NETA רכב
צילום: יצרן

משבר ב-NETA: יצרנית הרכב הסינית עצרה את פעילות הייצור בשל קשיים פיננסים

אוטו חן מקבוצת בליליוס היא היבואנית המקומית; חשש שהחברה תפסיק לתת שירותים ותחזוקה לרכבים שמכרה
נושאים בכתבה רכב חשמלי

יצרנית הרכב החשמלי הסינית NETA, שמשווקת בישראל על ידי אוטו חן מקבוצת בליליוס, עצרה את ייצור המכוניות במפעליה בסין על רקע קשיים פיננסים. על פי דיווחים בתקשורת, מקורות בתעשייה הסינית דיווחו על הפסקת הפעילות במפעלי החברה בז'יג'אנג, צמצום משמעותי במשכורות העובדים ואי-ודאות לגבי המשך פעילות החברה.

  NETA - מותג בסכנה

יו"ר NETA אף ציין לאחרונה כי הוא אינו יכול להתחייב שהחברה תמשיך להתקיים בשלוש עד חמש השנים הבאות – מה שמעלה חשש כבד לגבי עתיד המותג.

הפסקת הייצור ב-NETA מצטרפת למגמה מדאיגה בשוק הרכב הסיני, המתמודד עם אתגרים כלכליים כבדים. NETA אינה החברה הראשונה שנקלעה לקשיים - גם יצרניות כמו WELTMEISTER ו-HIPHI בתחום הרכב החשמלי, הודיעו על הפסקת פעילותן עקב מצוקת מימון ותחרות עזה.

בסין פועלים כיום כ-140 יצרני רכב חשמליים, אך לפי תחזיות שונות אין הצדקה להיקף כזה. רק בודדות מרוויחות כשהרוב הגדול בהפסדי ענק. על פי מומחים לתעשייה אין מקום ליותר מ-20 חברות.

המשבר החריף בתעשיית הרכב הסינית נובע בעיקר מהתחרות האגרסיבית בין יצרניות מקומיות לצד יצרניות בינלאומיות, שהובילה להנחות משמעותיות ופגיעה ברווחיות. NETA, שמכרה בין ינואר לספטמבר השנה כ-55 אלף מכוניות בלבד. החברה מתקשה להתמודד עם השוק הצפוף. על פי הדיווחים, נשיא החברה החליט גם להקפיא את פעילותו ברשתות החברתיות, שם היה נוהג לעדכן את קהל הלקוחות על התקדמות החברה והפרויקטים העתידיים.

בישראל, בעלי רכבי NETA עלולים למצוא עצמם במצב לא נעים של שירות חלופי מוגבל או פגיעה אפשרית בשירותי התחזוקה, אם החברה אכן תיכנס להליך פירוק. בשוק העולמי, המהלך מעלה שאלות לגבי יכולתה של סין לתמוך בחברות הרכב החשמלי שמנסות לתפוס נתח גדול בתעשייה החדשה יחסית של רכבים חשמליים. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ואם מחר אני צריך להחליף חלק (ל"ת)
    אבי 06/11/2024 22:54
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5