מוסכניק
צילום: דאלי

מחירי חלקי החילוף לרכב מנופחים - איך מתכוונת רשות התחרות להוריד אותם?

רשות התחרות פרסמה נייר עמדה על כשלי השוק בתמחור חלקי חילוף לרכב בישראל. מה עומד מאחורי המחירים המנופחים, מי מרוויח מהם, וכיצד ניתן להוזיל את העלויות ולשפר את מצב הצרכנים? וגם - איך זה יוריד את מחירי הביטוח שלנו?
עמית בר | (7)

מחירי חלקי חילוף לרכב בארץ גבוהים במאות אחוזים לעומת מחירי השוק העולמי. קיים פער של מאות אחוזים, המחירים בארץ הם פי כמה מהמחירים בחו"ל. הסיבה על פי רשות התחרות היא השימוש במחירוני יבואנים, המשמשים בסיס לקביעת מחירי החלפים, אך למעשה אינם משקפים את מחירי השוק האמיתיים. מחירי היבואנים מלכתחילה גבוהים במיוחד, אך אלו לא המחירים האמיתיים. בפועל, המחירים נמוכים יותר. ככה בעצם כולם מרוויחים יותר - מוכרים במסגרת תיקון הרכב דרך הביטוח לפי השווי במחירון, כשהמוסך קונה את זה בזול יותר. היבואן מרוצה כי הוא סגר עסקה, הביטוח בסוף מגלגל את זה על הלקוח. השמאי הכין דוח והרוויח. המפסיידם הם כמובן - אנחנו. 

על פי דוח של רשות התחרות התוצאה היא ניפוח מחירים שפוגע ישירות בצרכנים ומשפיע גם על עלויות הביטוח.

הרכבים הכי נגנבים בארץ; כמה גניבות רכבים יש בחודש, באיזה אזורים יש הכי הרבה גניבות ולמה המשטרה טוענת שהיקף הגניבות בירידה למרות שהוא בעלייה?

 

מחירי חלקי החילוף בישראל – תמונת מצב עגומה

הרשות ממליצה לעבור משיטת תמחור המבוססת על מחירוני יבואנים לשיטה שמבוססת על מחירי שוק בפועל. הדבר עשוי להוביל לירידת מחירים דרמטית בחלקי החילוף, להפחתת עלויות תיקונים ולירידת פרמיות הביטוח. בנוסף, הרשות קוראת לעידוד יבוא מקביל של חלקי חילוף, להסרת חסמים רגולטוריים ולהגברת השקיפות במחירים לצרכן.

הרשות קוראת לרפורמה, יש לה את הכוח לכך. עם זאת, בעבר היו ניסיונות לעשות זאת ללא הצלחה. הלובי של חברות הרכב גדול וחזק וצריך נחישות וכוח להתמודד מולו. הצלחה של רשות התחרות היא רווח מאוד גדול לכולנו. חיסכון שיכול על פי ההערכות לעלות בקלות על 1,000 שקל בשנה למשפחה ממוצעת וזו הערכה מאוד שמרנית. 

 

למה מחירי חלקי החילוף כל כך יקרים?

בישראל יש מונופול של יבואנים רשמיים, ששולטים בשוק ומכתיבים מחירים גבוהים. השוק חסום כמעט לחלוטין בפני יבואנים מקבילים, שמתקשים להתחרות במונופול בשל חסמים רגולטוריים ואחרים. בנוסף, שמאי הרכב מחויבים להתבסס על מחירוני היבואנים, מה שמאפשר ניפוח מחירים בקלות רבה.

מה ההבדל בין חלקי חילוף מקוריים לתחליפיים?

חלקי חילוף מקוריים מיוצרים על ידי יצרן הרכב ונושאים את חותמתו הרשמית. הם מבטיחים התאמה מלאה לרכב, אך מחירם לרוב גבוה. חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי, הם זולים יותר ולעיתים קרובות גם איכותיים, אם כי יש לבדוק את מקורם ואיכותם.

כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על עלויות הביטוח?

מחירי חלקי החילוף משפיעים ישירות על עלויות תיקוני הרכב. כאשר חלקי חילוף יקרים יותר, עלות התיקונים לחברות הביטוח עולה, מה שמגולגל אל הצרכנים בפרמיות גבוהות יותר. הורדת מחירי החלפים תוכל להוביל להוזלת פרמיות הביטוח באופן ניכר.

