טסלה עליות
צילום: רוי שיינמן ChatGPT

טסלה בשיא של 4 שנים, אבל יש כוכבית - מה צריך לדעת לפני שמשקיעים?

עד לפני כמה חודשים מניית טסלה הייתה המאכזבת ביותר מבין 7 המופלאות - היום היא לוהטת עם פלוס 50% מתחילת השנה והיא בשיא של כמעט 4 שנים; לצד ההתלהבות, חשוב לזכור שהמניה כבר לא מושפעת רק מהתוצאות העסקיות, מה צריך לדעת לפני שמוכרים או קונים את המניה?
רוי שיינמן | (1)

מניית טסלה  TESLA INC רשמה עליות מסחררות בשבועות האחרונים, והגיעה לשיא של השנה האחרונה עם מחיר של 373 דולר למניה - שיא של כמעט 4 שנים כאשר היא נסחרת היום במכפיל רווח עתידי של 114. כדי להבין כמה חדה העלייה של מניית טסלה, צריך להיזכר שהיא נסחרה באפריל 2024 מתחת ל-140 דולר, ובימים שלפני הבחירות בנובמבר הייתה עדיין מתחת ל-250 דולר. העלייה החדה הזאת, שהביאה כמעט להכפלת ערך המניה מאז הבחירות ב-5 בנובמבר, הותירה את וול סטריט חסרת מילים, עם מחיר יעד ממוצע שעדיין רחוק ביותר מ-30% מהמחיר הנוכחי.

המשקיעים של טסלה מרוצים אבל מי ששוקל להיכנס צריך להבין שיש כוכבית: המניה כבר לא מושפעת רק מהפעילות העסקית של החברה. טסלה הפכה לאחת מ"מניות טראמפ", אם לא ה-מניה של טראמפ. אילון מאסק הוא כיום אחד מהאנשים המקרובים ביותר לנשיא הנבחר וחלק גדול מהעלייה של מניית טסלה נובע מהציפייה כי טראמפ "יחזיר" למאסק טובה על התמיכה שלו בבחירות ויפעל לטובת החברות שלו. אז מה צריך לדעת לפני שקונים או מוכרים מניות טסלה?

אילון מאסק ודנלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

אילון מאסק ודנלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

מניה שנויה במחלוקת בוול סטריט

למרות העליות המרשימות והקשר של המניה לטראמפ היום, מניית טסלה תמיד הייתה שנויה במחלוקת. הפער בין היעד הגבוה ביותר ליעד הנמוך ביותר של אנליסטים עומד על כ-275 דולר, כ-75% מהמחיר הנוכחי של המניה. לשם השוואה, הפער במחירי היעד למניות אפל עומד על 35% בלבד, ואצל ג'נרל מוטורס הוא עומד על כ-45%. בכך, טסלה ממצבת את עצמה כחברה הרבה יותר "מעוררת דיון" מאשר מניות אחרות.

אנליסטים נוטים להשתמש במחירי יעד כאמצעי לחזות את הערך העתידי של מניה, או את התשואה האפשרית שלה בשנה הקרובה. אך במקרה של טסלה, המניה כבר חורגת מגבולות ההערכות הללו. למעשה, טסלה שהתה בשלוש השנים האחרונות כשליש מהזמן מעל למחירי היעד הממוצעים של האנליסטים, תופעה נדירה בענף.

בניגוד למניות כמו אפל או ג'נרל מוטורס, העלייה החדה במניית טסלה אינה מלווה בעדכונים מהותיים בתחזיות הרווח שלה. העליות מבוססות בעיקר על תחזיות אופטימיות של משקיעים שמאמינים כי, בנוסף לתרומה הצפויה של טראמם לעסקים, הפיתוחים העתידיים של טסלה, כמו מוניות אוטונומיות ורובוטים, ייצרו ערך משמעותי לבעלי המניות בשנים הקרובות, גם אם אותם פיתוחים עדיין אינם פעילים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התוצאות משתפרות, והפיתוחים העתידיים מבטיחים

למרות שהתוצאות של טסלה הן כאמור כבר לא הדבר היחיד שמשפיע על המניה, הן משתפרות - ברבעון השלישי טסלה רשמה רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. בנוסף שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%, ותזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.

