טסלה עליות
צילום: רוי שיינמן ChatGPT

טסלה בשיא של 4 שנים, אבל יש כוכבית - מה צריך לדעת לפני שמשקיעים?

עד לפני כמה חודשים מניית טסלה הייתה המאכזבת ביותר מבין 7 המופלאות - היום היא לוהטת עם פלוס 50% מתחילת השנה והיא בשיא של כמעט 4 שנים; לצד ההתלהבות, חשוב לזכור שהמניה כבר לא מושפעת רק מהתוצאות העסקיות, מה צריך לדעת לפני שמוכרים או קונים את המניה?
רוי שיינמן | (1)

מניית טסלה  TESLA INC רשמה עליות מסחררות בשבועות האחרונים, והגיעה לשיא של השנה האחרונה עם מחיר של 373 דולר למניה - שיא של כמעט 4 שנים כאשר היא נסחרת היום במכפיל רווח עתידי של 114. כדי להבין כמה חדה העלייה של מניית טסלה, צריך להיזכר שהיא נסחרה באפריל 2024 מתחת ל-140 דולר, ובימים שלפני הבחירות בנובמבר הייתה עדיין מתחת ל-250 דולר. העלייה החדה הזאת, שהביאה כמעט להכפלת ערך המניה מאז הבחירות ב-5 בנובמבר, הותירה את וול סטריט חסרת מילים, עם מחיר יעד ממוצע שעדיין רחוק ביותר מ-30% מהמחיר הנוכחי.

המשקיעים של טסלה מרוצים אבל מי ששוקל להיכנס צריך להבין שיש כוכבית: המניה כבר לא מושפעת רק מהפעילות העסקית של החברה. טסלה הפכה לאחת מ"מניות טראמפ", אם לא ה-מניה של טראמפ. אילון מאסק הוא כיום אחד מהאנשים המקרובים ביותר לנשיא הנבחר וחלק גדול מהעלייה של מניית טסלה נובע מהציפייה כי טראמפ "יחזיר" למאסק טובה על התמיכה שלו בבחירות ויפעל לטובת החברות שלו. אז מה צריך לדעת לפני שקונים או מוכרים מניות טסלה?

אילון מאסק ודנלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

אילון מאסק ודנלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

מניה שנויה במחלוקת בוול סטריט

למרות העליות המרשימות והקשר של המניה לטראמפ היום, מניית טסלה תמיד הייתה שנויה במחלוקת. הפער בין היעד הגבוה ביותר ליעד הנמוך ביותר של אנליסטים עומד על כ-275 דולר, כ-75% מהמחיר הנוכחי של המניה. לשם השוואה, הפער במחירי היעד למניות אפל עומד על 35% בלבד, ואצל ג'נרל מוטורס הוא עומד על כ-45%. בכך, טסלה ממצבת את עצמה כחברה הרבה יותר "מעוררת דיון" מאשר מניות אחרות.

אנליסטים נוטים להשתמש במחירי יעד כאמצעי לחזות את הערך העתידי של מניה, או את התשואה האפשרית שלה בשנה הקרובה. אך במקרה של טסלה, המניה כבר חורגת מגבולות ההערכות הללו. למעשה, טסלה שהתה בשלוש השנים האחרונות כשליש מהזמן מעל למחירי היעד הממוצעים של האנליסטים, תופעה נדירה בענף.

בניגוד למניות כמו אפל או ג'נרל מוטורס, העלייה החדה במניית טסלה אינה מלווה בעדכונים מהותיים בתחזיות הרווח שלה. העליות מבוססות בעיקר על תחזיות אופטימיות של משקיעים שמאמינים כי, בנוסף לתרומה הצפויה של טראמם לעסקים, הפיתוחים העתידיים של טסלה, כמו מוניות אוטונומיות ורובוטים, ייצרו ערך משמעותי לבעלי המניות בשנים הקרובות, גם אם אותם פיתוחים עדיין אינם פעילים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התוצאות משתפרות, והפיתוחים העתידיים מבטיחים

למרות שהתוצאות של טסלה הן כאמור כבר לא הדבר היחיד שמשפיע על המניה, הן משתפרות - ברבעון השלישי טסלה רשמה רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. בנוסף שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%, ותזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.

