איך הגיע המפעל הוותיק משווי של חצי מיליארד דולר לפשיטת רגל?
החברה היפנית יוקוהומה ראבר, הבעלים של אליאנס, הודיעה על סגירת המפעל הוותיק בחדרה, שפעל מאז 1950. הסיבה המרכזית: עלויות שינוע גבוהות בעקבות המלחמה. העובדים יקבלו שכר עד סוף דצמבר ויוענק להם סיוע בפרישה.
היסטוריה של אליאנס: מייסוד ועד סגירה
חברת אליאנס הוקמה כמפעל צמיגים ישראלי בחדרה, בשיתוף פעולה בין משקיעים מישראל וארצות הברית לבין חברת סולל בונה, מתוך מטרה לפתח את תעשיית הצמיגים המקומית ולהפוך את המפעל לשחקן מוביל בשוק. בתחילת דרכה, ייצרה החברה בעיקר צמיגים לרכבים פרטיים, אך לאורך השנים התפתחה והתמחתה בתחום הצמיגים המיוחדים לחקלאות ותעשייה, מה שהפך אותה לבעלת מוניטין בינלאומי בתחום זה.
במהלך שנות ה-80, נקלעה אליאנס לקשיים כלכליים וירדה למעמד של כינוס נכסים. בשנת 1992, לאחר סדרת מאמצים לייצב את החברה, רכש איש העסקים אליעזר פישמן את אליאנס מכונס הנכסים, ובמהלך 1993 הפך אותה לחברה ציבורית ונסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב. תחת ניהולו של פישמן, עברה החברה תהליכי שיקום ושדרוג, ומצבה התפעולי והפיננסי השתפר משמעותית. בשנים אלו זכתה אליאנס לתשומת לב מצד משקיעים והפכה לחברה מוכרת בבורסה.
במהלך שנות ה-2000, החברה התמקדה בייצור צמיגים לחקלאות ותעשייה, ויצאה משוק הצמיגים הפרטיים – צעד שאפשר לה להגדיל את רווחיותה ולהתמחות בתחום שבו מתח הרווחים היה גבוה יותר והיו פחות מתחרים. בשנת 2007, נמכרה אליאנס לקרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס בהצעת רכש לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, מה שציין שלב חדש בצמיחתה של החברה. ורבורג פינקוס שינתה את האסטרטגיה של אליאנס והעבירה חלק מפעילות הייצור להודו, תוך שמירה על פעילות ייצור מתקדמת בישראל, שהתמקדה בצמיגים טכנולוגיים לכלי חקלאות, תעשייה וייעור.
משווי של חצי מיליארד דולר לפשיטת רגל
בשנת 2013, עברה אליאנס שוב לבעלות חדשה כשנרכשה על ידי קרן ההשקעות האמריקאית KKR, הפעם בשווי של כחצי מיליארד דולר. תחת KKR, אליאנס עברה תהליכי התרחבות נוספים, והחלה להתמקד בשווקים בינלאומיים גדולים, בהם צפון אמריקה ואירופה. בשנת 2016, נמכרה החברה שוב, הפעם לתאגיד הצמיגים היפני יוקוהומה ראבר, לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. רכישה זו איפשרה ליוקוהומה להיכנס לתחום הצמיגים החקלאיים והתעשייתיים, שבו היא לא הייתה פעילה קודם לכן.
עם כניסת יוקוהומה לבעלות, המשיכה אליאנס בפעילות הייצור בחדרה, אך בהדרגה עלויות הייצור בישראל עלו והתחרות מול מדינות עם עלויות ייצור נמוכות יותר, כמו הודו ודרום אסיה, הגבירה את הלחץ על החברה.
הסיבות לסגירה: עלויות שינוע ומלחמה
ההחלטה על סגירת המפעל נובעת מהתייקרות עלויות השינוע של חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים, בעיקר בשל המלחמה והמצור הימי שהטילו החות'ים בים האדום. סגירת נמל אילת והקשיים בהובלה הובילו לעלויות גבוהות, שהפכו את הייצור בישראל לפחות כלכלי. בנוסף, התחרות הגוברת מצד יצרנים בדרום אסיה, הקרובים למקורות חומרי הגלם ולכוח עבודה זול, יצרה יתרון תחרותי משמעותי.
אליאנס – שאלות ותשובות
מיהי חברת אליאנס? אליאנס היא חברה ישראלית שהוקמה ב-1950, המתמחה בייצור צמיגים לרכבים פרטיים, חקלאיים ותעשייתיים.
מי הבעלים הנוכחיים של אליאנס? מאז 2016, החברה נמצאת בבעלות קונצרן יוקוהומה ראבר היפני.
מדוע נסגר המפעל בחדרה? הסיבות המרכזיות לסגירה הן התייקרות עלויות השינוע בעקבות המלחמה והמצור הימי, וכן התחרות הגוברת מצד יצרנים בדרום אסיה.
מה יעלה בגורל העובדים? 450 העובדים יקבלו שכר עד סוף דצמבר, ויוענק להם סיוע בתהליכי הפרישה ובאיתור מקומות עבודה חלופיים.
