האם הביטקוין בדרך לשיא חדש או לעצירה?
הביטקוין, המטבע הדיגיטלי שכבש את העולם, לא יורד מהכותרות - אחרי ששבר את רף ה- 100,000 דולר בתחילת דצמבר והגיע לשיא מרשים של 108,309 דולר ב-17 בדצמבר, נרשמה נסיגה קלה. למרות זאת, רבים מאמינים שהסיפור עוד לא נגמר – וייתכן ששיא חדש קרוב מתמיד.
לקריאה נוספת:
>> מנכ"ל קסם: "השקעה בביטקוין דרך קרנות ישראליות, חוסכת את עמלות המרת המט"ח".
איך המחזורים של הביטקוין עובדים?
ביטקוין פועל במחזורים שמבוססים על אירועי Halving – תהליך שמקטין את כמות המטבעות הנוצרים בכרייה, מה שהופך אותם לנדירים יותר ומעלה את ערכם לאורך זמן. הרעיון הוא לכאורה פשוט - מקטינים את ההיצע ומול הביקוש הגדול יוצרים מצב של עודף ביקוש ולכן הביטקוין עולה.
המחזוריות הזו נמשכת כארבע שנים, וכוללת שלבים של פריצה, הייפ, תיקון ואגירה. לפי הנתונים האלו שלב ההייפ עשוי להיות בדיוק בעת השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כמה הביטקוין יכול לעלות?
יש הרבה מספרים שנזרקים לאוויר, אין באמת דרך ויכולת לנבא מה יהיה? מה שברור שיש הייפ סביב הביטקוין, יש לא מעטים שסבורים שהרף הבא הוא 200 אלף דולר ובעצם ההערכות שלהם הם מתדלקים את העליות. כאמור - ההיצע קטן והביקוש גדול, וכל תחזית אופטימית מעלה את המחיר.
סימנים מעורבים בשוק הקריפטו
לצד התחזיות האופטימיות, יש גם סימני אזהרה. הירידה בהיקפי המסחר בשבועות האחרונים מעידה על רגיעה מסוימת בקרב המשקיעים. בנוסף, קרנות הסוחרות בביטקוין מדווחות על יציאות כספים במשך מספר ימים רצופים – מה שעשוי להצביע על ירידה בהתלהבות.
צריך גם לזכור שאחרי הכל, אין באמת ערך כלכלי לביטקוין, למעט זה שהוא תפס. כשמשקיעים במניה או באגרת חוב יש מאחורי ההשקעה ערך. הביטקוין הוא בבסיסו מוצר שנוצר בלי גיבוי של ערך מאחוריו. אז אומרים לנו - כן, זה בדיוק כמו זהב, אבל זהב ניתן למכירה לשימושים נוספים - תכשיטים ועוד. ביטקוין לא יכול להיות תכשיט.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אחת המאמינות הגדולות בביטקוין היא מיקרוסטרטג'י של מייקל סיילור. סיילור מעוניין לגייס הון נוסף כדי לקנות עוד ביטקוין, אך גם הוא הגיע למצב שכבר לא נשאר הרבה כסף בקופה כדי לקנות, אלא אם החברה תגייס. אבל למה שמישהו ייתן לה כסף בשעה שהיא עצמה נסחרת ב-87 מיליארד דולר, כפול משווי הביטקוין שיש לה בקופה. זה כמו לקנות ביטקוין במחיר כפול מהשוק.
ההשפעה של דונלד טראמפ
בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות הקפיצה את הביטקוין. טראמפ תומך נלהב בביטקוין. הוא התבטא בעד המטבע ואפילו אמר שהוא צריך להיות חלק מהרזרבות של ארה"ב. לטראמפ בסיס גדול של תומכים צעירים שמשתמשים בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים אחרים, וחשוב לו לרצות אותם.
אם הוא ידחוף יחד עם אילון מאסק חברו ויועצו הקרוב את הביטקוין להיות סוג של מטבע נוסף, זה עשוי להביא ביקושים נוספים למטבע. בינתיים זה מה שכולם מעריכים (או כמעט כולם). העליות של החודש האחרון מיוחסות בעיקר להערכה שטראמפ ישפר את מעמד המטבע בארה"ב ובכלל לרבות בבנק המרכזי.
זה לא יהיה פשוט. בפד' יודעים את האמת ואת הסיכונים. הם מבינים שלהכניס רזרבות מבוססות על הביטקוין יכול להיות סכנה גדולה כי המטבע לא מתנהל בהתאם לרציונל כלשהו. הוא לא מבטא עוצמה כלכלית וחוסן של מדינה, הוא תנודתי, ואין מאחוריו ערך כלכלי ברור וגורמים שמחזיקים ותומכים בו בשעת צרה כמו מטבעות אחרים בעולם - מטבעות של מדינות.
- 2.משה 29/12/2024 13:44הגב לתגובה זואין לביטקוין שום ערך כלכלי אמיתי הכל לפי הטרנד כשכרגע מאמין בו.. . אנא מכם רק בכסף סופר פנוי שיש לכם אם בכלל. כדי שבמקרה קריסת השער הנזק יהיה מזערי
- 1.[email protected] 29/12/2024 08:20הגב לתגובה זובקרוב. למה לקנות במחירים גבוהים אם אפשר בנמוכים. כללי ברזל במסחר בשוק ההון
- בהשקעות לפעמים התקרה הופכת לריצפה (ל"ת)מתי מבני ברק 29/12/2024 13:39הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
