רוסאריו בתגובה לדו"חות סומוטו: "חשיפת החברה למשקיעים אמריקאים היא צעד מתבקש"

ברוסאריו מתייחסים לדיווח סומוטו בדו"חות כי היא בוחנת אפשרות לרישום מניותייה למסחר בבורסה בארה"ב ומגדירים את המהלך כמתבקש
נדב לוי |

חברת סומוטו, העוסקת בפתרונות פרסום באינטרנט, מובייל ובוידאו, דיווחה היום את תוצאותייה הכספיים לרבעון האחרון ולשנת 2016 כולה והציגה תוצאות חזקות עם שיפור משמעותי כמעט בכל הפרמטרים.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 2.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי 2016, עלייה של 339% בהשוואה ל- 566 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד ובסיכום השנה החולפת רשמה סומוטו רווח נקי של 7.7 מיליון דולר, המשקף עלייה של 120% לעומת 3.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב- 2015. בתוך כך, בסומוטו ציינו גם כי החברה בוחנת רישום של מניותייה בבורסה בארה"ב, מהלך שלטענתם צפוי לצאת לדרך ללא סבב גיוסים.

בעקבות התוצאות הטובות שהציגה ספקית פתרונות הפרסום הישראלית, ברוסאריו ייעוץ ומחקר הוציאו עדכון לחברה עם תגובה לדו"חות כשכתבו כך: "סומוטו פרסמה הבוקר את דו"חותיה השנתיים ועמדה בכל הציפיות המוקדמות שלנו. אנו ממשיכים להאמין כי קיים עוד סיכוי לא מבוטל בהשקעה בחברה, לעומת סיכון ההשקעה בה וחוזרים על 'שווי הוגן' של 4.2 שקל". נציין כי מחיר היעד שמציבים ברוסאריו לחברה משקף אפסייד נאה של 32% על מחירה הנוכחי בשוק.

עוד כותבים ברוסאריו כי "החברה מדווחת כי החלה לבחון את האפשרות לרשום את מניותייה למסחר בבורסה בארה"ב (ללא גיוס) על מנת להרחיב את בסיס המשקיעים ואולי אף להשוות את מכפילי הרווח לחברות דומות הנסחרות בארה"ב. ביקור בביתן של עולם ה-Adtech בברצלונה בחודש שעבר, מחזק את הערכתנו כי מדובר בצעד נכון. החברות הישראליות בתחום היוו חלק נכבד הרבה מעבר לגודל היחסי של  ישראל בתערוכה ואנו מסכימים כי הגדלת בסיס המשקיעים למדינה בה התחום פורח באופן יחסי, הוא צעד מתבקש. יתרה מזו, מעקב אחר פעילויות M&A בתחום בחצי השנה האחרונה, ממחיש את נושא המכפילים הצנועים לפיהם נסחרות החברות בת"א ובלונדון. לאחר שהסכמנו שמדובר בצעד חשוב, אנו לא מתעלמים מהסיכונים הכרוכים ברישום חברה בסדר גודל כזה בבורסה דוגמת הנאסד"ק".

"הרבעון הרביעי ושנת 2016 - הכנסות של 18.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי 2016, עלייה של 177% בהשוואה ל- 6.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות שנתיות של 51.2 מיליון דולר, עלייה של 73% לעומת 29.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2015. נדגיש כי לא כל הצמיחה היא אורגנית לאור הרכישות בשנה האחרונה. EBITDA בסך 4.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי 2016, שיעור של 24.7% בהשוואה לכ- 2.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ושיעור של 31.3%. בשנת 2016, שיעור ה- EBITDA  עמד על כ- 32%, שיפור קל לעומת שנת 2015. רווח נקי של 2.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי 2016, בהשוואה ל- 566 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. רווח נקי של 7.7 מיליון דולר בשנת 2016, לעומת 3.5 מיליון דולר ב- 2015. תזרים מזומנים שוטף שנתי בסך של 3 מיליון דולר. קופת מזומנים, נכון לסוף הרבעון, עמדה על 5.6 מיליון דולר, מתוכם כ- 1.5 מיליון דולר במזומן מוגבל. כ- 1.5 מיליון דולר מזומן נטו, בניכוי התחייבויות לבנקים בסך של כ- 4.1 מיליון דולר. בסמוך למועד אישור הדוחות עמדה היתרה האמורה על כ- 12 מיליון דולר. כ- 5.3  מיליון דולר מזומן נטו, בניכוי התחייבויות לבנקים בסך של כ- 6.7 מיליון דולר. בהערכת השווי, נתייחס למזומן נטו של 1.5מיליון דולר.נציין כי החברה ממשיכה ליישם את האסטרטגיה של צמיחה בתחום הוידאו והמובייל, כאשר הכנסות תחום הוידאו היוו כ- 70% מהכנסות הרבעון הרביעי וכ- 50% מהכנסות השנה כולה".

