ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה?
בנקודת ציון היסטורית בתעשיית הרכב החשמלי, יצרנית הרכב הסינית BYD השיגה הישג חסר תקדים ברבעון השלישי של 2024, כשעקפה לראשונה את טסלה TESLA INC בהכנסות. BYD רשמה הכנסות של 28.2 מיליארד דולר, לעומת 25.2 מיליארד דולר של טסלה. התפתחות זו מסמנת שינוי משמעותי במאזן הכוחות בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.
מי מרוויחה יותר?למרות הפער בהכנסות, טסלה עדיין מובילה משמעותית ברווחיות. החברה של אילון מאסק רשמה רווח תפעולי של 2.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד BYD הסתפקה ברווח תפעולי של 1.1 מיליארד דולר. הפער ברווחיות נובע בעיקר מהפרמיה שטסלה גובה על מכוניותיה ומהיתרונות התפעוליים שלה בתחומי האנרגיה המתחדשת והסוללות. היכולת של טסלה לשמור על מרווחי רווח גבוהים מדגישה את חוזקת המותג שלה בשוק הפרימיום.
כשבוחנים את שווי השוק של שתי החברות, הפער עדיין עצום: טסלה נסחרת בשווי שוק של כ-830 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 78, המשקף ציפיות גבוהות להמשך צמיחה. לעומתה, BYD נסחרת בשווי שוק של 120 מיליארד דולר בלבד, עם מכפיל רווח עתידי צנוע יותר של 20. הפער העצום בשווי השוק מעיד על האמון שהמשקיעים נותנים ביכולת של טסלה להמשיך ולהוביל את המהפכה החשמלית בתעשיית הרכב.
ביצועי המניות משקפים את המומנטום החיובי של שתי החברות: מניית BYD בבורסת הונג קונג עלתה ב-38% מתחילת השנה, בעוד מניית טסלה רשמה עלייה מתונה יותר של 15%. העלייה החדה במניית BYD משקפת את ההתקדמות המשמעותית של החברה בשוק הרכב החשמלי העולמי והצלחתה בהרחבת נתח השוק שלה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BYD מכוונת לפלח שוק רחב יותר
האסטרטגיה של BYD מתמקדת במגוון רחב של דגמים במחירים תחרותיים, המכוונים לפלח שוק רחב יותר. החברה הסינית מציעה מגוון רחב של רכבים חשמליים והיברידיים, החל ממכוניות קטנות וכלה ברכבי פנאי יוקרתיים. לעומתה, טסלה ממשיכה להתמקד בסגמנט הפרימיום תוך שמירה על מרווחי רווח גבוהים, ומשקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומערכות נהיגה אוטונומית.
התחרות בין שתי החברות צפויה להתחמם עוד יותר בשנים הקרובות, כשכל אחת מהן מנסה לחזק את אחיזתה בשוק הרכב החשמלי הגלובלי. BYD מתכננת להרחיב את נוכחותה בשווקים בינלאומיים, במיוחד באירופה ובדרום מזרח אסיה, בעוד טסלה ממשיכה להשקיע בהרחבת כושר הייצור שלה ובפיתוח דגמים חדשים.
מומחים בתעשייה מציינים כי התחרות הגוברת בין שתי החברות צפויה להביא לחדשנות מוגברת ולהורדת מחירים בשוק הרכב החשמלי, מה שעשוי להאיץ את המעבר העולמי לתחבורה חשמלית. עם זאת, האתגרים העומדים בפני שתי החברות משמעותיים, כולל התמודדות עם שרשראות אספקה מורכבות, תחרות גוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות, ושינויים רגולטוריים בשווקים השונים.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
דוחות טסלה
ענקית הרכבים החשמליים רשמה בתוצאותיה לרבעון השלישי רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.
יצרנית הרכבים החשמליים צופה "צמיחה מתונה" במסירות רכב ב-2024: "למרות התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים, אנו צופים להשיג צמיחה מתונה במסירות כלי רכב ב-2024. התקנות מערכות אגירת אנרגיה צפויות להכפיל את עצמן ביחס לשנה שעברה ב-2024."
עוד ציינה החברה כי התוכניות לדגמי רכב חדשים, כולל דגמים במחירים נגישים יותר, נשארות במסלול להתחלת ייצור במחצית הראשונה של 2025. טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי המסירות ברבעון ספטמבר צמחו ביותר מ-6% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמסמן את הרבעון הראשון של צמיחה לאחר ירידה בתקופה ינואר-יוני.
החברה הורידה מחירים בשנה שעברה, מה שהוביל לירידה חדה בשולי הרווח. באביב, היא שינתה את האסטרטגיה שלה והחלה להציע אפשרויות מימון זולות יותר והנחות, צעד שלדברי אנליסטים עשוי להאט את שחיקת הרווחיות ברבעונים הבאים. מחירי חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות לרכב חשמלי נמצאים בירידה, וטסלה ציינה כי העלויות שלה יפחתו כתוצאה מכך השנה, כאשר ההשפעה תקטן עם הזמן.
הרובוטקסי - ישנה הכל?
לאחר אירוע ההשקה האחרון של טסלה, המשקיעים התאכזבו. לפי דעתם, טסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026.
אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".
הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
