לא לשימוש
צילום: יח"צ

פרוטרום רוכשת את השליטה בחברה תאילנדית ב-12 מיליון דולר

מדובר בחברת הטעמים התאילנדית The Mighty לפי מחיר המשקף 20 מיליון דולר לחברה
גיא בן סימון | (4)

חברת הטעמים פרוטרום הודיעה היום על רכישת השליטה (60%) בחברת הטעמים התאילנדית The Mighty תמורת 12 מיליון דולר. העסקה משקפת לחברה התאילנדית שווי של 20 מיליון דולר (ללא חוב). מדובר ברכישה השמינית של פרוטרום מתחילת השמה בהמשך לתכנית האסטרטגית של החברה. עם זאת, פרוטרום לא רואה בעסקה זו כרכש מהותי.

מניית פרוטרום עולה כעת ב-1.7% בבורסה בתל אבי במחזור של 22.6 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 46 מיליון שקל בחודש האחרון.

במסגרת העסקה תרכוש פרוטרום בשלב הראשון 49% מהון המניות של Mighty, ובשלב השני, תגדיל את אחזקתה ל-60%. העסקה כוללת אופציה לרכישת יתרת האחזקה בשני שלבים, בתקופות המתחילות בעוד 3 ו-5 שנים ממועד השלמת חלקה שני של העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה עסקיים העתידיים של Mighty. השלמת חלקה הראשון של העסקה צפויה בשבועות הקרובים ולהערכת החברה, הגדלת האחזקה תושלם בתוך מספר חודשים. הרכישה תמומן ממקורות עצמיים וחוב בנקאי.

חברת Mighty שנוסדה בשנת 1989, עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של טעמים כולל פתרונות טעמי Savory (תחום הטעמים הלא מתוקים) והינה בעלת מעמד מוביל בשוק הטעמים בתאילנד, בו קיימים מספר מועט של יצרני פתרונות טעם, ומחברות הטעמים החדשניות ביותר דרום מזרח אסיה המבוססות על מו"פ עצמאי. סל הפתרונות של החברה כולל טעמים, תערובות תבלינים ומרינדות וכן חומרי גלם פונקציונאליים ייחודיים לתעשיית המזון והמשקאות עם דגש על תחומי מזון הנוחות (Food Convenience), החטיפים, הנודלס, הדגים, הבשר, המאפים, המשקאות והחלב ולחברה יש בנוסף סל מוצרים פתרונות ייחודיים המותאמים לטעמים האסייתיים. בנוסף, פעילותה כוללת פתרונות ייחודיים לייצור חומרי גלם לתחומי מזון התינוקות (Nutrition Infant) וההזנה הייעודית (ה-Nutrition Elderly) ובכוונת החברה להמשיך ולפתח פעילות זו בתאילנד ובמדינות האזור.

רוב פעילותה של Mighty (כ-60%) הינה פעילות יצרנית בתחום פתרונות הטעמים, עם מובילות שוק בתחום ה-Savory ,וכ-40% הינה פעילות סחר בחומרי גלם ייחודיים לתחומי המזון, המשקאות והתזונה. לפי הודעתה של פרוטרום, מחזור המכירות של Mighty ב-12 החודשים שהסתיימו באוגוסט השנה הסתכם בכ-15 מיליון דולר. Mighty מעסיקה כ-180 עובדים ולה שני אתרי ייצור, לחברה יש כ-160 לקוחות ולפי פרוטרום החברה היא אחת מחברות הטעמים המקומיות הבודדות בדרום-מזרח אסיה הפועלת בסטנדרטים בינלאומיים המאפשרים אספקה ללקוחות מזון ומשקאות בינלאומיים גדולים לצד לקוחות מקומיים קטנים ובינוניים.

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום: "רכישת חברת הטעמים התאילנדיתMighty היא רכישה נוספת של פעילות בתחום הליבה של פרוטרום שמחזקת את מובילות השוק הגלובלית שלנו בתחום ה-Savory לצד העמקת פעילותינו באזור החשוב והצומח של דרום מזרח אסיה וממשיכה את יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית של פרוטרום, ואת מימוש חזונה "To be the preferred partner for tasty and healthy success".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אבו עלה מנגליל 19/10/2017 00:37
    הגב לתגובה זו
    יש צוות מצוין של קיבוצניקים סביבו. שנותנים עבודה.
  • 3.
    גיל 18/10/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    אבל לא תמיד. מעניין יהיה לראות מה תיהיה ההשפעה על פרוטרום בעתיד. לא כל עסקת רכישת חברה היא מוצלחת. בהצלחה בכל אופן
  • 2.
    ישר דרך וממוקד מטרה.. המשיכו כך ותביאו לעולם טעמים חדשי (ל"ת)
    עוז 18/10/2017 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אושי 18/10/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    מחזיקה כבר שנתיים - מימנה לי את הלימודים וחצי רכב. בהצלחה.
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?