"שנת 2017 – החברה אינה מנחה לגבי הרבעון הראשון, אולם ניתן להבין מקופת המזומנים בסמוך למועד פרסום הדו"חות, כי הולך לה לא רע, כלומר היא כבר גובה תשלום על פעילות סוף הרבעון הרביעי. עם זאת, נציין כי התעשייה מאופיינת ברבעון ראשון חלש לעומת הרבעון הרביעי שלפניו ובהתאם הציפיות. החברה חוזרת על כך שהיא פועלת גם באמצעות מיזוגים ורכישות להגיע לקצב הכנסות שנתיות של 100 מיליון דולר במהלך השנה הקרובה. אנו מעריכים הכנסות ללא רכישות נוספות של כ- 70 מיליון דולר המשקפות למעשה צמיחה (שאינה אורגנית כולה) של כ- 40%. EBITDA - אנו מניחים כי בשל אופיו של תחום הוידאו שמספק כרגע שולי רווח נמוכים יותר, יהיה קשה לשפר את שיעורי ה- EBITDA באופן משמעותי בשנה הקרובה. מטעמי שמרנות הלוקחים בחשבון עיכוב בהטמעה של הרכישות ומיצוי הסינרגיות, נניח שיעור של 31.5% בלבד, כלומר ה- EBITDA  צריך להסתכם בכ- 22 מיליון דולר".

בנוגע לחלוקת דיבידנדים מציינים ברוסאריו כי "החברה חילקה בשנת 2016 דיבידנד בסך 2 מיליון דולר, המהווה שיעור של כ- 5.3% בשווי השוק הנוכחי של החברה. לאחרונה הכריזה החברה על מדיניות דיבידנד לחלוקה של 50% מהרווח הנקי לבעלי המניות של החברה מידי רבעון וחלוקה של עד 4.5 מיליון דולר בשנת 2017. טענו בתחילת הסיקור החברה כי אין סיבה שלא נראה תשואה של כ- 8% והמדיניות של החברה, עומדת בציפיה בשקלול עליה של למעלה מ- 20% בשער המניה מאז".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עוד מציינים ברוסאריו לגבי השקפתם בנוגע לחברה כשכותבים כך "הסיפור של סומוטו די פשוט מבחינתנו. החברה פעילה בענף בעייתי וקשה הנשלט על ידי ענקיות מצד אחד, אך מצד שני זו חברה שהתבגרה ועברה את שלבי הסיכון לקיומה. לאחר שבחנו את הנכסים של החברה, הגענו למסקנה כי הערך הגדול ביותר טמון בניהול החברה וניהול הסיכונים השוטפים של חברה העסוקה בענף תנודתי, תחרותי ובנוסף גם צריכה לנהל רכישות חכמות ויעילות. נכון להיום, אנו מאמינים כי לחברה יש עוד לא מעט הזדמנויות לצמוח ולגדול גם אורגנית וגם ע"י רכישות נוספות. כאשר חברה נסחרת במכפיל הקרוב ל- 3.5 על ה- EBITDA שהיא כבר ייצרה ועדיין צומחת בקצב נאה, אנו כמובן רואים בעתיד הנראה לעין יותר סיכוי מסיכון, מה עוד שהיא מחלקת דיבידנדים.

