ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

ג'ף בזוס שולח מסר מפייס לטראמפ ולמאסק

מייסד אמזון מחפש לבנות גשרים אל הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, ואל יריבו העסקי ויועצו הקרוב, אילון מאסק, תוך הדגשת שיתופי פעולה אפשריים ותמיכה ברגולציה מופחתת. בזוס, שמוכר כאיש עסקים שמחפש לראות את התמונה הרחבה, מציע דוגמה לדרך שבה מתחרים יכולים לשתף פעולה
עוזי גרסטמן | (1)

ג'ף בזוס, מייסד אמזון ואחת הדמויות הבולטות בעולם העסקי, הופיע ביום רביעי בכנס Dealbook של ה"ניו יורק טיימס", והציג גישה מפויסת כלפי הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, ויועצו הקרוב אילון מאסק. בזוס בחר להדגיש את התחומים שבהם הוא וטראמפ יכולים לשתף פעולה, תוך התמקדות במאבק ברגולציה, ובמקביל הפגין נכונות להאמין בכוונותיו של מאסק.

אמזון, שנהפכה לסמל המסחר האלקטרוני העולמי, עומדת בפני אתגר משמעותי עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. בין השאר, טראמפ הביע כוונה להחיל מכסים גבוהים על סחורות מיובאות – צעד שיגרום לעליית מחירים במוצרים רבים שמוצעים באתר של אמזון.

ג'ף בזוס. מנסה להתקרב אל טראמפ צילום: AFP

בזוס, שמבין את ההשפעה הכלכלית של מהלך שכזה, בחר לשים דגש על נקודת השקה מרכזית בינו לבין טראמפ: הצורך בהפחתת רגולציה. "אם אנחנו מדברים על טראמפ, אני חושב שזה מעניין מאוד", אמר בזוס. "אני באמת אופטימי הפעם. נראה שיש לו הרבה אנרגיה סביב הפחתת רגולציה. ואם אני יכול לעזור לו לעשות זאת - אני הולך לעזור לו".

הדברים משקפים ניסיון אסטרטגי מצד בזוס לא רק להימנע מעימות עם הממשל החדש, אלא גם לחפש שיתופי פעולה שיטיבו עם אמזון ועם כלל השוק.

 

התחרות עם מאסק: יריבות לצד שיתופי פעולה אפשריים

מלבד האתגרים הפוליטיים, בזוס התייחס גם ליריבו העסקי אילון מאסק, שמכהן כיועצו של טראמפ ונחשב אחד השמות החזקים בעולמות הטכנולוגיה והחלל. מאסק, דרך החברות שלו טסלה ו-SpaceX, מתחרה באופן ישיר באמזון בתחומים כמו חקר החלל והשקעה בבינה מלאכותית. החשש שמאסק עשוי לנצל את קרבתו לטראמפ כדי לקדם את האינטרסים העסקיים שלו על חשבון המתחרים אינו חדש, אך בזוס בחר להדגיש את האמון שהוא נותן במניעיו של מאסק.

"אני מקבל את הדברים כפי שהם נאמרים, שהוא לא מתכוון להשתמש בכוח הפוליטי שלו כדי להעניק יתרון לחברותיו או לחבל במתחרים", ציין בזוס. "יכול להיות שאני טועה בזה, אבל אני חושב שזה נכון. היתה לי הרבה הצלחה בחיי דווקא כשלא הייתי ציני, ורק לעתים נדירות ניצלו אותי".

קיראו עוד ב"גלובל"

בזוס, שמוכר כאיש עסקים שמחפש לראות את התמונה הרחבה, הציע בכך דוגמה לדרך שבה מתחרים יכולים לשתף פעולה בתחומים מסוימים למרות היריבות בשווקים אחרים.

