נועם מאירוביץ
צילום: אייל טואג

"המומנטום בשוק האמריקאי יכול להמשיך גם אם לא יהיו הורדות ריבית"

נועם מאירוביץ, מנהל השקעות בכיר במגדל ניהול תיקים: "אין כרגע סיבה מהותית להניח שהמגמה החיובית בשוק האמריקאי לקראת סיום; בארץ - הירידה בסיכון הבטחוני כבר מגולמת במחירי המניות, מה שישפיע מעכשיו זו הכלכלה המקומית"
רוי שיינמן |

שנת 2024 הייתה מוצלחת במיוחד בבורסות בעולם ובארץ, עם עליות בשיעורים דו-ספרתיים במדדים מובילים רבים.

במבט על הצפוי ב-2025 מציין נועם מאירוביץ, מנהל השקעות בכיר במגדל ניהול תיקי השקעות כי "יש מומנטום חזק בשוקי ההון, בעיקר בזה האמריקאי, שממשיך לתוך שנת 2025. מדובר ב'טרנד' קניות חזק מצד המשקיעים, שעד כה הוכיח עמידות בפני עליות ריבית".

נועם מאירוביץ' מגדל; קרדיט: אייל טואג

נועם מאירוביץ' מגדל; קרדיט: אייל טואג

לכן, מוסיף מאירוביץ, "לא מן הנמנע כי המומנטום החיובי בבורסות יעמוד גם במצב דברים במסגרתו הריבית בשוק האמריקאי לא תמשיך לרדת בהמשך הדרך. זאת למרות שמה שתומך כרגע בכיוון החיובי של הבורסות זה הצפי להורדת ריבית מצד הפד האמריקאי, ובשלב הנוכחי אין סיבות מהותיות להניח שהמגמה החיובית לקראת סיום".

לצד זאת, מאירוביץ מעריך כי "לאחר שנתיים של עליות חדות במיוחד בבורסות האמריקאיות, סביר להניח שקצב העליות השנה יהיה נמוך משמעותית מזה שנרשם ב-2023-2024. ישנם גם כמה גורמי סיכון משמעותיים כיום בשוק שצריך לקחת בחשבון, ואחד הבולטים שבהם היא המדיניות הכלכלית בה ינקוט בפועל הנשיא האמריקאי הנבחר, דונלד טראמפ. הדבר נוגע בעיקר להעלאות מכסים עליהן הצהיר, מהלך העשוי להוביל לעליות מחיר רוחביות, להאצה באינפלציה, לפגיעה בחברות הקטנות יותר ולפגיעה בצרכן הסופי".

העליות במדדים ב-2024

בסיכום שנתי בולט מדד הנאסד"ק האמריקאי עם קפיצה שנתית של כ-35%, בתמיכת ענקיות הטכנולוגיה המרכזות תשומת לב רבה בקרב המשקיעים כבר תקופה ממושכת, לצד עליה של כ-25% במדד ה-S&P500, בעוד בבורסה בתל-אביב שני מדדי הדגל - ת"א 35 ות"א 90, טיפסו בכ-25%-30%.

בקשר לביצועי המדדים הבולטים בארה"ב מאירוביץ מסביר, כי "לפני כשנה היה בשווקים חשש לא מבוטל מכניסה למיתון בשוק האמריקאי. אולם חשש זה הוסר במהלך השנה, והכלכלה האמריקאית הציגה במהלך השנה נתוני צמיחה שאינם מעידים על כיוון של מיתון, מה שעודד את המשקיעים וסייע לכיוון הבורסה".

נוסף לסביבת המאקרו, מאירוביץ כי "העליות בשווקים נתמכו גם בשיעורי הצמיחה המהירים ופוטנציאל הצמיחה העתידי שהציגו ענקיות הטכנולוגיה והשבבים בקשר לפעילות הבינה המלאכותית המתקדמת, שעודד גם הוא את המשקיעים".

אחרי שיפור המצב הביטחוני, ב-2025 השוק המקומי יושפע יותר מהנתונים הכלכליים

קיראו עוד ב"גלובל"

בזירה המקומית, אחרי שבחלקה הראשון של השנה החששות בקשר לאיומים הביטחוניים המשיכו להעיב על ביצועי הבורסה בתל-אביב, בחלק השני של השנה חלק גדול מאותם איומים התפוגג ואיפשר לבורסה תוך זמן קצר יחסית להשלים פערים מול ביצועי המדדים האמריקאים מתחילת השנה.

לדבריו, "בפרספקטיבה נרחבת יותר ובראיה ארוכת טווח של כמה שנים, עדיין ביצועי השוק המקומי הם בחסר ביחס למדדים האמריקאים, בין היתר בשל הרכב המדדים האמריקאים הכוללים הרבה יותר חברות צמיחה מאשר המדדים בישראל". במבט קדימה מאירוביץ מעריך כי "האפקט של שיפור המצב הביטחוני והגיאו-פוליטי כבר מומש, וכעת השוק יותר יושפע מהמספרים שתציג הכלכלה המקומית.

בעניין זה, צריך לזכור שיש לא מעט אילוצים תקציביים איתם הכלכלה הישראלית נכנסת לשנת 2025 שלא מייצרת סביבת פעילות אופטימלית, דוגמת העלאת מיסים, ריסון תקציבי והגדלת תקציבי הביטחון והשיקום המצמצמת את יכולת הממשלה לנתב כסף לרכיבי צמיחה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.