- 3.אנונימי 05/03/2025 19:13הגב לתגובה זואליאנס פשטה רגל שווי של חצי מיליארד 1.2 מיליארד.כתבה מבולבלת וחסרת עומק עדיף שלא הייתם מפרסמים
- 2.ניב 05/01/2025 16:05הגב לתגובה זופשוט מאוד יוקר הדיור הביא לעליית שכר המינימום עד שהפך את התעשיה המסורתית בישראל ללא כלכלית וללא רווחית !!!ומי שנפגע מכך היא האוכלוסיה החלשה שאין לה אלטרנטיבות תעסוקה !!!
- 1.קשקו במיץ זבל! אין מקום ליצור צמיגים בישראל. נקודה! (ל"ת)לא קשור "מלחמה" 14/11/2024 19:40הגב לתגובה זו
תלוש שכר (רוח אורנה בהר)שכר ממוצע של 15 אלף שקל? מחצית מהישראלים מרוויחים פחות מ-10,600 שקל
על הפער בין ממוצע לחציון, על השכר בערים מרכזיות, על ההבדל בין שכר למשרה לשכר לעובד ועל ישראל ביחס לעולם
דוח הביטוח הלאומי לחצי הראשון של השנה מציג שוק עבודה חזק לכאורה, עם עלייה בשכר הממוצע, אך הפערים החברתיים נותרים עמוקים והאינפלציה שוחקת חלק ניכר מהגידול. השכר הממוצע עמד על 15,098 שקל לחודש בממוצע לחצי השנה, ועלה ל-15,452 שקל ביוני, החודש האחרון בדוח. סיכוי טוב שעכשיו הוא כבר מגיע לאזור 15,800 שקלים ואפילו יותר, בהשוואה ל-14,655 שקל בחצי הראשון של 2024.
העלייה הנומינלית בין המחציות (חצי ראשון של 2025 לחצי מקביל ב-2024) של כ-3% נראית צנועה כשמתאימים אותה לאינפלציה, שצפויה להסתכם בכ-3% לשנה כולה. כתוצאה מכך, העלייה הריאלית כנראה אפסית, כלומר כוח הקנייה של רוב העובדים לא השתפר.
נתוני הלמ"ס, שונים מנתוני הביטוח הלאומי ומראים שכר ממוצע של 14,219 שקל ביוני, הפער נובע משיטות מדידה שונות: הלמ"ס סוקרת משרות, בעוד הביטוח הלאומי משתמש בנתונים מנהליים המדווחים על ידי מעסיקים ומחשב שכר לאדם. כך, עובד עם מספר משרות נספר כאחד עם הכנסה כוללת, מה שמעלה את הממוצע. כשמחשבים שכר למשרה בנתוני הביטוח הלאומי, הנתון יורד ל-14,095 שקל, קרוב לזה של הלמ"ס.
עבודה במספר משרות
תופעת העבודה במספר משרות הפכה נפוצה, כש-9% מהשכירים מועסקים ביותר ממשרה אחת. הדבר משקף יוקר מחיה גבוה, במיוחד בענפים כמו שירותים וחינוך, שבהם שכר הבסיס נמוך יחסית. לדוגמה, מורים המשלימים הכנסה בשיעורים פרטיים או רופאים העובדים במספר מוסדות תורמים להעלאת הממוצע הכללי. מצד אחד, הנתון מעיד על שוק עבודה גמיש; מצד שני, הוא מצביע על קושי לשמור על רמת חיים במשרה יחידה. ב-2025, עם צמיחה כלכלית צפויה של 3.3%, שוק העבודה מראה התאוששות מהשפעות המלחמה, כולל גידול של 5.5% בשכר למשרה מ-2023 ל-2024. עם זאת, לחצי השכר מתמתנים ככל שהיצע העובדים גדל, מה שמקל על איוש משמרות ללא תוספות שכר משמעותיות.
- שכר הדירה דווקא ירד בעשור האחרון - בדיקה
- עובד במקורות מול עובד בחברת החשמל - מי מרוויח יותר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השכר החציוני, המייצג טוב יותר את העובד האמצעי, עמד על 10,586 שקל בחצי הראשון של 2025, פער של 42.6% מהממוצע. נתון זה מעיד על אי-שוויון גבוה, אם כי הפער ירד מ-43.7% ב-2023 ו-43.1% ב-2024. בקנה מידה בינלאומי, ישראל נמצאת במקום גבוה באי-שוויון, עם השפעה של משכורות עתק בהייטק ובפיננסים. בפילוח מגדרי הפער בולט במיוחד: השכר הממוצע של גברים עומד על 18,441 שקל, לעומת 11,940 שקל לנשים, משמע פער של 54%. בשכר החציוני, הפער עומד על 26% בקרב יהודים ו-21% בקרב ערבים. ישראל מדורגת רביעית בין מדינות ה-OECD בפערי שכר מגדריים, עם פער של 20.8% במשרות מלאות, כמעט ללא שינוי בעשורים האחרונים. נשים מרוכזות בענפים מתגמלים פחות כמו חינוך ובריאות, ושיעור משרות חלקיות גבוה יותר תורם לכך. הפערים מתרחבים סביב הקמת משפחה, עם ירידה בשכר נשים לאחר לידה, בעוד גברים ממשיכים להתקדם.
