הצרות של אינטל עשויות להתברר כברכה למובילאיי
חברת האם של מובילאיי מובילאיי , אינטל INTEL CORPORATION , חוותה טלטלה אמש עם ההודעה על עזיבתו של המנכ"ל ב-3 השנים האחרונות פט גלסינגר, אלא שהחדשות האלו עשויות דווקא להיות חדשות טובות עבור מובילאיי, שהמניה שלה קופצת ב-7% (בהמשך נרגעה).
גלסינגר עוזב על רקע תוצאות חלשות שהביאו לצניחה של 50% במניה מתחילת השנה. אינטל הפסידה בתחרות השבבים מול אנבידיה בצד העיצוב ומול TSMC בצד הייצור, והדיווחים הלא רשמיים שמדברים על כך שדירקטוריון החברה דחף את גלסינגר החוצה לא נשמעים מופרכים.
בתקופה האחרונה עלו דיווחים על כך שאינטל מתכוונת לממש פעילויות שרחוקות מפעילות הליבה שלה. מובילאיי נחשבת לפעילות כזו אך במסמך שפרסמה החברה לפני כמה חודשים, דיווחה אינטל כי היא לא מתכוונת לממש את אחזקתה שם - עם זאת, לכשיגיע מנכ"ל חדש לחברה הוא עשוי לנקוט בגישה אחרת ואולי אפילו לממש חלק או את מלוא האחזקה של אינטל במובילאיי, וזה עשוי דווקא להיות דבר חיובי עבור החברה הישראלית.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל היוצא, ואמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק
פרידה מאינטל עשויה להיות המהלך הנכון בשביל מובילאיי
מובילאיי עצמה לא נמצאת בתקופה טובה במיוחד מבחינה עסקית. היא הורידה תחזיות מספר פעמים השנה על רקע החולשה בשוק הרכב הסיני ולצד תוצאות חלשות המניה שלה איבדה 57% מתחילת השנה.
את הרבעון השלישי מובילאיי סיימה עם ירידה של 8% בהכנסות הרבעון השלישי שהסתכמו ב-486 מיליון דולר, כאשר הרווח המדולל המתואם למניה (Non-GAAP) הגיע ל-10 סנט. מדובר בירידה לעומת הרבעון המקביל, אבל ירדה קטנה יותר מזו שציפו לה האנליסטים - הם ציפו להכנסות של 475 מיליון דולר ורווח של כ-9 סנטים למניה.
לאינטל אחזקה של 90% במובילאיי אחרי שרכשה אותה ב-2017 לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר והנפיקה 10% ממנה ב-2022 לפי שווי של 17 מיליארד דולר. קשה לדעת מה היקף המעורבות של אינטל בעסקים של מובילאיי אבל היפרדות של השתיים כנראה תאפשר למובילאיי להיות יותר עצמאית מול לקוחות מסוימים ולסגור עסקאות שאינטל אולי לא הייתה מאפשרת לה לסגור.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בנוסף, אינטל פיתחה לעצמה מוניטין של הורסת חברות סדרתית. לאורך השנים אינטל סגרה לא מעט חברות שרכשה, בינהן גם כמה ישראליות כמו גרנולייט שנרכשה ב-650 מיליון דולר ב-2022, ריפליי שנרכשה ב-2016 ב-175 מיליון דולר, ו-DSPC שנרכשה ב-1999 ב-1.5 מיליארד דולר ונמכרה למארוול ב-2006 בתמורה ל-600 מיליון דולר.
הורדות הדירוג
מניית מובילאיי ספגה לאחרונה מכה כפולה כאשר ג'יי פי מורגן הצטרפה ל-UBS בהורדת דירוג החברה. האנליסט סאמיק צ'טרג'י מג'יי פי מורגן הוריד את ההמלצה ל"מכירה" והפחית את מחיר היעד ל-10 דולר בלבד, צעד שהוביל לירידה של 5% במניית החברה.
צ'טרג'י ציין כי הוא מפחית משמעותית את הציפיות להתרחבות מערכת SuperVision עד סוף העשור. בנוסף, האנליסט הביע חשש מהתחרות המתגברת, במיוחד מצד יצרנית הרכב הסינית Zeekr, שמפתחת פתרון עצמאי למערכות נהיגה מתקדמות.
הורדת הדירוג של ג'יי פי מורגן מגיעה ימים ספורים בלבד לאחר ש-UBS הפחיתה את מחיר היעד למניה מ-20 ל-14 דולר. אנליסטים ב-UBS טוענים כי למרות הפוטנציאל ארוך הטווח של מובילאיי בתחום הנהיגה האוטונומית, החזרה לצמיחה משמעותית תתעכב, ו-2025 צפויה להיות שנת מעבר עבור החברה.
