אלקטריאון תבצע פרויקט טעינה אלחוטית במטרונית בחיפה בתמורה ל-16 מ' שקל
אלקטריאון אלקטריאון -0.83% המפתחת טכנולוגיות לטעינה אלחוטית של רכבים חשמליים, חתמה לאחרונה על הסכם חדש עם חברת חוצה ישראל, לפיו תקים תשתית טעינה חשמלית לאורך מסלול המטרונית בחיפה. במסגרת ההסכם, תספק אלקטריאון טעינה דינמית וטעינה סטטית לרכבי המטרונית החשמליים, ובכך תתאפשר טעינה רציפה של האוטובוסים לאורך מסלול הנסיעה.
לפי ההסכם אלקטריאון תהווה ספק יחיד של חברת חוצה ישראל למשך שלוש שנים, מתוכן שנה תוקדש להפעלת המערכת באופן מלא. בנוסף, לחוצה ישראל קיימת אופציה להאריך את תקופת ההפעלה בשנתיים נוספות. עלות הפרויקט הכוללת מוערכת בכ-15.8 מיליון שקל.
אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון; קרדיט: ניר סלקמן
בחודש יוני האחרון, הכריזה חברת התחבורה של מחוז טרונדלג בנורווגיה כי אלקטריאון סיימה בהצלחה את התקנת מערכת הטעינה האלחוטית הראשונה בעיר טרונדהיים, תחת מכרז בו זכתה ביוני 2023. הפרויקט הנורווגי מתמקד גם הוא בטעינה דינמית של אוטובוסים, ומיועד לבחינת ביצועי הטכנולוגיה בתנאי חורף קשים, עם טמפרטורות שיכולות להגיע למינוס 18 מעלות ועם הצטברות שלג שמגיעה לעד 35 ס"מ.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון חושפת: "טויוטה מאמינה בנו, זו השקעה לטווח בינוני-ארוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, לאחרונה החברה גם הודיעה על השלמת פרויקט לפרישת כביש טעינה אלחוטי במטה של חברת DENSO ביפן וגם על שיתוף פעולה בהיקף 35 מיליון דולר עם אוניברסיטת קליפורניה במסגרתו תקים אלקטריאון תשתית טעינה ברחבי הקמפוס.
בחיפה, תותקן הטכנולוגיה על חמישה אוטובוסים חשמליים של חברת סופרבוס, המפעילה את קו המטרונית. תוואי הפרויקט כולל התקנה של עד 16 מקטעי טעינה אלחוטית, כל אחד באורך של 100 מטרים, שמטרתם להגדיל את יעילות הטעינה הדינמית במהלך הנסיעה. בנוסף, אלקטריאון תקים תשתית לטעינה סטטית בארבע חניות ייעודיות, שיאפשרו טעינה נוספת כאשר האוטובוסים אינם בתנועה.
לדברי מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר, הפרויקט בחיפה יוכל לספק מענה טכנולוגי מתקדם לתחבורה הציבורית ולהאריך את זמן הנסיעה של האוטובוסים החשמליים. כיום, האוטובוסים החשמליים נאלצים להחליף חלק מצי הרכבים למנועי דיזל בשל מגבלת הטווח של הסוללות, אך עם השלמת הפרויקט תצומצם תופעה זו. נוסף על כך, צמצום גודל הסוללות בעתיד עשוי להוזיל את עלויות התחזוקה והמעבר לצי אוטובוסים חשמליים מלא, ויוזיל את עלויות התחבורה הציבורית.
- מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
מניית אלקטריאון נסחרת לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל אחרי עלייה של 183% מתחילת השנה ושל 285% בשנה האחרונה.
- 2.בואו, בואו... 04/11/2024 20:35הגב לתגובה זוהפרויקט והחברה הכי מיותרים למשלם המיסים, סתם חברה שהיא מכבסת כסף
- 1.ניסיון 04/11/2024 14:06הגב לתגובה זובסוף לא יצא כלום מהחברה כמו בשוודיה
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

