ספיריט
צילום: טוויטר

לקראת פשיטת רגל? מניית ספיריט צונחת ב-30%

חברת הלואו-קוסט האמריקנית מתקשה להתמודד עם חוב בגודל של 3.3 מיליארד דולר, ולפי דיווחים היא מדברת עם מחזיקי האג"ח שלה על האפשרות של פשיטת רגל
רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה ספיריט פשיטת רגל

חברת התעופה האמריקאית ספיריט SPIRIT AIRLINES , הידועה במודל הלואו-קוסט שלה, חווה שנה קשה במיוחד, שהפכה לדרמטית עוד יותר בסוף השבוע האחרון. מניית החברה צונחת ב-30% בעקבות דיווחים כי החברה מנהלת מגעים עם בעלי האג"ח שלה לגבי אפשרות של פשיטת רגל.

הדיווח, שפורסם ב-"וול סטריט ג'ורנל", ציין כי ספיריט בוחנת דרכים נוספות לשיקום המאזן שלה, אך השיחות האחרונות מתמקדות באפשרות להגיש בקשה לפשיטת רגל תחת סעיף 11 של חוק פשיטות הרגל בארצות הברית. סעיף זה מאפשר לחברות להמשיך בפעילותן העסקית תוך כדי תהליך השיקום. על פי הדיווח, במידה וספיריט תכריז על פשיטת רגל, מדובר בתהליך שייקח זמן ולא יקרה באופן מיידי.

מטוס של ספיריט; קרדיט: טוויטר

מטוס של ספיריט; קרדיט: טוויטר

בתגובה לדיווחים, דוברת מטעם ספיריט הפנתה לדברים שאמר מנכ"ל החברה, טד כריסטי, בשיחת המשקיעים של החברה באוגוסט האחרון. כריסטי ציין אז כי החברה מנהלת "שיחות פרודוקטיביות" עם יועציהם של בעלי האג"ח שלה, במטרה להתמודד עם תשלומי החוב הקרבים.

נכון להיום, מניית ספיריט נסחרה במחיר של 1.6 דולר למניה, רמת שפל היסטורית לחברה. עוד לפני הצניחה ביום שישי, מניית ספיריט כבר איבדה 86% מערכה במהלך 2024, כשמשקיעים הביעו חשש גובר מהפסדים מצטברים, ירידה במכירות וחוב כבד שמוערך ב-3.3 מיליארד דולר.

אחת המכות הקשות ביותר לחברה התרחשה בתחילת השנה, כאשר שופט פדרלי חסם את מיזוגה עם חברת התעופה "ג'טבלו" (JetBlue Airways), מיזוג שהיה אמור לסייע לספיריט להתאושש מבחינה כלכלית. השופט קבע כי המיזוג יפגע בלקוחותיה של ספיריט ולכן לא אישר את העסקה.

 

איך ספיריט הגיעה למצב הזה?

ספיריט איירליינס התמודדה לאורך השנים עם אתגרים רבים, אך המשבר הנוכחי נובע ממספר גורמים מרכזיים. אחד מהם הוא מודל הלואו-קוסט שבו החברה פועלת. מצד אחד, המודל מאפשר לחברה להציע טיסות במחירים נמוכים יותר מהמתחרים, אך מצד שני, הוא משאיר לה מעט מרווח נשימה כלכלי להתמודדות עם משברים כמו עלייה במחירי הדלק או ירידה בביקושים לטיסות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף לכך, התחרות בשוק התעופה העולמי החריפה בשנים האחרונות, במיוחד עם החזרה של חברות תעופה אחרות לפעילות מלאה לאחר מגפת הקורונה. בעוד שחברות תעופה גדולות יותר הצליחו להגדיל את הכנסותיהן בעזרת טיסות בינלאומיות יקרות יותר, ספיריט מצאה את עצמה נאבקת להישאר רלוונטית בשוק הלואו-קוסט הצפוף.

החוב הכבד של החברה, המוערך כאמור ב-3.3 מיליארד דולר, מעמיד את ספיריט בפני דילמות קשות. מצד אחד, החברה צריכה למצוא דרך לשלם את חובותיה, אך מצד שני, היא נאלצת להתמודד עם הפסדים תפעוליים משמעותיים שמקשים על כל ניסיון לשיקום פיננסי. 

 

מה האפשרויות העומדות בפני החברה?

בעוד שהמגעים עם בעלי האג"ח נמשכים, לא ברור מה תהיה ההחלטה הסופית של הנהלת החברה. אם החברה אכן תפנה להליך פשיטת רגל, היא תנסה, ככל הנראה, להמשיך בפעילותה תוך כדי ניסיון להגיע להסדר עם נושיה, כפי שקורה פעמים רבות בתהליכי פשיטת רגל תחת סעיף 11.

במקביל, ייתכן כי החברה תנסה למצוא פתרונות יצירתיים יותר, כמו מכירת נכסים או מיזוג עם חברת תעופה אחרת, במטרה לשרוד את המשבר הכלכלי שאליו נקלעה. כך או כך, נראה כי הדרך של ספיריט איירליינס להבראה עוד ארוכה.

מניית ספיריט נסחרת לפי שווי של 184 מיליון דולר אחרי צניחה של 90% מתחילת השנה ושל 89% בשנה האחרונה.

מניית ספיריט בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גאונים הרגולטורים עכשיו פגעו בתחרות יותר (ל"ת)
    רן א 05/10/2024 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המיזוג היה מציל אותה, אבל "שופט" גמר עליה (ל"ת)
    רפורמה משפטית 04/10/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כמו שזה נראה המיתון יכה בעוד חברות רבות כי אנחנו בהתחלה (ל"ת)
    דש 04/10/2024 20:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 04/10/2024 18:35
    הגב לתגובה זו
    עולה לחברה הרבה,זו לא החברה היחידה בצרות
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.