | (4)

חברת הטעמים פרוטרום הודיעה היום על רכישת השליטה (60%) בחברת הטעמים התאילנדית The Mighty תמורת 12 מיליון דולר. העסקה משקפת לחברה התאילנדית שווי של 20 מיליון דולר (ללא חוב). מדובר ברכישה השמינית של פרוטרום מתחילת השמה בהמשך לתכנית האסטרטגית של החברה. עם זאת, פרוטרום לא רואה בעסקה זו כרכש מהותי.

מניית פרוטרום עולה כעת ב-1.7% בבורסה בתל אבי במחזור של 22.6 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 46 מיליון שקל בחודש האחרון.

במסגרת העסקה תרכוש פרוטרום בשלב הראשון 49% מהון המניות של Mighty, ובשלב השני, תגדיל את אחזקתה ל-60%. העסקה כוללת אופציה לרכישת יתרת האחזקה בשני שלבים, בתקופות המתחילות בעוד 3 ו-5 שנים ממועד השלמת חלקה שני של העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה עסקיים העתידיים של Mighty. השלמת חלקה הראשון של העסקה צפויה בשבועות הקרובים ולהערכת החברה, הגדלת האחזקה תושלם בתוך מספר חודשים. הרכישה תמומן ממקורות עצמיים וחוב בנקאי.

חברת Mighty שנוסדה בשנת 1989, עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של טעמים כולל פתרונות טעמי Savory (תחום הטעמים הלא מתוקים) והינה בעלת מעמד מוביל בשוק הטעמים בתאילנד, בו קיימים מספר מועט של יצרני פתרונות טעם, ומחברות הטעמים החדשניות ביותר דרום מזרח אסיה המבוססות על מו"פ עצמאי. סל הפתרונות של החברה כולל טעמים, תערובות תבלינים ומרינדות וכן חומרי גלם פונקציונאליים ייחודיים לתעשיית המזון והמשקאות עם דגש על תחומי מזון הנוחות (Food Convenience), החטיפים, הנודלס, הדגים, הבשר, המאפים, המשקאות והחלב ולחברה יש בנוסף סל מוצרים פתרונות ייחודיים המותאמים לטעמים האסייתיים. בנוסף, פעילותה כוללת פתרונות ייחודיים לייצור חומרי גלם לתחומי מזון התינוקות (Nutrition Infant) וההזנה הייעודית (ה-Nutrition Elderly) ובכוונת החברה להמשיך ולפתח פעילות זו בתאילנד ובמדינות האזור.

רוב פעילותה של Mighty (כ-60%) הינה פעילות יצרנית בתחום פתרונות הטעמים, עם מובילות שוק בתחום ה-Savory ,וכ-40% הינה פעילות סחר בחומרי גלם ייחודיים לתחומי המזון, המשקאות והתזונה. לפי הודעתה של פרוטרום, מחזור המכירות של Mighty ב-12 החודשים שהסתיימו באוגוסט השנה הסתכם בכ-15 מיליון דולר. Mighty מעסיקה כ-180 עובדים ולה שני אתרי ייצור, לחברה יש כ-160 לקוחות ולפי פרוטרום החברה היא אחת מחברות הטעמים המקומיות הבודדות בדרום-מזרח אסיה הפועלת בסטנדרטים בינלאומיים המאפשרים אספקה ללקוחות מזון ומשקאות בינלאומיים גדולים לצד לקוחות מקומיים קטנים ובינוניים.

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום: "רכישת חברת הטעמים התאילנדיתMighty היא רכישה נוספת של פעילות בתחום הליבה של פרוטרום שמחזקת את מובילות השוק הגלובלית שלנו בתחום ה-Savory לצד העמקת פעילותינו באזור החשוב והצומח של דרום מזרח אסיה וממשיכה את יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית של פרוטרום, ואת מימוש חזונה "To be the preferred partner for tasty and healthy success".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אבו עלה מנגליל 19/10/2017 00:37
    הגב לתגובה זו
    יש צוות מצוין של קיבוצניקים סביבו. שנותנים עבודה.
  • 3.
    גיל 18/10/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    אבל לא תמיד. מעניין יהיה לראות מה תיהיה ההשפעה על פרוטרום בעתיד. לא כל עסקת רכישת חברה היא מוצלחת. בהצלחה בכל אופן
  • 2.
    ישר דרך וממוקד מטרה.. המשיכו כך ותביאו לעולם טעמים חדשי (ל"ת)
    עוז 18/10/2017 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אושי 18/10/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    מחזיקה כבר שנתיים - מימנה לי את הלימודים וחצי רכב. בהצלחה.
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

אלפרד אקירוב
צילום: תמר מצפי
ראיון

אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה, אני לא עובד בטוריה"

אקירב על ההשקעה בכלל, על עסקת מקס - "עסקת מקס היא עסקה מצוינת. בזמנו חשבתי אחרת", על אלרוב נדל"ן, על מלונאות ועל היתר השליטה בכלל - "מי שבעסקים לא מוותר"

הדס מגן |
נושאים בכתבה אלפרד אקירוב כלל

שנתיים אחרי שהתנגד נמרצות לרכישת מקס על ידי כלל ביטוח, אלפרד אקירוב, המחזיק ב-14.34% ממניות כלל באמצעות חברת אלרוב נדל"ן שבשליטתו, מודה שזו הייתה עסקה מצוינת לכלל. זאת למרות שבזמנו יצא נגדה בכל הכוח וניהל מאבק מול המנכ"ל שהוביל את העסקה, יורם נווה. אקירוב אף איים לתבוע את הדירקטורים של כלל שתמכו בעסקה.

דוחות אלרוב נדל"ן שפורסמו השבוע הראו כי האחזקות בכלל וכן האחזקות בבנק לאומי (4.7%) הניבו לאלרוב רווח של 1.05 מיליארד שקל בתיק ניירות הערך שלה. החברה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2025 ברווח נקי של 925 מיליון שקל, פי 30.8 בהשוואה לרווח נקי של 30 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2024.

אפשר לומר שאתה מצטער שהתנגדת בזמנו לעסקת מקס?

"אין לי מה להצטער. נכון להיום, זו עסקה מצוינת. כל דבר בעיתו. אז חשבתי אחרת, היום אני חושב אחרת."

התייחסת לכך שכלל היא חברת הביטוח היחידה שיש לה חברת אשראי, מה שמעניק לה יתרון על פני האחרות.

"אלא אם גם הן יקנו, אבל אין מה לקנות יותר כי הכול מכור. אני חושב שזו עסקה מצוינת ולכלל יש יתרון שיש לה חברת כרטיסי אשראי."