בלמים חדשים מרצדס
צילום: יצרן

במקום להמציא את הגלגל - מרצדס ממציאה מחדש בלמים

מרצדס חשפה פיתוח חדש המחליף את מערכת הבלמים המסורתית של כלי רכב, ומצהירה כי המערכת החדשה היא ללא טיפול והחלפת חלפים. כרגע רק עבור כלי רכב חשמליים. 
יואב פולס | (1)
נושאים בכתבה מרצדס

IN DRIVE BRAKES  - מרצדס ממציאה מערכת בלימה חדשה המותאמת לכלי רכב חשמליים, ומכניסה את רכיבי הבלימה לתוך מערכת ההנעה.

מערכות בלימה (מעצורים) מסורתיות משתמשות ברפידות הנלחצות אל עבר דיסק, יוצרות חיכוך (וחום ואבק בלמים) ובכך מביאות להאטה של הרכב.

כלי רכב חשמליים יכולים להאט תוך כדי שימוש בבלימה רגנרטיבית, שהיא למעשה בלימה המתקבלת באמצעות המנוע החשמלי של המכונית. הבלימה הרנגרטיבית גם מונעת שימוש במעצורים הרגילים של הרכב ושחיקתם (זוכרים את המשפט שכמעט כל בעל רכב שומע במוסך "חייבים להחליף רפידות / חייבים לחרוט צלחות" ?) וגם מייצרת חשמל חזרה לסוללה של הרכב.

נהיגה נכונה ברכב חשמלי מחייבת אימוץ של הבלימה הרגנרטיבית, הן כדי לאחזר חשמל לסוללה, והן כדי לחסוך בשימוש בבלמים המסורתיים של הרכב.

בעבר היו כבר נסיונות, חלקם יושמו בייצור נרחב לשינוי מערכת הבלמים של כלי רכב, כך שרכיבי הבלימה לא יהיו מורכבים עם הגלגלים. המבוגרים מעט אולי זוכרים את הפתרונות של אלפא רומיאו משנות ה 70' ותחילת ה 80' בהם דיסק הבלימה, הקאליפרים והרפידות היו ביציאה מתיבת ההילוכים. בלנדרובר יישמו לאורך שנים פתרון אחר בו מעצור היד היה מפעיל נעלי בלימה על תוף שהיה מורכב על הדרייבשאפט האחורי של הרכב, ולא מותח את המעצורים.

מרצדס לוקחים עכשיו את נושא הבלימה המסורתית בכלי רכב חשמליים צעד נוסף קדימה, עם מערכת שלדבריהם היא סגורה, ללא טיפול, ללא החלפה לאורך כל חיי הרכב, ונטולת אבק בלימה מזהם. מי שרוצה להבין את נושא האבק הנוצר בתהליך הבלימה, זה בדיוק אותו 'פיח' שחור שנשאר לכם על האצבעות כשאתם מבריגים החוצה את פקק הפלסטיק הקטן כשאתם מנפחים את הצמיגים הקדמיים. מרצדס גם נערכים לתקנות פליטת מזהמים יורו 7 שיכנסו לתוקף ב 2026, ואשר לוקחות בחשבון לא רק את פליטת המזהמים מהאגזוז, אלא גם את החלקיקים הנפלטים משחיקה של הבלמים ומשחיקת הצמיגים.

הפתרון של מרצדס הוא שחלף קאליפר מסורתי ורפידות בלימה הננעלות על הדיסק, ההאטה שמתקבלת הינה באמצעות לחיצה של דיסקית בלימה מסתובבת לעבר דיסק מקובע ובכך נוצר חיכוך, המעט את התנועה הסיבובית. לדברי מרצדס מדובר במערכת סגורה לחלוטין נטולת אחזקה או טיפול לאורך כל חיי הרכב. בנוסף מציינים במרצדס מספר יתרונות נוספים למערכת החדשה. המערכת מקוררת מים, ומכיוון שכך אין חשש לתופעת דעיכת עוצמת הבלימה כאשר המעצורים מתחממים לאחר שימוש ממושך ואגרסיבי. בנוסף, המערכת מקטינה את המשקל הבלתי מוקפץ (משקל רכיבים שלא נתמכים על ידי מערכת בולמי הזעזועים והקפיצים של הרכב) ובכך משפרת את ההיגוי של הרכב. אבל היתרונות של פתרון הבלימה החדיש של מרצדס לא נעצרים כאן. מערכת בלימה מסורתית מייצרת התנגדות לאוויר ומגדילה את מקדם הגרר של הרכב. הכנסת מערכת הבלימה אל תוך מערכת סגורה מקטינה את מקדם הגרר של הרכב ובכך חוסכת גם באנרגיה.

גם תחום העיצוב יוצא נשכר מהמערכת החדשנית של מרצדס, בכך שמעצבי חישוקים יכולים עכשיו להתעלם מהמגבלות שהביאה עימה מערכת הבלימה המסורתית, ועכשיו יוכלו לעצב גם חישוקים ייחודיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מואיז 05/12/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    כמו לנסות ליצור מערכת מחליפה לווישרים
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.