ראיון

יאיר נחמד: "הגענו לשיא ברווחיות - אני אופטימי לעתיד"

מנכ"ל ויו"ר נאייקס, יאיר נחמד לאחר הדוחות הרבעון הראשון שהחברה הציגה גידול של 27% בהכנסות ל-81.1 מיליון דולר;  "הצמיחה לא נעצרת - כל שנה אנחנו משתפרים בתהליך הרווחיות"

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה נאייקס יאיר נחמד

ברבעון הראשון של 2025, נאייקס הציגה גידול של 27% בהכנסות שהסתכמו בכ-81.1 מיליון דולר. למרות שהחברה פספסה את תחזית האנליסטים להכנסות של 85 מיליון דולר, הרווח הנקי השתפר משמעותית והסתכם ב-7.2 מיליון דולר, בנטרול הרווח החד-פעמי שנבע מרכישת השליטה ב-Tigapo. הרווח הנקי עמד על 1.1 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד נקי של 5 מיליון דולר. בשיחה עם יאיר נחמד, מנכ"ל ויו"ר החברה, הוא מדבר על הצמיחה המתמשכת, האתגרים שבדרך והחזון להרחבת הפעילות הפיננסית של נאייקס.


"הרבעון היה מעולה, אנחנו באים ממקום של קצת יותר מ-20 שנה והמשימה שלנו הייתה היא צמיחה עם הלקוחות, הגענו ל-100 אלף לקוחות, כל שנה אנחנו צומחים, זה לא נעצר. אפשר לראות רבעונית שכל הזמן אנחנו משתפרים בתהליך הרווחיות, הגענו לשיא שמעולם לא היינו ברווחיות הגולמית. מכל דולר שאנחנו צומחים 30% יורד לשורה התחתונה, ואפשר לראות שהשורה התחתונה משופרת מאוד, אם מסתכלים ב-EBITDA המתואם, קרוב לתוספת של 6 מיליון דולר רבעון מול רבעון, הרווחיות תלך ותטפס, זה הולך ומתחזק אני מאוד אופטימי לעתיד שלנו".


הכנסות חוזרות הפכו למרכיב קריטי במודל העסקי של נאייקס, והן מהוות כיום כ-77% מסך ההכנסות - גידול של כ-35% מהרבעון המקביל אשתקד. לדברי נחמד, המגמה החיובית נובעת ממערכת יחסים חזקה עם סולקים ועם מפיצים של נאייקס, שממשיכים להתרחב בעולמות ה-unattended וה-attended. "כל חברה שעושה סקייל ומגיעה למימדים כאלה, תלויה בערוצי הפצה. נאייקס נמצאת במערכת יחסים חזקה עם סולקים ועם מפיצים כי הם גם נהנים מהסליקה, וגם עם שותפים עסקיים בתחומי המכונות. אנחנו עושים דיגיטציה מלאה לכל התהליך בין היצרן המקור לבין היחידה שמגיעה ללקוח. השותפים, יחד עם הנוכחות הדיגיטלית והמותג החזק שלנו, מייצרים ביקושים שעולים כל הזמן", מסביר נחמד.


בהמשך לדוחות שפרסמה החברה, ג'פריס העלו את מחיר היעד למניית נאייקס ל-167 שקל ושמרו על המלצת "קנייה", בעקבות הערכה כי המגמות החיוביות בצמיחת החברה יימשכו לאורך 2025. לדבריהם, נאייקס מדווחת על ביטחון גובר בצמיחת ההכנסות, בעיקר בזכות השתתפות בתערוכות בסין, ארה"ב ואירופה, שמחזקות את הביקוש למכשירי תשלום אוטומטיים (POS) ופתרונות לרכבים חשמליים (EV). ג'פריס צופים שיפור במרווחים כתוצאה מייעול תהליכי עיבוד ותפעול, כאשר שיתוף הפעולה עם חברת התשלומים Adyen צפוי להפחית עלויות ולשפר את המרווח הגולמי. האנליסטים של ג'פריס ציינו: "בעוד שהאצת ההכנסות היא גורם חיובי, אנו מאמינים כי אופטימיזציית המרווח הגולמי ושליטה בהוצאות הן המניעים המרכזיים לשיפור המרווחים של נאייקס בשנת 2025".



