ולדימיר פוטין
צילום: רשתות חברתיות

רוסיה מספקת מודיעין ומערכות צבאיות לחות'ים - מה האינטרס של פוטין?

למה פוטין רוצה להחריף את המצב במזרח התיכון, מה היקף התמיכה בחות'ים, וכמה איראן מסבסדת את החות'ים מדי שנה?
עמית בר | (4)

רוסיה מספקת מודיעין לחות'ים: השפעת פוטין גוברת במזרח התיכון

בהמשך לפגישה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, במסגרת פסגת BRICS 2024 בקאזאן, שבה מסרו השניים על הרחבת שיתופי הפעולה בינהם, מתברר שהתמיכה של רוסיה בחות'ים משלבת מידע מודיעיני משמעותי על ישראל. 

  למה פוטין תומך בחות'ים?

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, רוסיה סיפקה לחות'ים מודיעין מתקדם המבוסס על לוויינים, שאיפשר להם להכווין מתקפות טילים וכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) נגד ספינות מסחריות בים סוף ובמפרץ עומאן.

המידע המדויק הועבר דרך אנשי משמרות המהפכה האיראניים, שפועלים בתימן בתור יועצים צבאיים לחות'ים. זהו מהלך נוסף במדיניות האסטרטגית של פוטין באזור, שנועדה להסיט את הקשב האמריקני מהמלחמה באוקראינה ולהעבירו לזירות אחרות. המהלך מצטרף למערך שיתופי הפעולה הביטחוניים של רוסיה עם איראן, שמחמשת את מוסקבה במל"טים עבור המלחמה באוקראינה, ובמקביל מגבירה את התמיכה בחתרנות האזורית של החות'ים.


הטילים והבריתות: פוטין מעמיק את הקשרים עם איראן והחות'ים

 כנסו להרחבה:

 רוסיה-איראן הצהרה להרחבת שיתופי הפעולה 

הקשרים בין רוסיה לחות'ים לא מסתכמים רק במודיעין. לפי דיווחים נוספים, איראן מתווכת בין מוסקבה לצנעא בעסקאות להעברת טילים מתקדמים נגד ספינות מסוג יאחונט לחות'ים, מהלך שמחזק את כוחם בים סוף. זהו חלק ממדיניות רחבה יותר של רוסיה לחמש מדינות הנמצאות בעימות עם המערב, בתגובה למדיניות המערבית נגד מוסקבה. המטרה העיקרית היא להסיט את העיניים מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, לייצר עוד מערכת של מלחמה גדולה שתעיק ותעיב על האמריקאיים ותשנה את סדרי העדיפויות שלהם ותוביל לכך שהם פחות ישימו דגש על המלחמה באוקראינה. 

עוד דווח כי ויקטור בוט, סוחר הנשק המפורסם ששוחרר מהכלא האמריקני, משחק תפקיד חשוב בתיווך עסקאות נשק נוספות בין רוסיה לחות'ים, מה שמאפשר לפוטין להעמיק את השפעתו במזרח התיכון בזמן שהמתח האזורי גואה.


קיראו עוד ב"בארץ"

היקף התמיכה של איראן ורוסיה בחות'ים

הערכת התמיכה האיראנית בחות'ים לאורך השנים היא בין כמה מאות מיליוני דולרים לשנה. על פי דיווחים, התמיכה של איראן כוללת: 

אספקת נשק וטילים בליסטיים: עלות הייצור והעברת טילים, כטב"מים ואמל"ח אחר יכולה להגיע לעשרות מיליוני דולרים בשנה.

שירותי הכשרה ואימונים צבאיים: ההכשרה והליווי הצבאי שמעניקים אנשי משמרות המהפכה והחזבאללה כרוכה בעלויות תפעול גבוהות, כולל פריסה והלוגיסטיקה, שמוערכים בעשרות מיליוני דולרים נוספים.

תמיכה לוגיסטית ודלק: איראן מספקת לחות'ים דלק וחומרי סיוע נוספים, כולל סחורות בסיסיות, בשווי שנתי שמוערך בעשרות מיליוני דולרים נוספים.

המעורבות הרוסית בחות'ים היא חדשה יותר, ולכן היקף התמיכה הכספית ישיר פחות ידוע. עם זאת, בהתבסס על הדיווחיםמדובר באספקת מודיעין: מערכות המודיעין והלוויינים שמהן מסתמכים החות'ים לצורך המתקפות, מוערכות בעשרות מיליוני דולרים מדי שנה.

לא נראה שהחות'ים משלמים על המודיעין הזה, אולי איראן מסבסדת את המודיעין, כפי שהיא מממנת גם את ההצטיידות של החות'ים בטילים מתוצרת רוסיה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מריה 25/10/2024 18:27
    הגב לתגובה זו
    לקרת המלחמה הגדולה הצפויה לנו. נתניהו המפקיר מוביל אותנו לאבדון.
  • 3.
    עובד 25/10/2024 15:58
    הגב לתגובה זו
    מה להגיד לכם אתם ממש מגלים את אמריקה כל בר דעת יודע זאת ולא צריכים אותכם כמנתחים שמבינים דבר ואם זה באמת נכון אז ניראה שטראמפ יבחר ויהיה מעניין איזה מהלכים ינקוט לכן למשקיעים אל תמהרו תמתינו לראות מה יהיה כדי שלא תיתפשו עם המכנסיים למטה
  • 2.
    במקביל רוב המרגלים עבור איראן בארץ הינם רוסים (ל"ת)
    חיים 25/10/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עימות של רוסיה עם ישראל הוא ענין של זמן (ל"ת)
    שלמה 25/10/2024 11:30
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.