ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה?
בנקודת ציון היסטורית בתעשיית הרכב החשמלי, יצרנית הרכב הסינית BYD השיגה הישג חסר תקדים ברבעון השלישי של 2024, כשעקפה לראשונה את טסלה TESLA INC בהכנסות. BYD רשמה הכנסות של 28.2 מיליארד דולר, לעומת 25.2 מיליארד דולר של טסלה. התפתחות זו מסמנת שינוי משמעותי במאזן הכוחות בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.
מי מרוויחה יותר?למרות הפער בהכנסות, טסלה עדיין מובילה משמעותית ברווחיות. החברה של אילון מאסק רשמה רווח תפעולי של 2.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד BYD הסתפקה ברווח תפעולי של 1.1 מיליארד דולר. הפער ברווחיות נובע בעיקר מהפרמיה שטסלה גובה על מכוניותיה ומהיתרונות התפעוליים שלה בתחומי האנרגיה המתחדשת והסוללות. היכולת של טסלה לשמור על מרווחי רווח גבוהים מדגישה את חוזקת המותג שלה בשוק הפרימיום.
כשבוחנים את שווי השוק של שתי החברות, הפער עדיין עצום: טסלה נסחרת בשווי שוק של כ-830 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 78, המשקף ציפיות גבוהות להמשך צמיחה. לעומתה, BYD נסחרת בשווי שוק של 120 מיליארד דולר בלבד, עם מכפיל רווח עתידי צנוע יותר של 20. הפער העצום בשווי השוק מעיד על האמון שהמשקיעים נותנים ביכולת של טסלה להמשיך ולהוביל את המהפכה החשמלית בתעשיית הרכב.
ביצועי המניות משקפים את המומנטום החיובי של שתי החברות: מניית BYD בבורסת הונג קונג עלתה ב-38% מתחילת השנה, בעוד מניית טסלה רשמה עלייה מתונה יותר של 15%. העלייה החדה במניית BYD משקפת את ההתקדמות המשמעותית של החברה בשוק הרכב החשמלי העולמי והצלחתה בהרחבת נתח השוק שלה.
- הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao
- נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BYD מכוונת לפלח שוק רחב יותר
האסטרטגיה של BYD מתמקדת במגוון רחב של דגמים במחירים תחרותיים, המכוונים לפלח שוק רחב יותר. החברה הסינית מציעה מגוון רחב של רכבים חשמליים והיברידיים, החל ממכוניות קטנות וכלה ברכבי פנאי יוקרתיים. לעומתה, טסלה ממשיכה להתמקד בסגמנט הפרימיום תוך שמירה על מרווחי רווח גבוהים, ומשקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומערכות נהיגה אוטונומית.
התחרות בין שתי החברות צפויה להתחמם עוד יותר בשנים הקרובות, כשכל אחת מהן מנסה לחזק את אחיזתה בשוק הרכב החשמלי הגלובלי. BYD מתכננת להרחיב את נוכחותה בשווקים בינלאומיים, במיוחד באירופה ובדרום מזרח אסיה, בעוד טסלה ממשיכה להשקיע בהרחבת כושר הייצור שלה ובפיתוח דגמים חדשים.
מומחים בתעשייה מציינים כי התחרות הגוברת בין שתי החברות צפויה להביא לחדשנות מוגברת ולהורדת מחירים בשוק הרכב החשמלי, מה שעשוי להאיץ את המעבר העולמי לתחבורה חשמלית. עם זאת, האתגרים העומדים בפני שתי החברות משמעותיים, כולל התמודדות עם שרשראות אספקה מורכבות, תחרות גוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות, ושינויים רגולטוריים בשווקים השונים.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
דוחות טסלה
ענקית הרכבים החשמליים רשמה בתוצאותיה לרבעון השלישי רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.
יצרנית הרכבים החשמליים צופה "צמיחה מתונה" במסירות רכב ב-2024: "למרות התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים, אנו צופים להשיג צמיחה מתונה במסירות כלי רכב ב-2024. התקנות מערכות אגירת אנרגיה צפויות להכפיל את עצמן ביחס לשנה שעברה ב-2024."
עוד ציינה החברה כי התוכניות לדגמי רכב חדשים, כולל דגמים במחירים נגישים יותר, נשארות במסלול להתחלת ייצור במחצית הראשונה של 2025. טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי המסירות ברבעון ספטמבר צמחו ביותר מ-6% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמסמן את הרבעון הראשון של צמיחה לאחר ירידה בתקופה ינואר-יוני.
החברה הורידה מחירים בשנה שעברה, מה שהוביל לירידה חדה בשולי הרווח. באביב, היא שינתה את האסטרטגיה שלה והחלה להציע אפשרויות מימון זולות יותר והנחות, צעד שלדברי אנליסטים עשוי להאט את שחיקת הרווחיות ברבעונים הבאים. מחירי חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות לרכב חשמלי נמצאים בירידה, וטסלה ציינה כי העלויות שלה יפחתו כתוצאה מכך השנה, כאשר ההשפעה תקטן עם הזמן.
הרובוטקסי - ישנה הכל?
לאחר אירוע ההשקה האחרון של טסלה, המשקיעים התאכזבו. לפי דעתם, טסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026.
אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".
הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי ההתלהבות הגוברת סביב תחום הבינה המלאכותית הפכה לגורם סיכון מרכזי עבור שוקי ההון.
קרי קרייג, אסטרטג שווקים גלובלי בחטיבת ניהול הנכסים של בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי אכזבה מתוצאות כספיות של חברות בתחום עשויה להוביל לתיקון חד הרבה יותר מזה שעלול להיגרם מהסלמה במתיחות פוליטית בעולם.
קרייג מסביר כי המיקוד החריג ב-AI וההשקעות האדירות של ענקיות הטכנולוגיה יצרו ציפיות גבוהות במיוחד. אם ההשקעות האלו לא יתורגמו להכנסות ממשיות, שוק המניות עלול להתחיל להטיל ספק בתחזיות הצמיחה ובשוויי החברות. לדבריו, כבר באפריל האחרון ראינו כיצד דוחות חלשים של מספר חברות טכנולוגיה הובילו לירידות חדות - תרחיש שיכול לחזור על עצמו.
לצד זאת, קרייג מציין כי השילוב בין ביקוש גבוה ל-AI לבין הציפיות להפחתות נוספות בריבית הפדרל ריזרב הוא אחד הגורמים שהובילו את המדדים המרכזיים בארה״ב לרמות שיא היסטוריות בו זמנית. עם זאת, הוא סבור כי הפוטנציאל להמשך עליות בארה״ב מוגבל, בעוד שבאירופה ניתן למצוא תמיכה פיסקלית שעשויה לסייע לשוקי המניות. ביפן, לדבריו, הרפורמות התאגידיות צפויות להוסיף רוח גבית, ובשווקים המתעוררים בולטות במיוחד ההזדמנויות על רקע תמחור אטרקטיבי יחסית.
ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגיע שבוע שעבר לביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב. דיימון, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.
- צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום
- הכירו את ננו בננה - עורך התמונות החכם של גוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה, טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך".