ליאור רז גלדיאטור
צילום: רשתות חברתיות

גלדיאטור 2 - הכנסות של 150 מיליון דולר בשבוע הראשון; האם יגיע להכנסות הסרט הראשון?

לפני הקורונה הגיעו ההכנסות מסרטים לקרוב ל-14 מיליארד דולר, השנה צפויה להיות עם מעל 8 מיליארד דולר, התחזית לשנה הבאה לצמיחה מרשימה; האם הסטרימינג הרג את הקולנוע? ומיהם שוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים?
עמית בר | (1)

תעשיית הסרטים במשבר. לפני הקורונה היקף ההכנסות בתעשייה התקרב ל-12 מיליארד דולר בשנה. זה נפל מאז בעשרות אחוזים רבים ולא התאושש גם אחרי הקורונה. השנה התעשייה תעקוף את ה-8 מיליארד דולר, שחיקה של כ-10% ביחס לשנה שעברה.

אולי דצמבר יביא שינוי חיובי. עונת החגים בארה"ב מביאה איתה גל של סרטים שמטרתם להחזיר את הקהל לקולנוע ולשבור שיאים בקופות. בין הסרטים שצפויים לעשות את השינוי הדרמטי - וויקד, החלק הראשון של העיבוד המחודש למחזמר המצליח, ו-גלדיאטור 2, ההמשך לאפוס ההיסטורי מ-2000. הסרטים הללו גרפו יחד כ-170 מיליון דולר בקופות בארה"ב וכ-270 מיליון דולר ברחבי העולם – נתונים שמחזירים חיוך להוליווד, שהתמודדה השנה עם שביתות קשות של שחקנים ותסריטאים.

 

התחרות בקופות: וויקד מול גלדיאטור 2

וויקד, שמופץ על ידי יוניברסל, גרף 114 מיליון דולר בארה"ב בסוף השבוע הראשון ו-164 מיליון דולר ברחבי העולם, מה שמבסס אותו כמלך הקופות לעונת החגים הנוכחית. לעומתו, גלדיאטור 2 של פרמאונט הכניס כבארה"ב 55 מיליון דולר ובכל העולם כ-150 מיליון דולר.

למרות ההצלחה של שני הסרטים, הוליווד עדיין לא חזרה לרמות ההכנסות שלפני הקורונה, היא אפילו לא מתקרבת לכך.גם מואנה לא תעזור. דיסני נכנסה לתחרות של סוף השנה עם מואנה 2, שמביא למסך שוב את הנסיכה הפולינזית. הסרט, שעלה למסכים בעולם לפני ארבעה ימים, מראה סימנים ראשונים של הצלחה וצפוי להתחרות על הקופות מול וויקד ו-גלדיאטור 2.

 

הוליווד בירידה 

תראו את הנפילה ההדרגתית בקופות. בשנת 2019 – ההכנסות הגיעו לכ-13.9 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים. הלהיטים אז היו - "הנוקמים: סוף המשחק" ו"מלך האריות". בשנים 2020-2021 היתה פגיעה דרמטית בעקבות הקורונה:ב-2020 ההכנסות צנחו לכ-2.1 מיליארד דולר בלבד, ירידה של 85% בהשוואה לשנת 2019. ב-2021 ההכנסות התאוששו מעט ל-4.5 מיליארד דולר, אך עדיין נמוכות בכ-68% לעומת 2019. מעבר לכך, אלו היו השנים שהציבור אימץ את הסטרימינג כתחליף לקולנוע. הציבור הפנים שאפשר בלי קולנוע ולמרות התאוששות בהמשך, שינוי הטעמים מציב את הקולנוע כתחום בנסיגה. 

ב-2023 ההכנסות זינקו ל-8.2 מיליארד דולר, עלייה של 82% לעומת 2021. רחוק עדיין מ-2019 ובכל זאת הצלחה בזכות "ברבי" ו"אופנהיימר", שסימנו את "עונת הברבנהיימר".

השנה תהיה ירידה גם בשל עיכובים בשחרור סרטים עקב שביתות התסריטאים והשחקנים. הצפי ל-2025 דווקא וורוד. אנליסטים מעריכים הכנסות שיגיעו ל-11-12 מיליארד דולר, עם חזרה לשגרה.סרטים כמו "Deadpool 3" ו-"Dune: Part Two" צפויים להוביל את השנה. אבל, יש שמפקפקים ביכולת של הוליווד לחזור לרמות השיא.

 

הלהיטים של כל הזמנים בקולנוע

הלהיטים הגדולים בעולם וכמה הם הכניסו:

"אווטאר" (2009) – הכנסות של כ-2.92 מיליארד דולר. 

"הנוקמים: סוף המשחק" (2019) – הכנסות של כ-2.798 מיליארד דולר.

"אווטאר: דרכם של המים" (2022) – הכנסות של כ-2.32 מיליארד דולר.

"טיטאניק" (1997) – הכנסות של כ-2.195 מיליארד דולר.

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 – הכוח מתעורר" (2015) – הכנסות של כ-2.068 מיליארד דולר.

הבלוקבאסטרים בארה"ב:

"מלחמת הכוכבים: פרק 7 – הכוח מתעורר" (2015) – הכנסות של כ-936 מיליון דולר.

"הנוקמים: סוף המשחק" (2019) – הכנסות של כ-858 מיליון דולר.

"אווטאר" (2009) – הכנסות של כ-760 מיליון דולר.

"טיטאניק" (1997) – הכנסות של כ-659 מיליון דולר.

"הפנתר השחור" (2018) – הכנסות של כ-700 מיליון דולר.

"גלדיאטור" (2000), בבימויו של רידלי סקוט ובכיכובו של ראסל קרואו, היה להצלחה מסחררת הן בקופות והן בביקורת.  בארצות הברית וקנדה הסרט הכניס כ-187.7 מיליון דולר. בשאר העולם: כ-269.9 מיליון דולר. סה"כ ברחבי העולם: כ-457.6 מיליון דולר.

"גלדיאטור" זכה ב-5 פרסי אוסקר, כולל הסרט הטוב ביותר והשחקן הראשי הטוב ביותר (ראסל קרואו). הפקת הסרט עלתה כ-103 מיליון דולר, כך שהרווח היה משמעותי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צ'פלין 01/12/2024 09:16
    הגב לתגובה זו
    היה סרט גלדיאטור 1 וזהו , למה למרוח ולהמציא שטויות , מה כבר אפשר לחדש בעוד סרט ועוד עם אחד שנראה מתרומם ועוד ישראלי קרח דוחה...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.