BYD SEAL U PHEV
צילום: יצרן

הסיניים משתלטים על שוק הרכב, מה יהיה ב-2025?

לאחר ש-2024 סימנה נסיגה דרמטית של מותגים זרים מהשוק הסיני, 2025 צפויה לראות את החברות הסיניות ממשיכות להתעצם; BYD ממשיכה לעלות עם נתח שוק של 16%, בעוד ג'ילי מתרחבת עם חדירה חזקה לרכב החשמלי, אילו חברות סיניות נוספות בולטות בשוק?
רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה BYD אקספנג ג'ילי

2024 הייתה השנה שבה יצרניות הרכב הזרות המסורתיות קיבלו "כרטיס יציאה" משוק הרכב בסין. 2025, לעומת זאת, מסתמנת כשנת המבחן של יצרניות הרכב החשמלי המקומיות להוכחת הדומיננטיות שלהן. דו"ח שפורסם על ידי Nomura קובע כי יצרניות כמו BYD ימשיכו לבסס את מעמדן בשוק המקומי, בעוד שהמותגים הזרים מאבדים מכוחם.

BYD ממשיכה להתבסס כמובילה

על פי הנתונים, BYD כבר מחזיקה ב-16% משוק הרכב הסיני, עלייה משמעותית מ-12% ב-2023. Nomura המליצה על מניית החברה, עם מחיר יעד של 375 דולר הונג קונגי (48.20 דולר אמריקאי), פרמיה של כ-3%.

BYD SEAL U; קרדיט: החברה

BYD SEAL U; קרדיט: החברה

ברבעון השלישי של 2023, הכנסותיה של BYD עלו לראשונה על אלו של טסלה ברמה הרבעונית. למרות זאת, טסלה ממשיכה להוביל בתחום הרכבים החשמליים המלאים, בעוד ש-BYD מתמקדת בעיקר במכוניות היברידיות, שמייצגות יותר ממחצית ממכירותיה. בנוסף, טסלה פועלת בטווח מחירים גבוה בהרבה מרוב דגמי BYD. בנובמבר 2024 ירדו מכירות טסלה בסין ב-4.3% לעומת השנה שעברה, בעוד ש-BYD דיווחה על עלייה של 67%.

גם ג'ילי, המתחרה השנייה בגודלה בסין עם נתח שוק של 8%, ממשיכה להתרחב. HSBC העלתה את מחיר היעד של מניית החברה ל-19.30 דולר הונג קונגי, פרמיה של 31%. ג'ילי צפויה להגיע למכירות של 2.6 מיליון כלי רכב ב-2025, עם חדירה של 40% בשוק הרכב החשמלי, הודות לדגמים חדשים שהושקו לאחרונה. החברה מחזיקה גם במותג האמריקאי Zeekr ובוולוו השוודית, שנרכשה מפורד ב-2010.

בעוד שיצרניות הרכב המסורתיות, מקומיות וזרות, מתקשות לעמוד בקצב השינוי למעבר לרכבים חשמליים והיברידיים, חברות סטארט-אפ סיניות בתחום מתחילות לצבור תאוצה, אם כי הן רחוקות מלהתחרות ב-BYD ובג'ילי. יונגדה, לדוגמה, מפעילה חנויות למספר מותגי רכב חשמליים בסין, כולל אלו של Huawei, שעובדת עם יצרניות רכב מסורתיות על פיתוח דגמים חשמליים והיברידיים. יונגדה צפויה להרחיב את מספר חנויותיה מ-8 ל-20 עד תחילת 2025.

מי עוד בולטות מבין החברות הסיניות?

מבין יצרניות הרכב החשמלי הציבוריות, Leapmotor ו-Nio זכו להמלצת "קנייה" מצד Citi, בעוד ש-Xpeng ו-Li Auto קיבלו דירוג "נייטרלי". Leapmotor בולטת בזכות יעילות ההשקעה שלה במחקר ופיתוח, שמסתכמת ב-7,400 יואן (בערך 1,000 דולר) בלבד לכל רכב, לעומת השקעות גבוהות בהרבה מצד מתחרותיה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

Nio מתכננת להאיץ את מכירות מותג היוקרה שלה בשיעור של 10%-20% ב-2025, ולמכור 20,000 רכבים בחודש במותג החדש והזול יותר שלה, Onvo, עד מרץ. במחצית השניה של השנה, החברה צפויה להשיק שני רכבי SUV חדשים ולהגדיל את מכירות Onvo ל-30,000 עד 50,000 רכבים בחודש.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שוק משעמם תחת (ל"ת)
    בן 08/12/2024 19:39
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.