מכה ל-FMR: מערכות תפעול המסחר בבורסה נפתחות לתחרות
חברת המחשוב FMR, שנהנתה במשך שנים רבות מהגמוניה בתחום מערכות התפעול של סליקת המסחר בבורסה. הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע היום על כוונתו להגיש לאישור בית הדין להגבלים עסקיים צו מוסכם, אשר יאפשר פתיחה מיידית לתחרות של תחום מערכות התפעול של סליקת המסחר בבורסה.
בדיקת התחום על ידי רשות ההגבלים העסקיים העלתה כי חברי מסלקת הבורסה שאינם בנקים, וכן בנק ירושלים, עושים שימוש אך ורק במערכת המשרד האחורי של FMR, וכי קשה מאוד לעבור מהמערכות של FMR למערכות מתחרות.
הממונה על הגבלים עסקיים הסכים שלא להכריז על FMR כמונופול
בעקבות בדיקה זו, הודיע בראשית השנה הממונה ל-FMR כי הוא שוקל להכריז עליה כבעלת מונופולין באספקת מערכת תוכנה לביצוע פעולות BackOffice לחברי מסלקת הבורסה שאינם בנקים ולבנק ירושלים, בכפוף לשימוע שיערך לה.
כמו כן הודיע הממונה כי הוא שוקל לתת ל-FMR הוראות בדבר צעדים שעליה לנקוט, ואשר נועדו להקל על כניסת מתחרים לתחום זה.
בעקבות זאת, ובמקום שהממונה יכריז עליה כמונופול, FMR הסכימה ליטול על עצמה מיידית במסגרת הצו המוסכם את ההוראות שיפתחו את השוק לתחרות על פי הניתוח של הרשות. הממונה שמר לעצמו את הזכות לאכוף את חוק ההגבלים העסקיים נגד FMR במקרה שהיא תפר אותו בעתיד.
- האם זה ההסבר למחזורים הגדולים במניית רמי לוי לאחרונה?
- קונים בתחתית: הזרים מגדילים פוזיציה ברמי לוי - צפו במספרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוכנות ויישומים שבאמצעותו מבצעים חברי מסלקת הבורסה פעולות של תחילה וסיום יום מסחר
מערכת ה-BackOffice לצרכי סליקה היא מכלול ייעודי של תוכנות ויישומים, שבאמצעותו מבצעים חברי מסלקת הבורסה פעולות של תחילה וסיום יום מסחר, ניהול מאגרי המידע של הלקוחות וכן תפעול פעילות הקסטודי. מערכת BackOffice חיונית לפעילותו של חבר מסלקת הבורסה, ולמעשה, הוא לא יכול לספק שירותים ללקוחותיו שרוצים שכספם יושקע בבורסה בלעדיה.
כמו כן,FMR מספקת שירותים נוספים לחברי בורסה בישראל, בינהם מערכות לביצוע המסחר עצמו.
עיקר ההתחייבויות שנטלה על עצמה FMR במסגרת הצו החדש מתרכזות בשני נושאים: הקלה מקסימלית על ניוד הלקוח מחברת FMR לחברות מתחרות, כולל קיצוב לוחות זמנים והוראות מדויקות על העברת כל המידע של הלקוח. בנוסף, הצו מאפשר קישוריות בין המערכת של FMR לבין מערכות מידע של ספקים מתחרים.
- 9.יוסי 09/01/2019 12:08הגב לתגובה זוסכנה
- 8.מיקי 15/09/2014 20:40הגב לתגובה זוסה״כ חברה ממש טובה, העניין הוא שהחזירים רוצים להתחזר יותר טוב (מי שלא יודע לפני מספר שנים בונוסים של מיליונים לסמנכלים בחשבים)
- 7.משה 15/09/2014 17:52הגב לתגובה זוחברה מקסימה עובדים מתוגמלים בצורה מהממת
- 6.רגולציה = שחיתות! 15/09/2014 13:40הגב לתגובה זוגילה אולי צודק. אך מבחינה מהותית החש"ב מתים. הרגולציה העודפת הרגה אותם בשנים האחרונות. רגולציה לגרש!
- 5.משתמש 15/09/2014 13:30הגב לתגובה זומזמן היה צריך לאפשר אלטרנטיבה
- 4.z 15/09/2014 12:44הגב לתגובה זואפאםאר העלתה מחיר פי 3 , תוך כדי שינוי שיטת גביה לבלתי שקופה ובלתי ניתנת למעקב תוך שהוא מנצלת היותה מונופול סמוי וכעת אולי גלוי כשאין זמן התאוששות לברוקר הפרטי ומתן חלופה ובשל כך העבירה ברוקרים מסויימים להפסד ואחרים לרווח בשוליים צרים בבורסה מדממת ותחרותית - האם הם יתנו על כך את הדין?? מי ירים את הכפפה?
- 3.קדימה לפרקקקק (ל"ת)סוף סוף 15/09/2014 12:28הגב לתגובה זו
- 2.יושימיצו 15/09/2014 11:46הגב לתגובה זוסוף כל סוף, FMR חיה על זרי הדפנה בלי מתחרה ממשית.התוכנה מיושנת ואם מבקשים לשנות משהו התכנתים המהוללים שלה מתעלפים מפחד לגעת במשהו.תקלות מוזרות בלי מענה. לא ניראה שהבנקים יעזבו אותה.גם הם גוזרים עליה קופון. כל עוד העמלות נכנסות למה לתת שירות?למי איכפת?
- מישהו 26/10/2015 10:17הגב לתגובה זוגועל נפש תוך ניצול המונופול הקיים בשוק שירות גרוע ללקוח מרגיש מאוד הסתדרותי ההתנהלות בחברה.
- יושי 16/09/2014 10:26הגב לתגובה זוכי עברית אתה לא יודע לכתוב . סע ליפן ותסחור שם .
- 1.שון 15/09/2014 11:10הגב לתגובה זולמי ניתן לפנות על מנת לקבל API ונתונים של הבורסה?
- יוני 15/04/2015 10:57הגב לתגובה זוגם API וגם נתונים של הבורסה בתוכנה אחת
- tradeone (ל"ת)z 15/09/2014 13:32הגב לתגובה זו
- סיברון (ל"ת)משיח 15/09/2014 13:26הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