לצד הצמיחה המרשימה, נאייקס מתמודדת גם עם אתגרים תפעוליים הקשורים לערוצי ההפצה והיכולת למצות את הפוטנציאל הגלובלי. נחמד מדגיש כי האתגר המרכזי הוא למקסם את היכולת של כל ערוץ הפצה להגיע למלוא הפוטנציאל שלו. "האתגרים המהותיים הם בערוצי ההפצה - שכל ערוצי ההפצה יגיעו למלוא היכולת. יש עוד הרבה מקום של צמיחה, ולכן אנחנו אופטימיים. עדיין לא מיצינו את זה, אין הרבה שיכולים לעשות את זה בקנה מידה כזה. השוק עצום, ואנחנו נמצאים בעמדה חזקה כי קל לעשות איתנו עסקים. אחד היתרונות שלנו הוא בחיבור הגלובלי עם סולקים רבים, שמאפשרים לנו גמישות מקסימלית", אומר נחמד.


כחלק מהאסטרטגיה של נאייקס, הרכשת הלקוחות מתבצעת באופן שממזער עלויות משמעותית. נחמד מציין כי המודל העסקי של החברה מאפשר הרכשת לקוחות בעלות אפסית, במיוחד כשמדובר בלקוחות שמגיעים דרך יצרני מכונות. "כשאנחנו הולכים ליצרן שמוכר כמות גדולה של מכונות, עלות הרכשת הלקוח היא למעשה אפס. הלקוח מתגלה לנו דיגיטלית לאחר שרכש מכונה עם היחידה שלנו. מעבר לכך, השילוב בין הדומיננטיות הדיגיטלית שלנו להופעה קבועה במנועי חיפוש מביא לכך שאנחנו לא צריכים להשקיע הרבה מאמצים כדי לקבל ביקושים גבוהים".


פרט להתרחבות הגלובאלית, יש תחומים סינרגטיים לפעילות הנוכחית שלכם שתוכל להציף ערך בעתיד?


"כן, צריך לזכור שצריך לראות את הלקוח בעיניים של חברת פיימנט, חברה שמטפלת בכספים בין הצרכן שרכש מוצר ואנחנו שמקבלים תשלום ואנחנו מעבירים את זה ללקוח, לבין העברת התשלום ללקוח, שבעצם הלקוח קיבל את הכסף, יש תהליך מעגלי שנקרא pay in, ו-pay out. הכל עובר דרכנו כי אנחנו מוסד פיננסי, ה-PAY OUT כרוך גם ברמה של העברת כספים ללקוח, גם בקצב ובמהירות אבל גם שם יש תהליך שנקרא "Embedded banking", שנותן ללקוחות את כל המערכת התפעולית הפיננסית שמאפשרת לו לקבל מיד לקבל את הכספים ובעתיד לקבל תהליכים פיננסים מנאייקס, שבעצם מתחרים או לוקחים לבנקים את הביזנס – במקום שהכסף ינחת בבנק, הוא ינחת במוצר פיננסי של נאייקס תחת רגולציה בנקאית".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


יאיר מוסיף, "נבנה ללקוח את האפשרות לראות את הכסף שלו בצורה ברורה במוצר שלנו, הוא לא יצטרך שהכסף יגיע לבנק, ובלחיצת כפתור יוכל לבקש הלוואה ואז יקבל חיווי מיידי לגבי האפשרויות. אני רגיש לכמות הלקוחות שמצטרפים, כי בעצם כל לקוח של נאייקס הוא מרכז פיננסי. נוכל להעניק ללקוח ערך גדול לא רק ברמה של השירותים, אלא גם תהליכים אופרטיביים מול הרכישות והקניות שלו, וההלוואות שיצטרך. אנחנו נתווך גורמים שיוכלו לתת לו את הכסף".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא משקיע 14/05/2025 13:08
    הגב לתגובה זו
    מחברה בשווי של 5 מיליארד שקלים אפשר לצפות להרוויח הרבה יותר ממיליון דולר
רמי לוי
צילום: תמר מצפי

רמי לוי מעלה את המחיר בהצעת הרכש לקופיקס

הצעת הרכש המקורית שעמדה על 4.45 שקלים למניה עולה ל-5.45 שקלים למניה, כ-13% מהון המניות התחייבו להיענות להצעת הרכש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רמי לוי קופיקס

