sp500
צילום: טוויטר

בפעם הרביעית בהיסטוריה: וול סטריט בדרך לשנתיים רצופות של עליות של יותר מ-20%

מדד ה-S&P 500 צפוי לזנק ב-26% השנה אחרי עלייה של 24% ב-2023; בנק אוף אמריקה אופטימי למרות שבעבר תקופות דומות הסתיימו במשברים כמו השפל הגדול ובועת הדוט-קום

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה S&P S&P 500

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום שנה שנייה ברציפות של תשואות מרשימות, כשמדד ה-S&P 500 צפוי לרשום עלייה של כ-26% ב-2024, לאחר תשואה של 24% ב-2023. נתון זה מעורר עניין בוול-סטריט, במיוחד לאור העובדה שזוהי תופעה נדירה בהיסטוריה של השוק.

לפי מחקר של בנק אוף אמריקה, זו תהיה רק הפעם הרביעית במאה השנים האחרונות שהמדד מציג תשואות של מעל 20% בשנתיים רצופות. עובדה זו מעלה שאלות מהותיות לגבי הכיוון הצפוי בשנת 2025, כאשר ההיסטוריה מספקת תובנות מעורבות.

 

ההיסטוריה מציגה תמונה מורכבת

בחינת המקרים ההיסטוריים חושפת תמונה מורכבת. בשנות ה-20 של המאה הקודמת, לאחר עליות חדות ב-1927 ו-1928, הגיע "יום שני השחור" ב-1929, שסימן את תחילת השפל הגדול. המפולת של 13% באותו יום היוותה את תחילתה של אחת התקופות הקשות בהיסטוריה הכלכלית האמריקאית.

סיפור דומה התרחש בשנות ה-30, כאשר לאחר שנתיים של תשואות גבוהות ב-1935 ו-1936, חווה השוק נסיגה משמעותית ב-1937. זאת למרות שתוכנית "הניו דיל" נראתה כמבשרת התאוששות כלכלית, אך בפועל המשק האמריקאי שקע במיתון עמוק שנמשך עד מלחמת העולם השנייה.

תקופה שלישית של תשואות כפולות התרחשה באמצע שנות ה-50, כאשר לאחר עליות משמעותיות ב-1954 ו-1955, הסתפק המדד בעלייה מתונה של 3% בלבד ב-1956. תקופה זו סימנה את סופו של שוק השוורים הארוך שהחל ביוני 1949. המקרה הרביעי והאחרון התרחש בשנות ה-90 המאוחרות, כאשר המדד המשיך במגמת העלייה גם בשנה השלישית והרביעית, עד שנת 2000. אז החלה תקופה של שלוש שנות ירידות רצופות, שסימנה את התפוצצות בועת הדוט-קום.

 

בנק אוף אמריקה עם תחזית אופטימית

בנק אוף אמריקה מציג תחזית אופטימית לגבי המשך הראלי הנוכחי, ומצביע על הירידה בתשואות האג"ח כגורם מפתח. הבנק משווה את המצב הנוכחי לתקופת אמצע שנות ה-90, וצופה המשך עליות משמעותיות במדד ב-2025. 

הפדרל ריזרב החל בהורדת ריבית בספטמבר האחרון, על רקע התקרבות האינפלציה ליעד של 2%. פרוטוקול הישיבה האחרונה של הבנק המרכזי רמז על המשך מגמת הורדת הריבית בהדרגה. עם זאת, קיימים גורמי סיכון משמעותיים. שתיים מתוך ארבע התקופות ההיסטוריות של תשואות כפולות התרחשו במהלך בועות שוק היסטוריות. גם בתקופת שנות ה-90, למרות העליות הנמשכות עד 1999, בסופו של דבר התרחשה התפוצצות בועת הדוט-קום.

קיראו עוד ב"גלובל"

רמות השווי הנוכחיות של השוק מעוררות דאגה. מדד S&P 500 נסחר כיום במכפיל רווח מתואם מחזורית של כ-38, נמוך אמנם משיא 1999 של מעל 43, אך גבוה מכל תקופה אחרת בהיסטוריה ודומה לרמות של סוף 1998.

חברות השקעות מובילות כמו גולדמן זאקס וונגארד כבר מזהירות את המשקיעים מפני תשואות נמוכות בשנים הקרובות. הערכות אלו מבוססות על רמות השווי הגבוהות הנוכחיות והדמיון לתקופות היסטוריות קודמות.

 

"אין סיבה למהר בהורדת הריבית"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, העביר לאחרונה מסר ברור למשקיעים בנאומו בלשכת המסחר של דאלס: הכלכלה האמריקאית חזקה מדי מכדי להצדיק הורדת ריבית מהירה. "הכלכלה אינה משדרת סימנים שעלינו למהר להוריד את הריבית," הדגיש פאוול, בניגוד לציפיות השוק שמעריך בסבירות של יותר מ-63% הורדת ריבית בישיבת דצמבר הקרובה.

הנתונים הכלכליים תמכו בגישה הזהירה של הפד. הצמיחה בתמ"ג הריאלי הגיעה ל-3% בשנה החולפת, והתחזית ל-2024 עומדת על 2.5%. פאוול הדגיש כי אלו "הביצועים הטובים ביותר בקרב הכלכלות הגדולות בעולם", כשהצרכנים ממשיכים להוציא בקצב מוגבר, נתמכים בעליית שכר ומאזנים חזקים של משקי הבית.

למרות שהאינפלציה מתקרבת ליעד של 2%, פאוול הבהיר כי המלאכה טרם הושלמה. מדד המחירים לצרכן לאוקטובר אמנם הראה עלייה מתונה של 0.2% חודשית ו-2.6% שנתית, אך עלויות הדיור עדיין מהוות מקור לדאגה, כשהן אחראיות ליותר ממחצית מהעלייה במדד הכללי. "אנחנו מחויבים להשלים את המשימה," הצהיר פאוול.

מדד הליבה של ה-PCE, אשר מנטרל את השפעות מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.3% בחודש אוקטובר – בהתאם לציפיות השוק ולקריאה של חודש ספטמבר. ברמה השנתית, מדד זה עלה ב-2.8%, גם כן בהתאם לציפיות, אך מעט מעל העלייה השנתית של 2.7% שנרשמה בספטמבר. לעומת זאת, המדד הכללי של ה-PCE רשם עלייה שנתית של 2.3%, לעומת 2.1% בלבד בחודש הקודם.

שוק העבודה הציג סימני התמתנות מסוימים, עם שיעור אבטלה של 4.1% באוקטובר - עלייה מהשפל של 3.4% בשנה שעברה. עם זאת, הנתון עדיין נמוך מבחינה היסטורית, והיחס בין משרות פנויות למובטלים נותר מעל 1, מה שמעיד על שוק עבודה הדוק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הכל טוב ויפה אבל נעשה מסוכן.גלגל חוזר בעולם (ל"ת)
    שלמה 02/12/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעולה! הפעם זה אחרת! (ל"ת)
    סטנלי פישר 02/12/2024 19:59
    הגב לתגובה זו
  • בעל נסיון 02/12/2024 21:36
    הגב לתגובה זו
    2025 יגיע משבר משום מקום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.