נאוון הישראלית בדרך להציג רווחיות ומתכוננת להנפקה בקרוב

חברת ניהול הנסיעות וההוצאות הישראלית-אמריקאית, אשר גייסה לפני שנתיים לפי שווי של מעל 9 מיליארד דולר, צפויה להפוך השנה לרווחית ולהתקדם לקראת הנפקה צפויה בוול סטריט
איתן גרסטנפלד |

פלטפורמת ניהול הנסיעות וההוצאות הישראלית-אמריקאית נאוון (Navan), לשעבר טריפאקשנס, נערכת לקראת הנפקה ראשונית בסוף השנה, כך עולה מראיון שהעניק מייסד ומנכ"ל החברה אריאל כהן לרשת CNBC. מה שעשוי להפוך אותה לחברה הישראלית הראשונה שמנפיקה את מניותיה מאז ההתחממות המחודשת בשוק ההנפקות הטכנולוגיות מעבר לים. 

בראיון שהעניק לרשת האמריקאית סירב כהן לנקוט בתאריך אך הבהיר כי החברה "בוגרת מספיק" כדי להפוך לחברה ציבורית. זאת משום שהיא בדרך להציג תזרים מזומנים חיובי, ולדווח על מעבר לרווחיות לראשונה השנה. "היום, בשוק הזה, כדי להיות ציבורי, אתה צריך להיות רווחי. אנחנו לא רחוקים מזה, אבל אנחנו לא שם. אנחנו הולכים להיות שם השנה. וזה לא קל לעשות את זה בזמן שאתה גדל מהר".

לדברי כהן, העיתוי של ההנפקה עשוי להשתנות כנגזרת משורה של אירועים. "השוק יכול לקרוס. יש בחירות בארה"ב יש מלחמות. אז אני אף פעם לא מבטיח דברים לאנשים אם אני לא יודע שהדבר נמצא בשליטתי". לדבריו, בעבר משקיעים היו רואים בחברה, כתלויה בסנטימנט בשוק הטכנולוגיה, אך כיום היא "בוגרת מספיק" כדי לעמוד בפני עצמה לנוכח השוק. בין היתר הודות לצמיחה של כ-40% בהכנסות, הודות לזינוק בהכנסות מפעילות הפינטק (100%) לצד צמיחה סולידית בפעילות הנסיעות המסורתית (30%).

בשנת 2022 השלימה החברה, אז עוד בשמה הקודם טריפאקשנס (TripActions), גיוס ענק של 304 מיליון דולר, לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. זאת לאחר ששנה קודם לכן השווי של החברה עמד על 7.5 מיליארד דולר במסגרת סבב גיוס אחר שערכה. סבבי הגיוס הללו היו אמורים להוות אבן דרך לקראת הנפקה לפי שווי של 12 מיליארד דולר, במסגרתו היא הגישה תשקיף חסוי לקראת ההנפקה ב-2023. אלא שבאותה תקופה שוק ההנפקות התקרר, והחברה החליטה לסגת מהתכנון.

נאוון, הוקמה בשנת 2015 בשם טריפאקשנס, על ידי אריאל כהן ואילן טוויג, כחברה אמריקאית, אך לפני כשלוש שנים פתחה מרכז מו"פ בארץ. במהלך השנים פיתחה החברה פלטפורמה לניהול נסיעות לעסקים, אשר מאפשרת לארגונים לנהל את תקציבי הנסיעות העסקיות של עובדיהם. בהמשך התרחבה החברה גם לתחום ניהול הוצאות ותשלומים, ומחזיקה בפתרון של קישור כרטיסי אשראי לפלטפורמה. עד היום גייסה החברה יותר מ-1.5 מיליארד דולר, משורה של משקיעים ביניהם Greenoaks, לייטספיד, זאב ונצ'רס של אורן זאב ו-Group 11 של דובי פרנסס.

הישראליות מכוונות לוול סטריט

בחודשים האחרונים שוק ההנפקות הטכנולוגיות בארצות הברית מתחמם כשהמשקיעים מגלים עניין רב בתחום. זאת על רקע שורה של הנפקות מוצלחות בראשות פלטפורמת הפורומים הפופולארית רדיט REDDIT סטארט-אפ השבבים אסטרה לאבס של היזם הישראלי אביגדור וילנץ. בחודש שעבר רשמה חברת אבטחת המידע רובריק (Rubrik) את מניותיה למסחר בבורסה בניו יורק במחיר של 32 דולר למניה, לפי שווי שוק כולל של כ-5.6 מיליארד דולר. מאז ההנפקה הראשונית עלתה מניית החברה בכ-14% והיא נסחרת כעת במחיר של כ-36.5 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של כ-6.4 מיליארד דולר.

ההתחממות של השוק פתחה את התאבון לשורה של חברות ישראליות, אשר מבקשות לרשום את מניותיהן למסחר מעבר לים. שתי החברות החברה שנמצאות בשלבים המתקדמים ביותר, הן ספקית פלטפורמת האבטחה לענן קייטו נטוורקס של שלמה קרמר, וחברת הסייבר הישראלית אמריקאית סניק לפי שווי של מעל 7 מיליארד דולר. מי שהקים את סניק, שמוצר האבטחה שלה שזוכה לפופולריות מגן על תוכנות שמבוססות על קוד פתוח, הם יוצאי יחידה 8200 - דני גרנדר, גיא פודחרני ואסף חפץ.

סך הכל צפויות עד 2027 בערך 23 חברות לצאת להנפקה, כאשר מתוכן 6 חברות בטווח הקרוב של עד שנה-שנתיים. ביניהן חברת דיל שגייסה בפעם האחרונה לפי שווי של 12 מיליארד דולר ומספקת שירות של ניהול העסקת עובדים ופרילאנסרים ברחבי העולם ורשמה בסוף השנה שעברה הכנסות של 387 מיליון דולר. יחד איתה נמצאת גם חברת eToro המפעילה פלטפורמת מסחר בניירות ערך ומטבעות קריפטו וכבר תקופה ארוכה חולמת על הנפקה לפי שווי שלא יפחת מ-3.5 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"BizTech"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"

סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון

עמית בר |

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון

משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה

גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.

הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.

פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.

הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.

האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?

לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.