"לאור ההנחות שלנו כי ה- EBITDA  של שנת 2017, צריך להסתכם בכ- 22 מיליון דולר אנו ממשיכים לנקוב בשווי הוגן למניה של 4.2 ש"ח (בהנחת דילול מלא) או 310 מיליון ש"ח שווי חברה. נציין כי שווי גוזר לחברה מכפיל EBITDA   של כ- 3.75 לעומת מכפיל של 3.5 שהשתמשנו בתחילת הדרך. השינוי נובע אך ורק מירידה בשער הדולר והתרגום לשקלים. נציין כי לאור המכפילים בתעשיה הנמצאים בין 6 ל – 7 בגדול, גם עכשיו נוח לנו מאד עם השווי ההוגן. לאור האמור כאן, אנו חוזרים על כך שחשיפת החברה למשקיעים אמריקאיים היא צעד מתבקש".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

יאיר לוינשטיין אלטשולר שחם
צילום: סם יצחקוב
ראיון

אלטשולר שחם מתרחבת “בונים תמהיל חדש - יותר רגליים שמייצרות יציבות”

אלטשולר מנסה להשאיר מאחור את המשבר שנוצר מפיזור גיאוגרפי בעייתי, ומציגה רבעון יציב לצד מיקוד בזרועות פעילות חדשות - אשראי ואלטרנטיבי. בשיחה עם ביזפורטל מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים יאיר לווינשטיין מדגיש: "כשבוחנים לאורך 30 שנה, אנחנו עדיין בין הגופים הכי טובים ואנשים מעריכים עקביות."

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אלטשולר שחם

הרבעון האחרון של אלטשולר שחם אלטשולר שחם פנ -2.26%   מגיע אחרי תקופה לא פשוטה עבור בית ההשקעות. בשלושת השנים האחרונות בית ההשקעות ניתב חלק גדול מהתיק לשווקים בינלאומיים, במיוחד אירופה ואסיה, בזמן שהשוק האמריקאי רשם ראלי יוצא דופן. וזה גרם לפערים בביצועים, לשחיקה בדמי הניהול ולגל של יציאות עמיתים. 

אבל משהו בשנה וחצי האחרונות מתחיל להסתדר. באלטשולר לקחו מסקנות, המערך המקצועי עודכן, התחומים חולקו מחדש, והפיקוח על אסטרטגיית ההשקעות התחדד. בשיחה עם המנכ"ל יאיר לווינשטיין הוא מדגיש שוב ושוב שהמבט היום הוא קדימה. "בחינה שוטפת של מה נכון לעשות עכשיו", הוא גם מזכיר שצריכים לבחון אותם בראיה ארוכת טווח ושם המצב טוב בהרבה “כשבוחנים לאורך 30 שנה, אנחנו עדיין בין הגופים הכי טובים. היו שנתיים וחצי פחות טובות, אבל אם מנתחים 15-20 שנה, אנחנו הגוף המוביל. אנשים מעריכים את העקביות הזאת.”

במקביל, אלטשולר מרחיבים את התיק, הם רוצים להפסיק להסתמך רק על ליבת הגמל והפנסיה. שתי זרועות פעילות שהחלו כפרויקטים צדדיים הופכים בשנים האחרונות למנוע צמיחה משמעותי: האשראי וההשקעות האלטרנטיביות. 

בתחום האשראי אלטשולר כבר מנהלת תיק של כ-300 מיליון שקל, רובו מגובה נדל״ן ובנוי כך שיתקרב במאפיינים שלו לאשראי בנקאי. אבל הצמיחה המהירה בתיק לא באה על חשבון איכות האשראי לדברי לוינשטין“אנחנו מאוד סולידיים ובוחנים כל עסקה. אנחנו הולכים לסגמנט שקרוב לבנק אשראי מגובה ביטחונות, ברמות סיכון נמוכות יותר.” מבחינתו, זה מה שיאפשר לחברה להרחיב את הפעילות אבל גם לא לגרום לתנודתיות בתוצאות.

במקביל, ההשקעות האלטרנטיביות מתקבעות כאחד התחומים שבית ההשקעות בונה עליו לשנים הקרובות. אלטשולר מציגה רצף של רווחיות במגזר הזה, בין היתר בזכות פלטפורמת iFunds, שמנגישה ללקוחות בישראל השקעות בקרנות ענק בינלאומיות דרך מודל של כרטיסי כניסה נמוכים יותר. “יש עסקאות בעשרות מיליוני דולרים, והפיזור גדל. ככל שהצבר מתרחב, השערוכים נהיים יותר ליניאריים.” לדבריו, זה אחד המהלכים שיאפשרו לחברה לבנות בסיס יציב של הכנסות שאינו תלוי רק בתנודתיות של הגמל.