רשת רמי לוי רמי לוי -0.64%  מעלה את המחיר בהצעת הרכש למניות הציבור ברשת קופיקס קופיקס גרופ 11.03%   ל5.45 שקלים, לאחר שההצעה הקודמת היתה 4.45 שקלים. למפרט הצעת הרכש נוסף נתון שבו התקבלו התחייבויות מצד בעלי מניות המחזיקים ב-4.1 מיליון מניות - אשר ייענו להצעת הרכש (כ-13% מהון המניות של החברה). יחד עם ההחזקה הקיימת של רמי לוי בחברה (76.3%) - רמי לוי זקוק ל-5.5% נוספים מהציבור כדי שההצעה תעבור. במידה וההצעה תעבור תשלם רמי לוי עבור מניות הציבור בקופיקס כ-40 מיליון שקל (במקום 33 מיליון שקל בהצעה המקורית). המהלך נועד למחוק את החברה מהמסחר בבורסה בתל אביב, ורמי לוי, בעל השליטה, מנסה בעצם להוציא את קופיקס מהבורסה בלי לתת על כך פרמיה.

רמי לוי, יחד עם בתו יפית אטיאס-לוי, השתלט דרך רשת רמי לוי על קופיקס בשנת 2018. מאז נרשמו מספר ניסיונות למחוק את החברה מהמסחר. בסוף 2023 הוגשה הצעה במחיר של 2.88 שקלים למניה, שהעניקה פרמיה של כ‏‏-5.5% בלבד. ההיענות אז הייתה נמוכה מאוד, פחות מ-3% מבעלי המניות נענו להצעה. ההצעה הזו היתה בהמשך להנפקת זכויות שגרמה לדילול של כ‏‏-20% לבעלי המניות ועלייה בהחזקה של רמי לוי. .

ההון העצמי של קופיקס עומד על כ‏‏-18 מיליון שקל, בעוד שווי השוק שלה נע סביב 167 מיליון שקל. זה מעלה שאלות לגבי הפער בין הערכת השוק לבין מצב החברה בפועל. ברבעון השלישי של 2023 רשמה קופיקס הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 642 אלף שקל בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן. עם זאת, מניית קופיקס עלתה בכ‏‏-23% במהלך 2025 וכ-43% בשנה האחרונה, בעיקר בשל שיפור בביקושים והתרחבות פעילות הזכיינות. כמו כן, השוק נתן מלכתחילה פרמיה לקופיקס מכיוון שהיה די ברור שרמי לוי רוצה למחוק אותה מהמסחר. בשביל רמי לוי זה יתרון גדול כי הוא יכול כמעט במידי למזג אותה בתו הקבוצה ולחסוך מיליונים בסינרגיה. 

קופיקס הוקמה בשנת 2013 במטרה להציע קפה ומוצרים נלווים במחירים מוזלים וקבועים. בתחילת דרכה בלט המחיר של 5 שקלים לכוס קפה, שהפך לסמל. כיום פועלים בישראל 38 סניפים של קופיקס, 30 מהם בזכיינות ו-8 בבעלות הרשת. במקביל, החברה מפעילה גם את "סופר קופיקס", את רשת "רמי לוי בשכונה" ואת "שוויצריה הקטנה". הסניפים ברוסיה מתופעלים בעיקר על ידי זכיינים מקומיים.

רמי לוי עצמה מוכרת בקצב של מעל 1.85 מיליארד ברבעון ונסחרת בכ-4.45 מיליארד שקל. קופיקס מוכרת בכ-70 מיליון שקל ברבעון, והשווי לפי מכפיל דומה הוא 167 מיליון שקל. בעלי המניות מקבלים 140 בערך - לא רחוק וכאמור התרגום של מכפיל המכירות מחברה גדולה לקטנה "עושה חסד" לקטנות, כי בסוף מה שחשוב זה רווח וככל שהפלטפורמה מייצרת יותר מכירות היא מרוויחה יותר ושווה יותר. לכן עסק שמוכר פי 10, לא שווה פי 10 אלא אולי פי 20 כי הוא מרוויח הרבה יותר - הסיבה היא יתרון לגודל.