הדוחות האחרונים של מובילאיי
החברה הישראלית, שמנייתה איבדה למעלה מ-50% מערכה מתחילת 2024, הציגה תוצאות רבעון שלישי טובות מהתחזיות. ההכנסות הסתכמו ב-486 מיליון דולר, אמנם ירידה של 8% לעומת התקופה המקבילה, אך עלייה של 11% ביחס לרבעון הקודם.
הרווח המתואם למניה עמד על 10 סנט, מעל לתחזיות האנליסטים שצפו 9 סנט. בתגובה, זינקה מניית החברה ב-6% במסחר המוקדם, מפצה חלקית על הירידה בשיעור דומה ביום המסחר הקודם. זאת למרות שבתחילת החודש הורידו UBS וגולדמן סאקס את דירוג החברה.
פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי, הדגיש את האסטרטגיה לשנתיים הקרובות: "אנו מתמקדים בהגדלת נתח השוק בתחום ה-ADAS מחוץ לסין, מעמיקים את הקשרים עם עשרת הלקוחות המרכזיים שלנו, ומפתחים מוצרים מתקדמים המבוססים על EyeQ6". הוא ציין כי למרות האתגרים בטווח הקצר, החברה צופה שיפור בחודשים הקרובים.
התקדמות משמעותית נרשמה בשיתוף הפעולה עם קבוצת פולקסווגן, כאשר החברה השלימה לאחרונה התקנה משולבת של חומרה ותוכנה מבוססי EyeQ6 ברכבי ניסוי. בנוסף, מוצר ה-Mobileye Drive המיועד לשירותי רכב אוטונומי מתקדם לקראת בדיקות עם קבוצות משתמשים סגורות במספר פרויקטים, כולל שיתופי פעולה עם חברות תחבורה מובילות באירופה.
למרות האופטימיות הזהירה, האתגרים כאמור עדיין משמעותיים. החברה נשענת על לקוחות רבים בסין, מה שחושף אותה לתנודתיות בשוק הרכב החשמלי הסיני ולהשפעות של מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין. בנוסף, החברה ספגה הפסד של 2.7 מיליארד דולר מהפחתת מוניטין בעקבות סגירת מחלקת הלידאר.
מניית מובילאיי נסחרת לפי שווי של 15 מיליארד דולר אחרי ירידה של 57% מתחילת השנה ושל 52% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 82 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 45 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
- 5.מוטי 05/12/2024 08:28הגב לתגובה זואני תליתי תקווה שאולי מובילאי אחרי סגירת מח הלידאר..תציל את אינוויז אך עתה נראה לי ששתיהן עומדות לצלול..הלך הכסף
- מהנדס 05/12/2024 14:24הגב לתגובה זוותקנה את הטכנולוגיה בפרוטות רק בשביל לנעול את הפטנטים.
- 4.גפן 04/12/2024 11:18הגב לתגובה זומזה אינטל תוכל לקבל מזומנים משמעותיים.
- 3.ניר 04/12/2024 11:12הגב לתגובה זועד עכשיו המנכל הכושל שפוטר לא רצה למכור את מובילאי אם יבוא מנכ"ל חדש שיחליט למכור את מובילאי אז רק מהודעה למכור היא תרד 20 אחוז לפחות
- 2.גיתית 04/12/2024 09:30הגב לתגובה זואין עתיד
- 1.אלי לוי 04/12/2024 00:02הגב לתגובה זוכמנהל לשעבר במובילאיי, היא הפסידה את השוק, היא עדיין רחוקה מרכב אוטונומי ובהתנהלות הקיימת גם לא יצא רכב אוטונומי המאושר ע"י שום רגולטור, אולי בקונגו...
- צודק 04/12/2024 08:41הגב לתגובה זומריחת זמן, יחס לא מכבד לעובדים והתקדמות איטית, גורמים להתרחקות החלום האוטונומי ודחייתו משנה לשנה. שעשוע הבטיח רכבים אוטונומיים על הכביש כבר ב-2020 והנה מגיעה 2025 ללא כלום, לא בת"א ולא בשום עיר. החברה חיה מהזרמות ADAS שוטפות ולא פלא שהגיוסים החדשים לא מפצים על הלקוחות שעוזבים חלק מהפרויקטים כמו BMW ואחרים.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