 

גישה אסטרטגית: חברות בתמרון בין פוליטיקה לעסקים

הופעתו של בזוס בכנס משקפת לא רק את ניסיונו האישי להתמודד עם מציאות עסקית חדשה, אלא גם מודל שלפיו חברות עשויות להתמודד עם ממשל טראמפ. בזוס הדגיש את החשיבות שבזיהוי נקודות לשיתוף פעולה עם הממשל, תוך ניסיון להפחית עימותים פוטנציאליים. "כשחברות עומדות בפני מציאות חדשה פוליטית וכלכלית, המפתח להצלחה יהיה לא רק להימנע מעימותים, אלא גם למצוא שפה משותפת", הסביר בזוס במהלך דבריו.

חשש שמאסק ינצל את קרבתו לטראמפ צילום: טוויטר

הגישה הזו עשויה להפוך לדוגמה עבור חברות נוספות, שייאלצו לפעול בסביבה משתנה ולהתמודד עם מדיניות העלולה להשפיע על רווחיהן ועל מיצובן בשוק. עבור אמזון, הצלחת האסטרטגיה הזו תהיה קריטית לשמירה על מעמדה כאחת החברות המובילות בעולם.

 

העבר - יריבות עסקית והצהרות בוטות

בזוס ומאסק נחשבים שני הטיטאנים הגדולים ביותר של עולם הטכנולוגיה והחלל, אך היריבות ביניהם חורגת הרבה מעבר לשוק המסחרי. בזמן ששניהם מתחרים ישירות בפרויקטים של חקר החלל דרך החברות Blue Origin של בזוס ו-SpaceX של מאסק, החיכוכים נהפכו גם לאישיים. מאסק לא היסס לבקר את בזוס בפומבי לאורך השנים, לעתים באמצעות הצהרות ברשתות החברתיות, ובראשן X (טוויטר לשעבר) שנמצאת כיום בבעלותו, ולעתים בהתבטאויות בכנסים. מאסק כינה את בזוס חקיין (Copycat) מכיוון ש-Blue Origin ניסתה לעקוב אחר המודל העסקי של SpaceX. בנוסף, מאסק אף הביע תסכול מכך ש-Blue Origin הגישה השגות משפטיות נגד SpaceX בנוגע למכרזים על חוזי חלל עם נאס"א.

בזוס מצדו, בחר בדרך דיפלומטית יותר, אך היה ברור שהיריבות ביניהם אינה רק עניין עסקי, אלא גם מאבק על מעמד, השפעה וחדשנות טכנולוגית. שניהם מתחרים על דומיננטיות בשוקי הבינה המלאכותית, החלל, ואפילו המסחר האלקטרוני, שם שירותי הענן של אמזון (AWS) מתמודדים מול הפתרונות של טסלה בתחום האנרגיה.

 

בזוס וטראמפ: מלחמה תקשורתית ופוליטית

היחסים בין בזוס לנשיא הנבחר טראמפ היו עד היום סוערים במיוחד. טראמפ תקף פעמים רבות את אמזון, בטענה שהחברה משלמת מסים מופחתים, ושבזוס מנצל את הפלטפורמה של ה"וושינגטון פוסט" – העיתון שבבעלותו – כדי לתקוף אותו פוליטית. טראמפ אף טען שאמזון מנצלת את שירותי הדואר של ארה"ב (USPS) כדי להוזיל עלויות משלוחים, על חשבון משלם המסים.

ה"וושינגטון פוסט" אכן פרסם תחקירים ביקורתיים רבים על טראמפ במהלך כהונתו, כולל דיווחים על קשריו עם רוסיה וההדחה בקונגרס. בזוס עצמו נמנע בדרך כלל מהתבטאויות ישירות נגד טראמפ, אך תמך בעקיפין בקו המערכתי של העיתון. באחד המקרים המפורסמים, כשצוותו של טראמפ ניסה לצמצם את זכויות השידור של אמזון בפרויקטים ממשלתיים, בזוס נלחם בחזרה באמצעים משפטיים ופוליטיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 05/12/2024 17:07
    הגב לתגובה זו
    מסמנת את תוואי הדרך ובזוס לא טיפש,הספיק לו הסכום עליו היה צריך לוותר במקרה ה"פילנטרופית" מקינזי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.