דורי יבזורי מנכל עמיעד
צילום: דרור ארצי
דוחות

עמיעד עוברת להפסד, עם ירידה בהכנסות וברווח

עמיעד מערכות מים סובלת מנסיבות גיאופוליטיות שמובילים אותה להפסד נקי של 0.9 מיליון דולר, יחד עם ירידה בהכנסות וירידה חדה במדדי הרווחיות, גם צבר ההזמנות ירד

רן קידר |
נושאים בכתבה עמיעד

חברת עמיעד עמיעד -0.08% , העוסקת בייצור מערכות סינון וטיפול במים לחקלאות ולתעשייה, דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025 ועברה להפסד נקי של כ-0.9 מיליון דולר לרבעון, שינוי כיוון לעומת רווח של כ-0.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.  בהתאם, החברה הציגה ירידה של כ-8% בהכנסות, שעמדו על כ-30.5 מיליון דולר, בהשוואה לכ-33.1 מיליון דולר ברבעון השני של 2024. הירידה מיוחסת בעיקר לפעילות מגזר התעשייה, שנפגע מהאטה בסגירת פרויקטים חדשים. במקביל, מגזר ההשקיה דווקא רשם עלייה, אם כי זו לא הצליחה לקזז את הירידה הכללית. הרווח הגולמי ירד ל-9.7 מיליון דולר, צניחה של כ-20% לעומת 12.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. מדובר בשחיקה משמעותית, שנובעת משינויים בתמהיל המוצרים, שינויים גיאוגרפיים בהיקפי המכירות, וכן התחזקות השקל מול הדולר שפגעה ברווחיות החברות הבנות, שפועלות מחוץ לישראל (רק כ-9.5% מהמכירות של עמיעד הן בישראל) .

גם הרווח התפעולי של החברה שינה כיוון באותו האופן ברבעון, ועבר להפסד של כ-1.33 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של כ-1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגורמים המרכזיים לכך הם גידול בהוצאות הנהלה וכלליות, עלייה בשכר ועלויות פיתוח, ושחיקת שולי הרווח, הן במגזר התעשייה והן במגזר ההשקיה. ה-EBITDA למחצית הראשונה של 2025 עמד על 3.6 מיליון דולר, ירידה של כ-50% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. ועם זאת, עצם העובדה שה-EBITDA נשאר חיובי גם ברבעון עם הפסד תפעולי מצביעה על קיומה של תשתית תפעולית שמאפשרת המשך פעילות יציבה.

תזרים שלילי, שריפת מזומנים ושחיקה בצבר ההזמנות 

על רקע תוצאות הרבעון, קשה להתעלם מהנסיבות החיצוניות. עמיעד מפעילה בטורקיה את חברת הבת FTS, המשמשת מוקד ייצור ושיווק מרכזי לפתרונות סינון מים לתעשייה המקומית ולמדינות שכנות, ובנוסף מייצרת עבור לקוחות גלובליים של הקבוצה. אף שהפסקת הסחר בין טורקיה לישראל יצרה אי ודאות, החברה מדווחת כי לא נרשמה פגיעה מהותית בפעילות, בעיקר משום שרוב פעילות FTS אינה קשורה ישירות לישראל ונמצאו מסלולי אספקה חלופיים. עם זאת, הסביבה הכלכלית והפוליטית בטורקיה, אינפלציה גבוהה, עליות שכר והיחסים הדיפלומטיים מול ישראל, מציבה אתגר שעלול להשפיע על תרומתה של החברה הבת בעתיד.

בנוסף, עליית המכסים על יצוא ישראלי לארה"ב (מ-10% ל-15% החל מאוגוסט) עשויה להכביד על פעילות היצוא בהמשך השנה, גם אם בשלב זה אין לכך השפעה כספית מהותית. החברה ציינה כי תמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות ולבחון דרכי פעולה נוספות. 

במהלך הרבעון השני של 2025 הציגה עמיעד תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של כ-1.9 מיליון דולר, נתון שממחיש את הלחץ התפעולי שבו היא נמצאת, היות והוצאות החברה, בעיקר שכר, חומרי גלם ותשלומים לספקים, עלו על התקבולים שהתקבלו מלקוחות במהלך התקופה. נכון ל-30 ביוני 2025 עמד האשראי הבנקאי הקצר־טווח של החברה על כ-22 מיליון דולר, לעומת כ-19.4 מיליון דולר בסוף יוני 2024. במקביל, יתרת המזומנים של החברה ירדה ל-7.1 מיליון דולר בלבד, לעומת כ-12.4 מיליון דולר בסוף 2024.