2024 הייתה שנת שיא בשוק המיזוגים והרכישות; שוק ההנפקות מדשדש
בזמן ששוק ההנפקות המקומי והעולמי ממשיך לדשדש, שנת 2024 הייתה שנת שיא כל הקשור לעסקאות מיזוגם ורכישות. במהלך השנה בוצעו 47 עסקאות רכישה בשווי של כ-12.6 מיליארד דולר, כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC.
על פי "דו"ח האקזיטים לשנת 2024", המתייחס לעסקאות רכישה והנפקות של מעל ל-10 מיליון דולר, ההיקף הכספי הכולל של העסקאות הסתכם בכ-13.4 מיליארד דולר, עלייה של כ-78% לעומת 7.5 מיליארד דולר אשתקד. על אף הצמיחה, בהשוואה לשנת 2021, שנחשבה כשנת השיא בהייטק הישראלי, מדובר בירידה של כ-84% בסך שווי העסקאות אשר הסתכמו אז ב-82.5 מיליארד דולר. יחד עם זאת, בנטרול הנפקות, השנה הנוכחית משקפת עלייה של כ-9% בהיקף עסקאות הרכישה אפילו אל מול שנת השיא של 2021 ומסתמנת כשנה הטובה ביותר בשוק המיזוגים והרכישות בעשור האחרון. השווי המצרפי הכולל את עסקאות ההמשך, שלא כלולות בדו"ח מסתכם לכדי כ-17.2 מיליארד דולר.
העסקאות המובילות בשנה החולפת. קרדיט: דו"ח האקזיטים של PwC לשנת 2024
בנטרול הנפקות, במהלך 2024 בוצעו 47 עסקאות רכישה בשווי של כ-12.6 מיליארד דולר, כשגודל העסקה הממוצעת נאמד ב-268 מיליון דולר. לצורך השוואה, בשנת 2023, בוצעו 42 עסקאות רכישה בשווי מצטבר של כ-5 מיליארד דולר בלבד. למרות העלייה המובהקת בהיקפן הכספי של העסקאות, נרשמה עלייה קלה במספר העסקאות שהתרחשו השנה – 53 לעומת 45 עסקאות שיצאו לפועל ב-2023. גודל העסקה הממוצעת זינק ב-51% ועמד על כ-252 מיליון דולר לעומת 167 מיליון דולר אשתקד.
- גידול של 25% בהשקעות בחברות מדעי החיים בישראל ב-2024
- צמיחה של 71% ברכישה של חברות ישראליות; שפל חסר תקדים מחוץ להייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירון וינצבליט, שותף הייטק וראש תחום הביקורת ב-PwC Israel: "ברקע המלחמה ובצל אתגרים פנימיים וגלובליים, ב-2024 תעשיית ההייטק הישראלית מציגה תמונת התאוששות עם מגמת עלייה משמעותית הן בגודל ממוצע לעסקה והן בשווי העסקאות הכולל. אך מנגד, לא ניתן להתעלם ממה שעומד לנגד עינינו - הפרדוקס בטק המקומי, שנובע מתנאי מאקרו-כלכליים בינלאומיים בעלי אימפקט על הכלכלה המקומית ומוביל להתפכחות ממשית בהתנהלותם של משקיעים ויזמים כאחד. על כן, מפת האקזיטים לשנת 2024 נתונה לתהליך של שינוי גישה הכולל צעדים כמו פשרה מחד ובשלות מאידך, שמכתיבים את הקצב עבור יזמים ורוכשים אסטרטגיים המבקשים להניב ערך תוך שקלול מכלול הסיכונים כמו ויתור הסיכוי לפוטנציאל ממשי עתידי גבוה יותר.
תחום הסייבר המשיך כמובן להוביל, אך לצידו ניתן היה לצפות בחברות במנעד רחב יותר מזה של השנה הקודמת, שכלל חברות מעולמות ה- AI, תוכנה לתאגידים, מדעי החיים והאינטרנט. מגמה נוספת שיש לתת עליה את הדגש היא העלייה בעסקאות כחול לבן, שנאמדות ב-28% מכלל העסקאות, במסגרתן החברה הרוכשת והנרכשת הן בעלות אוריינטציה ישראלית. שיעורן מהווה נדבך חשוב בדו"ח השנתי, ומעניק ביטוי לחוסן התעשייה ולרוח היזמית הקיימת בשוק המקומי".