בנוסף, לפני חודשיים טסלה גם חשפה את מוצר הרובוטקסי שלה, המכונה רובוטקסי, ורכב מסחרי אוטונומי ל-20 נוסעים, במסגרת מאמציה להאיץ את פיתוח טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה, כולל הרובוט ההומנואידי Optimus.

הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: החברה

הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: החברה

מנגד, מסירות הרכב של טסלה ממשיכות להתקשות להציג צמיחה. בגולדמן זאקס פרסמו הערכה לפיה החברה לא תצליח להציג צמיחה במסירות ב-2024. הערכת האנליסטים עומדת בניגוד לתחזיות הנהלת טסלה, אשר הביעה בשיחת הרווח של הרבעון השלישי ביטחון ביכולתה להציג צמיחה שנתית במסירות.

בעוד שהנהלת טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב ברבעון הרביעי, בגולדמן זאקס מעריכים כי החברה תמסור כ-510,000 יחידות בלבד. הערכות האנליסטים, המבוססות על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימיות יותר מקונצנזוס האנליסטים הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.

 

בבנק אוף אמריקה עדיין אופטימיים ומציבים מחיר יעד של 400 דולר - אפסייד של 7%

למרות הקיטוב בין האנליסטים לגבי מניית טסלה, האנליסטים בבנק אוף אמריקה אופטימיים: "ביקרנו במפעל הענק של טסלה באוסטין, טקסס, שכלל פגישה עם מנהלי קשרי המשקיעים, סיור במפעל ונסיעת מבחן. הביקור העניק לנו ביטחון מוגבר שטסלה ממוצבת היטב לצמיחה בשנת 2025 ואילך, עם עסקי הליבה שלה ברכבים חשמליים (רכבים חדשים ירחיבו את שוק היעד שלה), השקת שירות הרובוטקסי שלה, ובטווח הארוך יותר מהשקעותיה ברובוט Optimus", כתבו האנליסטים בבנק.

"בנוסף, לטסלה יש הזדמנויות לשפר את שולי הרווח, שכיום מונעים בעיקר על ידי חומרה, אך יעברו יותר לתוכנה שתורמת לשולי הרווח עם צמיחה בנהיגה אוטונומית מלאה (FSD), קישוריות פרימיום וטעינה. אנו חוזרים על דירוג הקנייה שלנו ומעלים את מחיר היעד שלנו ל-400 דולר (היה 350 דולר), כעת בהתבסס על מכפיל EV/EBITDA של 60X (לעומת 54X קודם לכן)". הוסיפו בבנק.

כמובן שחשוב לקחת את תחזיות האנליסטים בעירבון מוגבל. אנליסטים כמו אלו בבנק אוף אמריקה הם אנליסטים מסוג Sell Side, שמטרתם להגדיל את הברוקראז' ולעזור למיתוג ושיווק הפירמה וההשקעות שלה. אנליסטים מסוג אחר, אלו שיושבים בניהול הכסף עצמו - מסוג Buy Side לא יאמרו לכם מה הם עושים.

זה לא אומר שאין המלצות Sell Side טובות. יש מצוינות, ורובן מוסיפות ערך (גם בין השורות - כי האנליסט לא רוצה לאבד אמון מול הקהל שלו), אבל זה אומר שאם אנליסט כותב לכם שהמניה תעלה פי כמה, צריך להתייחס להמלצה הזו כ"טריגר" להמשיך ולחקור את המניה בעצמכם כדי לקבל החלטה עם תמונה מלאה ככל הניתן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איציק 07/12/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחח . תמיד אני הולך הפוך מהם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.