בנוסף, לפני חודשיים טסלה גם חשפה את מוצר הרובוטקסי שלה, המכונה רובוטקסי, ורכב מסחרי אוטונומי ל-20 נוסעים, במסגרת מאמציה להאיץ את פיתוח טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה, כולל הרובוט ההומנואידי Optimus.

הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: החברה

הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: החברה

מנגד, מסירות הרכב של טסלה ממשיכות להתקשות להציג צמיחה. בגולדמן זאקס פרסמו הערכה לפיה החברה לא תצליח להציג צמיחה במסירות ב-2024. הערכת האנליסטים עומדת בניגוד לתחזיות הנהלת טסלה, אשר הביעה בשיחת הרווח של הרבעון השלישי ביטחון ביכולתה להציג צמיחה שנתית במסירות.

בעוד שהנהלת טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב ברבעון הרביעי, בגולדמן זאקס מעריכים כי החברה תמסור כ-510,000 יחידות בלבד. הערכות האנליסטים, המבוססות על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימיות יותר מקונצנזוס האנליסטים הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.

 

בבנק אוף אמריקה עדיין אופטימיים ומציבים מחיר יעד של 400 דולר - אפסייד של 7%

למרות הקיטוב בין האנליסטים לגבי מניית טסלה, האנליסטים בבנק אוף אמריקה אופטימיים: "ביקרנו במפעל הענק של טסלה באוסטין, טקסס, שכלל פגישה עם מנהלי קשרי המשקיעים, סיור במפעל ונסיעת מבחן. הביקור העניק לנו ביטחון מוגבר שטסלה ממוצבת היטב לצמיחה בשנת 2025 ואילך, עם עסקי הליבה שלה ברכבים חשמליים (רכבים חדשים ירחיבו את שוק היעד שלה), השקת שירות הרובוטקסי שלה, ובטווח הארוך יותר מהשקעותיה ברובוט Optimus", כתבו האנליסטים בבנק.

"בנוסף, לטסלה יש הזדמנויות לשפר את שולי הרווח, שכיום מונעים בעיקר על ידי חומרה, אך יעברו יותר לתוכנה שתורמת לשולי הרווח עם צמיחה בנהיגה אוטונומית מלאה (FSD), קישוריות פרימיום וטעינה. אנו חוזרים על דירוג הקנייה שלנו ומעלים את מחיר היעד שלנו ל-400 דולר (היה 350 דולר), כעת בהתבסס על מכפיל EV/EBITDA של 60X (לעומת 54X קודם לכן)". הוסיפו בבנק.

כמובן שחשוב לקחת את תחזיות האנליסטים בעירבון מוגבל. אנליסטים כמו אלו בבנק אוף אמריקה הם אנליסטים מסוג Sell Side, שמטרתם להגדיל את הברוקראז' ולעזור למיתוג ושיווק הפירמה וההשקעות שלה. אנליסטים מסוג אחר, אלו שיושבים בניהול הכסף עצמו - מסוג Buy Side לא יאמרו לכם מה הם עושים.

זה לא אומר שאין המלצות Sell Side טובות. יש מצוינות, ורובן מוסיפות ערך (גם בין השורות - כי האנליסט לא רוצה לאבד אמון מול הקהל שלו), אבל זה אומר שאם אנליסט כותב לכם שהמניה תעלה פי כמה, צריך להתייחס להמלצה הזו כ"טריגר" להמשיך ולחקור את המניה בעצמכם כדי לקבל החלטה עם תמונה מלאה ככל הניתן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איציק 07/12/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחח . תמיד אני הולך הפוך מהם
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.