רף מיליארד הדולר חצה את המחוג פעמיים השנה
מי שהניעו את הצמיחה בשוק המיזוגים והרכישות היו שתי עסקאות ענק שחצו את רף ה-1 מיליארד דולר. הראשונה הייתה עסקת רכישת חברת התוכנה Own מתחום התוכנה תמורת 1.9 מיליארד דולר. העסקה השנייה הייתה רכישת ו-Resident Home מתחום האינטרנט לפי שווי של כ-1 מיליארד דולר.
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לקרנות טכנולוגיה ובריאות המשקיעות בשלבים מוקדמים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
עובדי Own. קרדיט יח"צ.
בפילוח לפי גודל עסקה, בסדר גודל של מעל ל-500 מיליון דולר, בשנת 2024 יצאו לפועל 8 עסקאות משמעותיות בסך כולל של כ-6.8 מיליארד דולר, בהשוואה לשנה קודמת בה התרחשו 3 עסקאות משמעותיות בסך כולל של כ-3.1 מיליארד דולר. עסקאות בטווח של 100-500 מיליון דולר הן המובילות עם 44% מסך העסקאות, 23 במספר, סך כולל של 5.8 מיליארד דולר, 11 מהן בתחום הסייבר ו-4 מתחום ה-AI.
בנוסף, בשנת 2024 יצאו לפועל 20 עסקאות רכישה (ללא הנפקה) בסדר גודל של מעל ל-200 מיליון דולר, נתון הדומה לשנת השיא ב-2021 שנסגרה עם 21 עסקאות דומות. בהקשר כך, לעומת אשתקד בה כל עסקאות הרכישה בשווי של מעל -200 מיליון דולר היו רק מתחום הסייבר, אז ב-2024 ניתן לראות מנעד רחב של חברות ממספר תחומים כמו ה-AI, מדעי החיים וגם תוכנה.
בנוסף לתמונת המצב הכללית של דו"ח האקזיטים הנוכחי, השנה יצאו לפועל 7 עסקאות המשך, שהיקפן הכולל נאמד בסך 3.8 מיליארד דולר. נתון המהווה ירידה של כ-32% בשווי הכולל, וכן ישנה גם ירידה בכמות עסקאות ההמשך שבוצעו לעומת 2023. בין אלו, נכללות עסקאות המשך אסטרטגיות בולטות של חברות מתחום התוכנה– רכישת WalkMe על ידי SAP בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר, ורכישתה של Innovid על ידי Mediaocean בסך כחצי מיליארד דולר.
האמריקאים שומרים על מקומם לצד עסקאות כחול-לבן
הרוכשות האמריקאיות נוכחות באקוסיסטם הישראלי עם 31 עסקאות המהוות כ-58% ממספר העסקאות הכולל, זאת לעומת 27 עסקאות המהוות 60% מכמות העסקאות הכולל ב-2023. סכום העסקאות הכולל מצד החברות האמריקאיות נאמד בסך 8.9 מיליארד דולר, 3.2 מיליארד דולר מצד רוכשות ישראליות ו-951 מיליון דולר מצד רוכשות אירופאיות. כמו כן, נרשמה עלייה בכמות עסקאות "כחול לבן" בהן גם הרוכשת וגם הנרכשת בעלות זיקה משמעותית לישראל – השנה נרשמו 15 עסקאות לעומת 11 בשנה שעברה, המהוות כ-28% ממספר העסקאות הכולל לעומת 24% ב-2023.שוק ההנפקות ממשיך לדשדש
בשנת 2024 שוק ההנפקות ממשיך לדשדש עם 6 עסקאות הנפקה בלבד שבוצעו (לעומת 3 בשנת 2023) כאשר אחת נערכה בבורסה הישראלית והשאר בארה"ב. כמו כן, נרשמה ירידה משמעותית של כ-70% בשווי הכולל של עסקאות הנפקה - 781 מיליון דולר לעומת 2.5 מיליארד דולר ב-2023, וירידה של 85% בממוצע להנפקה – 130 מיליון דולר לעומת 842 מיליון דולר אשתקד. ההנפקה הגדולה ביותר היא של Gauzy בשווי של כ-320 מיליון דולר. עם זאת, עסקאות מיזוגים ורכישות ממשיכות להוות את הנתח המשמעותי גם בתקופת הזמן שנבחנה לדו"ח זה, ובנטרול ההנפקות נרשמה עלייה של 152% בשווי הכולל – 12.6 מיליארד דולר לעומת 5 מיליארד דולר אשתקד.
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