מהם הפערים בין מחירי חלקי חילוף בארץ לעומת חו"ל?

פערי המחירים עצומים. לדוגמה, פנס קדמי לרכב משפחתי שנמכר בארץ ב-2,000-3,0000 שקלים, נמכר באירופה ב-600-8000 שקלים בלבד. תמחור גבוה זה נובע מהשליטה של יבואנים רשמיים על השוק המקומי, ומהיעדר תחרות אמיתית.

איך משפיעה הרגולציה על מחירי חלקי החילוף?

הרגולציה מחייבת שימוש בחלקים מקוריים בלבד בתיקונים רבים, מה שמונע תחרות ומקשה על יבואנים מקבילים להיכנס לשוק. בנוסף, המחויבות של שמאי הרכב להשתמש במחירוני יבואנים מונעת ירידת מחירים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה עמדת רשות התחרות בנושא?

רשות התחרות טוענת כי המחירים המנופחים נובעים מכשלי שוק חמורים. היא ממליצה לשנות את השיטה כך ששמאי הרכב יעריכו את מחירי החלפים על בסיס מחירי שוק בפועל ולא על פי מחירוני יבואנים.

כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על הצרכנים הפרטיים?

הצרכנים הפרטיים הם הנפגעים העיקריים, מכיוון שהם משלמים את המחיר המלא על תיקוני רכב, ללא הנחות שמקבלות חברות הביטוח במוסכי הסדר.

מה ניתן לעשות כדי להוזיל את עלויות התחזוקה?

על הצרכנים לבצע השוואת מחירים, לשקול שימוש בחלקים תחליפיים איכותיים ולבחור במוסכים אמינים. בנוסף, עידוד תחרות בשוק באמצעות יבוא מקביל יכול להוזיל את העלויות באופן משמעותי.

מהן ההשפעות של התחרות על מחירי חלקי החילוף?

תחרות משפרת את השקיפות ומוזילה מחירים. לדוגמה, במדינות שבהן יש שוק פתוח ליבוא מקביל, מחירי החלפים נמוכים ב-20%-30% מאשר במדינות עם שוק סגור.

כיצד יכולה הרפורמה של רשות התחרות לשפר את המצב?

הרפורמה תאפשר לצרכנים ליהנות ממחירי חלפים הוגנים יותר, תעודד תחרות בשוק ותפחית את העלויות של תיקונים וביטוחים.

מהן התחזיות לעתיד אם הרפורמה תיושם?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מתוך הכתבה 01/12/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    ״חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי ״ חלפים מקוריים שנמכרים ע״י סוכנויות חלקים בכל העולם נמוכים בעשרות אחוזים רבים מאותם חלקים שנמכרים כאן ע״י היבואן . נראה אותכם מצליחים לייבא אותם לארץ . בהצלחה לתמים שינסה .
  • 6.
    ,תמיר 30/11/2024 22:43
    הגב לתגובה זו
    הממשלה מפקירה את אזרחיה להשתוללות מחירים כמעט בכל הענפים בנקים. בנק ישראל.ביטוח.רכב.רשתות שיווק והרשימה עוד ארוכה מאד...
  • 5.
    שי.ע 30/11/2024 21:43
    הגב לתגובה זו
    ממנים את הצבא החרדים והמגזר הציבורי המנופח. את ביבי זה לא מעניין בכלל.
  • 4.
    משה זיכמך 30/11/2024 19:33
    הגב לתגובה זו
    פנס לרכב באינטרנט ניקנה ב60 דולר
  • 3.
    ירון מהשרון 30/11/2024 19:23
    הגב לתגובה זו
    כל רכב בישראל עולה 20,000-30,000 שח יותר ממה שהוא צריך לעלות כולל מיסי המדינה
  • 2.
    אמנון 30/11/2024 10:38
    הגב לתגובה זו
    המדינה חוששת שאנשים יקנו רכב בחלקים וירכיבו בעצמם וכך יעקפו את המס על רכבים. או שהמדינה פשוט לא מוסרית ורוצה להרווח גם על חשבון הבטיחות. כשהמדינה גונבת מהציבור מה יגידו הגנבים (החברות)?
  • 1.
    אזרח נאמן 30/11/2024 10:11
    הגב לתגובה זו
    רק סכמו מראש עם המוסך את מחיר העבודה בנפרד, שלא יציד מחיר מופקע כשיבין שהחלפים נרכשו בנפרד
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.