בזכות צים: חברה לישראל רשמה רווח נקי של 719 מיליון דולר ב-Q3
חברה לישראל הנמצאת בשליטת עידן עופר רשמה רווח נקי של 719 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה (לעומת הפסד של 84 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד). הסיבה העיקרית לכך חשבונאית - חברת ההשקעות השלימה ביולי 2014 הסדר חוב בחברת צים וכך רשמה בבת אחת רווח של 796 מיליון דולר.
הסיבה לכך היא שחברה לישראל חדלה לשלוט בצים ולפיכך רשמה את הרווח הענק כתוצאה מאיבוד השליטה בצים והצגת השקעתה בצים כחברה כלולה לפי שוויה ההוגן שנגזר מסכום ההשקעה של החברה בהון צים על פי ההסדר. במקביל נרשם הפסד של 187 מיליון דולר כתוצאה מויתור של החברה על כלל חובותיה של צים.
יצרנית הרכב הסינית Qoros ממשיכה להקיז דם והרבה, טאואר מזנקת בבורסה, אך ממשיכה להפסיד, צים במצב קשה - אחרי הסדר חוב ובזן שמתקשה להגדיל את מרווח הזיקוק.
שתי החברות המוצלחות בפורטפוליו של חברה לישראל הן: כיל שהציגה ברבעון השלישי רווח נקי של 180 מיליון דולר ואיי.סי.פאואר את הרבעון ברווח מרשים של 130 מיליון דולר.
- באיזה חברת החזקות יש את האפסייד הכי גדול כרגע?
- מהן חברות החזקה והאם מניית פיבי תעלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש חברות טובות ויש חברות מאתגרות (בלשון עדינה) בקבוצת החברה לישראל, אך מה שהכריע את השורה התחתונה - סעיף "רווח מפעילות מופסקת" שבגינו נרשם רווח ענק של 609 מיליון דולר "הודות" לכישלון של חברת הספנות צים.
סיפור ההצלחה של איי.סי.פאואר
בתשעת החודשים האחרונים המשיכה חברת תחנות הכוח, איי.סי.פאואר, להתרחב במרכז ובדרום אמריקה תוך כניסה ל-4 מדינות חדשות.
במהלך התקופה רכשה איי סי פאואר חברות יצרניות חשמל ותחנות כוח בהיקף של כ-700 מגוואט.
במקביל נמצאת איי.סי.פאואר בהליך הקמה של שתי תחנות כוח בפרו (תחנת הידרו ותחנה מבוססת טורבינות גז), בהיקף של כ-1,100 מגוואט, בעלות מצטברת של כ-1.3 מיליארד דולר.
כעת פועלת איי.סי.פאואר ב-10 מדינות בדרום ומרכז אמריקה, שלחלקן מערכת חשמל משותפת שמאפשרת העברת חשמל בין מדינה למדינה.
תוכנית הפיצול של החברה לישראל תצא לדרך בחודש הבא
ב-15 בדצמבר יצביעו בעלי המניות של החברה לישראל על תוכנית לפיצול החברה לשתיים.
חברה לישראל תעביר לחברה חדשה בשם קנון (Kenon Holdings) את החזקותיה בטאואר, ICP, צים, זרוע השקעות הקלינטק ICG וקורוס.
שתי החברות שיישארו בפורטפוליו של החברה לישראל הן: כיל ובזן.

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35
במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.
חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה?
מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.
כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.
מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של 2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.
ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.
