טסלה מזנקת ב-11%: האם הקשר בין מאסק לטראמפ ימשיך להניע את הראלי?
מניית טסלה TESLA INC ממשיכה את הראלי שנסמך על ציפיות המשקיעים לתועלת שתצמח לחברה מהקשרים ההדוקים של המנכ"ל אילון מאסק עם נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ. המניה מזנקת ב-11%, אם העליות יישמרו, טסלה צפויה להוסיף לערכה מעל 74 מיליארד דולר.
מאז ההכרזה על ניצחונו של טראמפ בשבוע שעבר, מניית טסלה זינקה ב-28%. לשם השוואה, טרם הבחירות, מניית החברה עלתה בפחות מ-1% מתחילת השנה, מה שמדגיש את השפעת האופטימיות הנוכחית סביב המדיניות העתידית של הממשל החדש על פעילות החברה.
אילון מאסק ודונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר
קשרים הדוקים עם טראמפ - השקעה אסטרטגית
מאסק תמך באופן מוצהר בטראמפ במשך חודשים, והשקיע לפחות 119 מיליון דולר בקבוצות תמיכה בעד טראמפ. מהלך זה, לפי אנליסטים, נועד למצב את מאסק ועסקיו בעמדה מועדפת תחת הממשל החדש. בין התחומים שיכולים להרוויח מהקשרים הללו נמצאת טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של טסלה, אשר נמצאת תחת פיקוח רגולטורי כבד.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, טראמפ הודיע בספטמבר כי יקים ועדה לשיפור יעילות הממשלה בראשות מאסק, שתפקידה יהיה לצמצם את הוצאות הממשל הפדרלי. מעורבות כזו עשויה להעניק למאסק השפעה משמעותית בממשל החדש, עם פוטנציאל להטבות עבור מיזמים נוספים כמו סטארלינק, מערכת האינטרנט הלווייני של ספייס איקס, שכבר פועלת כקבלנית עיקרית של משרד ההגנה האמריקאי.
אחת התוכניות המרכזיות שטראמפ מתכנן להוביל היא העלאת מכסים על ייבוא, עם דגש מיוחד על סין – אחת מיצרניות הרכבים החשמליים הזולים והפופולריים ביותר בעולם. טראמפ מתכנן להטיל מכסים בגובה של עד 50% על מוצרים מסין, מהלך שעלול להקשות על הצרכן האמריקאי לרכוש רכבים חשמליים סיניים במחירים נוחים.
במקרה כזה, טסלה עשויה להרוויח משמעותית. אם רכבים סיניים יאבדו את כדאיותם הכלכלית, הצרכן האמריקאי ייאלץ לפנות לחלופות מקומיות, כאשר טסלה עשויה להיות הבחירה הראשונה. כך, מדיניות הסחר של טראמפ יכולה להוביל לעלייה בביקושים ולגידול משמעותי במכירות בארה"ב. בשבוע שעבר, מניית טסלה חצתה לראשונה מזה שנתיים את רף טריליון דולר שווי שוק והמשקיעים ממשיכים להביע את אמונם.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מה האנליסטים אומרים
האנליסטים בוול סטריט מסכימים כי חזרתו של טראמפ לבית הלבן צפויה להיטיב משמעותית עם טסלה. הערכה זו מבוססת על הקשרים ההדוקים שנרקמו בין טראמפ לבין מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, במהלך הקמפיין, וההבנה כי ממשל טראמפ צפוי להקל משמעותית על הרגולציה בתחום הרכב האוטונומי.
דן איבס, אנליסט וודבוש, העלה את מחיר היעד למניה ל-400 דולר - התחזית האופטימית ביותר בקרב הברוקרים המובילים. זוהי עלייה משמעותית ממחיר היעד הקודם של 300 דולר, כאשר אייבס שומר על המלצת "קנייה" למניה, בציפייה להקלות רגולטוריות משמעותיות.
לדברי איבס, "ניצחון טראמפ בבית הלבן יהווה נקודת מפנה עבור פעילות הנהיגה האוטונומית והבינה המלאכותית של טסלה". הוא מעריך כי תחת ממשל טראמפ, יוסרו חסמים רגולטוריים משמעותיים שעיכבו את התקדמות החברה בתחום הרכב האוטונומי בשנים האחרונות.
השורטיסטים מתרסקים
נתון מעניין נוסף מצביע על כך שכ-3% ממניות טסלה הזמינות למסחר, המהווים כ-79 מיליון מניות, נמכרו בחסר על ידי משקיעים המהמרים על ירידת מחיר המניה. שיעור זה גבוה מהממוצע בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות, העומד על כ-1% בלבד.
הראלי החד במניה הוביל להפסדים של כ-7 מיליארד דולר למוכרים בחסר מאז הבחירות. למרות זאת, מומחים מעריכים כי העליות האחרונות אינן נובעות מ"לחיצת שורטים" (short squeeze) אלא מאופטימיות אמיתית של המשקיעים לגבי עתיד החברה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
